-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
När blev man gravid?
15 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
När blev man gravid?Jag gjorde ett utplock den 8:e nov. och insättning den 10:e, har läst någonstans att man räknar ifrån två veckor innan utplocket, stämmer detta?
Ringde nämligen till MVC för att skriva in mig och fick frågan "när hade du din sista mens första dag?" Svaret blev att jag gjort en IVF och "stängt av" min mens! Jag gissar på att jag är i vecka sex och på väg in i vecka sju.....fick iaf två tider! En till en info. träffa för nyblivna och en för inskrivning, och inskrivningen blir efter UL på IVF-kliniken.
Re: När blev man gravid?Hej Bananbarn!
Jag känner mig också smått förvirrad. Vid insättningen så sa min läkare att man då räknar att jag var i vecka 2. Men när jag sedan tar och skriver i datumet då jag skulle haft mensen i normala fall (räknade 14 dagar bakåt från dagen vid införandet) på sidans graviditetskalender så ska jag idag vara en vecka längre fram än vad jag tidigare har fått fram. Alltså något förvirrad. Nästa fredag så ska jag på vul och då ska jag passa på att gå till botten med mitt frågetecken. Kul förresten att vi gjorde nästan samtidigt vår IVF-behandling, bara en vecka mellan. Vart i vårat avlånga land håller du hus? Ha det gott!
Re: När blev man gravid?Skönt att höra att det finns fler som är förvirrade!
Jag håller till i Stockholm! Du?
Re: När blev man gravid?Jag håller till i Östergötland, rättare sagt i Linköping.
Har du börjat känna några grav.-symtom? Jag har börjat bil lite nervös för jag känner inte så mycket utav det. Bara lite ömma bröst i stort sätt..
Re: När blev man gravid?Jag har känt av brösten nästan från första veckan efter insättning. Mår inte så illa på morgonen utan framåt eftermiddagen och kvällen, grymt kinkig när det gäller mat och jag avskyr vissa dofter och har sug efter grönpaprika. Så man kan nog säga att jag har lite grav.krämpor!
Att jag dessutom hade ett diskbråck innan gör inte det hela lättare! Har grymt ont i stussen vid läggning! Tror inte att du har något att vara orolig för! Har kompisar som knappt märkt av sina graviditeter!
Re: När blev man gravid?Hej!
Jag kan inte svara på frågan, ville bara tala om att jag är i samma situation och funderar på samma sak. Jag plockade den 3e november och satte tillbaka den 5e, och har gjort ett positivt graviditetstest. Jag ska på ultraljud på onsdag den 8/12 så jag får väl veta det då. Mensens första dag blev tre veckor före återförandet för min del, medan det för de flesta är två veckor fram till befruktning, när man kör den gamla vanliga metoden alltså. Så jag är nyfiken på vilken vecka jag är i, så jag kan läsa på... Hur har det gått för er nu då, jag såg att det var några dagar sen ni skrev, har allt gått bra sen dess? Nån som har gjort ultraljud än? Lycka till i alla fall!
Re: När blev man gravid?Hej SofiaO!
Just nu ligger jag lågt pga av en blödning som startade i torsdags em. den har ökat, men är inte så mörk, en nyans mörkare än tomterött typ! Känns som en vanlig menstruation, jag satt och räknade ifrån dagen efter då jag slutade med allt (sprutor & spray) och det blev nästan på dagen som min menstruationscykel. Eftersom jag varit (ÄR) enormt orolig, men har en känsla på MF så gjorde jag iaf ett nytt grav.test nu på morgonen som visade positivt! Hoppas det går bra för dig på onsdag och att du vet vilken vecka du kommit till! Ovissheten är värst!
Re: När blev man gravid?Hej! Oj, stackars dig! Jag håller tummarna för att det har löst sig för dig vid det här laget! Jag har läst massor om att blödningar kan förekomma utan att det är någon fara.
För andra som är förvirrade kan jag i alla fall tala om att de sa till mig på IVF-avdelningen här i Göteborg, att man räknar från återförandedagen två veckor och två dagar bakåt, för att få fram vilken vecka man är i. För mig, och för de flesta antar jag, är det det samma som äggplockningsdagen och två veckor bakåt, oavsett när man haft senaste mens. Lycka till alla!
Re: När blev man gravid?Bananbarn> Hur går det för dig? Har blödningen lugnat ner sig något?
Tycker också att om man ringer till bm för att man är ororlig så borde de ge en så mycket informtion som möjligt så att man kan lugna ner sig lite. Ofast, har iaf jag upplevt, så har jag blivit klappad på huvudet och fått höra "det är bara att vänta, naturen har sin gång". Vad fasen, jag är väl ändå ingen döende ko?! Ge mig information för hel**te hade man lust att skrika i luren *s*. SofiaO> Åh, hur gick det med ditt ul?
Re: När blev man gravid?Hej igen!
Jo tack, ultraljudet gick jättebra. Jag var så nervös för jag har nästan inte haft några symptom, bara lite ömma bröst och sömnig, men det kan man ju vara så här års. Det kändes som att jag lika gärna hade kunnat inbilla mig alltihop. Men det hade jag inte. Jag kan inte påstå att det syntes att det var ett foster på skärmen direkt, bara en suddig liten fläck, som barnmorskan mätte - 9,4 mm (vecka 7+0). Men man kunde se ett litet pickande hjärta, vilket var jätteroligt och väldigt betryggande. En liten svart pulserande prick. Allt såg bra ut, och vi var så glada när vi gick hem med ett foto på den suddiga fläcken! Berätta gärna hur det går för dig imorgon Tingelingis! Bananbarn - jag håller fortfarande tummarna för dig!
15 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
|