Maria Wigbrant

Hej! Innebandy är en av de aktiviteter vi inte rekommenderar un...

Träningsrådgivare

När får man träna igen?

Tips om träning under graviditeten, ta hand om din hälsa.

När får man träna igen?

Inläggav Sicca 03 feb 2008, 22:05

Ok, känns som om det finns tusen inlägg om detta redan, men jag orkade inte leta!! 8)

När får man egentligen börja träna igen? Hur ligger det till med att få hoppa, träna magen osv?? Har glömt allt sedan sist. Känner mig fräsch till att sätta igång, men vet att det kan vara krisigt. Finns det någon som kan ge svar?
Bild
Bild
Sicca
Alltid online

Re: När får man träna igen?

Inläggav zoe 04 feb 2008, 15:56

Det är lite svårt att svara på så här rätt ut i cyber-rymden;o). Så mitt torra svar blir att söka upp din kontakt person på mödravården som kan kolla dig tidigare (gjorde jag-skönt att få proffs klartecken s.a.s. så man inte får bl.a framfall osv). Annars säger dom 6-8 v....är osäker på om man ens "får" hoppa o jogga osv då. Men som sagt allt r så individuellt jag t.ex fick börja hårdträna ganska omgående men d r inget man rekommenderar. Har du tränat mycket innan?
zoe
Alltid online

Inläggav Sicca 04 feb 2008, 16:13

Inte särskilt mycket träning sedan innan. Vill inte påstå att jag var en stillasittande typ, men ingen som gått på gym eller så direkt. Innan grav red jag en gång i veckan och hade gympa, lätt sådan, en gång i veckan. Får väl helt enkelt ta det med min bm... suck. Tråkigt när man känner sig fräsch till att sätta igång med lite rörelse. Vet liksom med mig också att skulle jag lyckas sätta mig i idrottsliga situationer så kan jag inte köra på halvfart. Är något tävlingsinriktad!! Men, men, kom på att hon faktiskt inte är mer än två veckor. Har ändå blivit av med ca 8 -10 kg, och det genom att bara finnas till och amma! Man kan ju faktiskt ta det lite lugnt!! :)
Men det är så att där min sambo jobbar har han tillgång till en fullutrustad idrottshall. Det hade varit kul att spela lite badminton/ tennis/ basket eller så. Men det blir ju lite spring och hopp när man gör det. Men som sagt, kan inte bara spela halvdant bara för att jag ska ta det lite lugnt! Allt eller inget! Idrott är roligt!
Bild
Bild
Sicca
Alltid online

Inläggav zoe 04 feb 2008, 16:44

ojoj känner igen mig i det du beskriver tävlingslysten som jag r ;0) *skäms*. Och jag brukar alltid tänka att "jag kom inte hit för att slappa osv"...sånt kan vara farligt ibland. Vem vet du kanske är "hel" nog att börja?
zoe
Alltid online

Inläggav zoe 04 feb 2008, 16:49

...vet vad du menar. Jag försöker hålla igen så att inte allt bränns bort men d r bara att äta mer när d börjar dala. Jag försöker hålla kvar tre kg då min bm sa att d räckte.
zoe
Alltid online

Inläggav shoegal 04 feb 2008, 17:28

Man ska ge kroppen 6-8 veckor att återhämta sig innan man börjar träna, för det är en rejäl påfrestning för kroppen att ha genom gått en graviditet och förlossning. Men barnvagnsprommenader i lagom takt kan man börja med så snart man känner att man orkar!
Användarvisningsbild
shoegal
Alltid online

Re: När får man träna?

Inläggav emmie´s bebis 11 jul 2009, 22:37

hej jag vet inte om detta ämnet tillhör här, men iaf jag är 20år och gravid i vecka 5 :P . men jag tänkte höra lite om man ska träna under graviditeten? och vad man kan äta? tack på för hand emmie :D
emmie´s bebis
Nykomling

< Återgå till Träning & hälsa under graviditeten

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm