När kan barn sitta upp utan stöd

Alla bebisar är olika men det är ju ändå så kul att berätta om sin älsklings framsteg och höra om andras.

När kan barn sitta upp utan stöd

Inläggav sara islam 29 nov 2009, 19:33

Hej när kunde era barn sitt upp utan stöd om ni satte dom på golvet, min pojke är nästan 7 månader och kan inte sitta upp utan stöd. han bara ramlar i golvet om man släper är det vanligt att barn som är 7 månader inte kan sitta utan stöd :?:
kram sara
Användarvisningsbild
sara islam
Alltid online

Status: mamma

Re: När kan barn sitta upp utan stöd

Inläggav Maya85 29 nov 2009, 23:18

MIn dotter satt när hon var 6 månader utan stöd
Kröp vid 8 månader
Tog sina första steg 9 måndaer..
Nu är hon 10,5 månader och går och kryper om vartannat :)
Det är väldigt olika det där!
BildBild

Bild
Maya85
Alltid online

BF: 100211

Inläggav Danem 30 nov 2009, 07:23

Det där är så olika!
Min son har kunnat sitta upp utan stöd ett tag men i början var det inte länge han kunde det utan satt bara stilla om han var koncentrerad,
efter ett tag så blev balansen bättre och nu går det hur bra som helst!
Skrivande stund så är han sju månader.

Ha en leksak eller något han kan pilla med så han blir lite koncentrerad på vad han gör,
även låta honom sitta i knät så du kan balansera lite med dom.
Det kommer ska du se, rätt som det är så sitter han helt själv.
Det går fort när det väl har börjat :)
Mamma till två fantastiska barn

Bild Bild
Användarvisningsbild
Danem
Alltid online

BF: 090413
Status: Stolt mamma till två snyggingar! :)

Inläggav Scheli 30 nov 2009, 07:57

Jag läste på http://www.growingpeople.se att det sker vanligen i 7-8 mån ålder. Men att en del barn inte lär sig förrän de är 9-10 mån. Alla är vi olika helt enkelt :D

Min son är 6 månader och kan inte sitta själv. Tror att det kommer att dröja minst en månad till, säkert två.
Bild
Scheli
Stammis

BF: 090530

Inläggav stajners 06 dec 2009, 01:48

Beror ju på hur moget barnet är och hur pass mkt de får chans att träna. Får de inte träna så kan de ju inte självklart inte sitta själva. Låt han sitta så ofta han vill och ha kuddar runt han så han inte slår sej.

Svea var 7 månader men hade nog kunnat lite tidigare om hon fått sitta mer själv. Men hon är så mammig och ska hela tiden vara hos mej. Men det kommer när det kommer. Han är inte sen!
Bild Bild
Inga fel enligt utredning
MF 30/4 2011, v 6
MF 22/2 2011, v 13 (trots levande foster)
MA 16/9 2010, v 9 (fostret dött v 7)
stajners
Alltid online

Status: Stolt tvåbarnsmamma!

Inläggav kristallklarvinter 06 dec 2009, 13:16

Nu väntar jag fortfarande på min lilla son. Men efter att min kompis varit på sin mammagrupp med sin dotter så tyckte hon det var konstigt att hon inte kunde sitta medan alla andra barn kunde det. Jag tror att flickan var runt 7-8 månader då. Så min kompis sa rakt ut "hallå, varför kan inte min dotter sitta upp??" Hon fick ju till svar att det kommer snart, alla är olika mogna osv. Så när de kom hem tänkte hon att "nej nu ska vi öva" och så satte hon ner henne för att öva men det behövdes inte. Där satt hon jättefint.

Såg en bra dokumentär för några år sedan om barn som ansågs "sena" av sina föräldrar men så när de träffade barn i deras ålder som gjorde saker de "ska klara" så lärde de sig jättesnabbt bara genom att vara med dem.

Så testa det! Kan ju vara värt det. Men alla barn är olika och lär sig vid olika åldrar. Man ska ju inte stressa fram något.
Vissa barn kanske aldrig tex kryper, som min kusin. Hon satt och hasade på golvet med hjälp av fötterna istället. =) Och sedan började hon gå därifrån!

:P
kristallklarvinter
Alltid online

BF: 120425

Inläggav Annika80 16 dec 2009, 14:27

Tror också absolut på det med en leksak de kan vara sysselsatta med. Vi sätter vår son i amningskudden så han har stöd bakåt och i sidorna om det behövs och jag tycker han blir bättre och bättre på att sitta själv. Skulle dock inte våga låta honom sitta utan att vara precis bredvid för ibland trillar han åt sidan. De tränar ju rätt så bra i matstolen också.
Bild
Annika80
Alltid online

BF: 090612

Inläggav Flickan 16 dec 2009, 17:37

Min dotter fast första gången själv när hon va 4 månader gammal självklart ostabilt o vara inte mer en kanske en halv minut men sen vid 5 månader så satt hon själv..
O jag har alltid haft leksak i närheten så hon kunde ha annat o konsentrera sig på o inte märkte av att hon skulle sitta själv ;-) till en början höll jag henne försiktigt sen släppte jag utan att hon märkte det ;-)
Men det e ju jätte olika på åldern
Användarvisningsbild
Flickan
Alltid online

BF: 121201
Bor: Motala
Status: Väntar bebis nr 3

Inläggav Baaby 18 apr 2012, 22:01

Jag har hört att man inte ska "lära" barnen att sitta upp då deras ryggrad inte är fullt utvecklad.. Det kommer oftast när de själva är redo. Min tjej kunde inte sitta själv förens hon faktiskt kunde ta sig från liggande läge och upp själv. Och då var hon 7 eller 8 månader.
Baaby
Nykomling

Inläggav MonsterMonster 07 jul 2012, 21:24

Det är jätteolika, och nog till viss del ärftligt. Jag satt helt stadigt när jag var 3 månader, min dotter satt själv vid 3 och en halv. I det stora hela betyder det inte så mycket, det är ju knappast så att jag avancerat sådär särskilt långt i livet bara för att jag satt tidigt. :) Vanligast är nog mellan 6 och 9 månader, tror jag, det kommer när din bebis är mogen för det.
MonsterMonster
Stammis

< Återgå till Bebisens utveckling 0-12 mån

Support: support@minbebis.com     Press   Priser och info

Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: Min bebis Allt för föräldrar, Malmskillnadsgatan 39, 111 38 Stockholm