Maria Wigbrant

Hej! Trappa upp träningen successivt, känn efter hur det känns ...

Träningsrådgivare

När fäster ägget?

IVF forum för dig som planerar och går igenom IVF behandling.

När fäster ägget?

Inläggav JojoMojo 28 okt 2009, 13:29

Hej tjejer!

Jag har googlat mig blind nu och hittar inga vettiga sidor där jag blivit övertygad. Vad har ni fått höra av era läkare? När fäster ägget vid ivf?
Efter 2 dagar? 3, 4, 5, 6?
Titta gärna in på min blogg: http://plusresan.blogspot.com
Användarvisningsbild
JojoMojo
Alltid online

Re: När fäster ägget?

Inläggav Ior 28 okt 2009, 15:18

Oj, du det var en bra fråga :roll:
Trodde faktiskt det var inom dom typ 2 närmaste dyngnen, tänkte aldrig på fråga.

Men är det så att det tar några dagar är jag definitivt inte förvånad att vi misslyckades första IVF. Jag var ju tyvärr inne i en superstreddad period på jobbet och helgen efter ET så blev jag göör sjuk i 2veckor av alla stress&spänningar.

Nyfiken på vad du får fram, skall fråga nästa gång jag skall dit, dröjer iof några veckor. Men den här gången skall jag vara ledig mycket mera och vi skall äggboosta :wink:

kram

ps. hoppas vi får fram ett svar och inte massa olika svar som verkar vara vanligt så alla doktorer har lite olika svar på våra frågor, undra hur det kommer sig :?:
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
Ior
Alltid online

Inläggav nathalie_eliasson 28 okt 2009, 15:41

Hejsan!

Var inne och läste på denna tråd.

När man får dessa "halkiga" flytningar, är det ett tecken på att ägget fäster sig i livmodern?

Jag läste det på en annan sida, men vet inte om det stämmer.

Ngn som vet?
nathalie_eliasson

Inläggav Kullagulla 28 okt 2009, 20:56

Hittade en väldigt utförlig artikel som kanske ger dig mer än svar på din fråga :D intressant läsning faktiskt:

http://www.fof.se/tidning/2007/5/har-faster-agget
MF 100813 (v7+1)
MF 100921 (v4+4)
Användarvisningsbild
Kullagulla
Alltid online

Inläggav JojoMojo 28 okt 2009, 23:58

Mmm, det artikeln har jag läst :) Den är himla intressant, men tar inte alls upp när ägget fäster vid ivf...

Tack ändå Kullagulla!
Användarvisningsbild
JojoMojo
Alltid online

Inläggav Kullagulla 29 okt 2009, 07:12

Aha, det var specifikt vid ivf du menade. Om man odlar i 2 dagar så borde det fästa efter 3-4 dagar isf eftersom att i vanliga fall så tar det 5-6 dagar innan det fäster. Men det är ju bara en gissning. Hoppas att någon annan här istället upplyser oss med något mer än en gissning :)
MF 100813 (v7+1)
MF 100921 (v4+4)
Användarvisningsbild
Kullagulla
Alltid online

Inläggav En som vill 29 okt 2009, 11:05

nathalie_eliasson: var läste du om de "halkiga" flytningarna?? jag fick sånada här om dagen (dvs ca 1 vecka efter ÄL ) och skulle gärna tolka det som ett tecken ;-) har försökt surfa lite men hittar bara siter som denna där användare pratar om det men inga "officiella" sidor :)
Användarvisningsbild
En som vill
Alltid online

Bor: Sverige

Inläggav JojoMojo 29 okt 2009, 15:36

:) Typiskt. Jag trodde det var uppenbart att det handlar om när ägget fäster vid IVF eftersom jag startade tråden i "IVF Forum"...
Användarvisningsbild
JojoMojo
Alltid online

Inläggav Kullagulla 29 okt 2009, 17:08

Självklart, och du skrev ju även "När fäster ägget vid ivf?" i texten :D men jag lyckades på nåt sätt missa det, tänkte inte på att det inte funkar som vanligt när man gör ivf :roll: Men nu har jag hittat mer info även om den är ganska vag när det gäller exakt vilken dag ägget fäster:

http://www.advancedfertility.com/embryotransfer.htm

When does the embryo implant following IVF transfer?

A healthy human embryo will hatch from its shell on day 5-7 after fertilization and implant within hours after hatching out. So actual invasion of the embryo with attachment to the uterine wall occurs about 2-5 days after a day 3 transfer and within 1-3 days after a day 5 transfer.

How soon to do a pregnancy test after IVF?

About 9-11 days after the transfer (9 days for day 5 transfer and 11 days for day 3 transfer), we do a blood test to find out if she is pregnant. If embryo implantation has occurred, HCG hormone will be detectable in the mother's blood at that time.

How soon can I do a pregnancy test after IVF? We don't recommend doing a urine pregnancy test (HPT) after IVF. The reason is that there are a lot of falsely negative results. We have seen many beautiful babies born after the wife called us to say that she took a home urine pregnancy test that was negative. A blood test is needed because it is much more sensitive and reliable.
MF 100813 (v7+1)
MF 100921 (v4+4)
Användarvisningsbild
Kullagulla
Alltid online

Inläggav CattisR 29 okt 2009, 17:36

Vi gjorde 5-dagarsodling och de på kliniken sa att ägget fäster första dygnet efter ET.
Men som sagt så beror det ju på hur länge det är odlat. Om det är 2-dagars odling så borde det ju fästa några dagar senare. Det stämmer ju även med Kullagullas info som hon hittade.

Lycka till!!
BildBild
Användarvisningsbild
CattisR
Alltid online

BF: 110723

Nästa

< Återgå till IVF forum

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm