-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
När kommer ÄL-flytningarna??
7 inlägg • Sida 1 av 1
När kommer ÄL-flytningarna??Jag fick typiska ÄLflytningar redan dag 8 i min cykel. Skulle inte sova hemma den natten, så jag o min sambo mös först kvällen efter...
Tror ni att det finns en chans ändå? Är det någon som vet när man får ÄL flytningarna? Är det när ägget ska släppas, släpper eller har släppts? O hur lång tid har man på sig att "få till det" efter att man upptäckt flytningarna??
Re: När kommer ÄL-flytningarna??Av det jag har läst (OBS på forum!) så kommer det för de flesta före lh-stegringen börjar. Alltså lite före ägglossningen. Men jag har egentligen ingen aning och tror att det kan vara lite olika som med allt annat. Hoppas någon annan vet mer!
Re: När kommer ÄL-flytningarna??Åååh. Hoppas hoppas att du har rätt - För isf har vi ju en chans att vi hann med det
För det känns ju som det skulle vara liiite väl tidigt att ha ÄL dag 8, för att sen gå 16 dagar tills mensen kommer Men snälla, vill jätte gärna höra andras teorier o inläst fakta oxå!!
Re: När kommer ÄL-flytningarna??Du kan ju googla lite också! Det var det jag gjorde
Re: När kommer ÄL-flytningarna??Ja, jag försökte googla det... Men jag är så urbota dålig på sånt
Får väl ge mig på ett försök till
Re: När kommer ÄL-flytningarna??Jag hade tydliga ÄL-flytningar innan jag blev gravid. Tolkade det som att jag fick dem den dagen som ÄL var beräknad, men jag är lite osäker. Hittade dock lite info på nätet som kanske kan va till din hjälp:
Ägglossning Ett och ett halvt dygn före ägglossning sjunker östrogenet abrupt samtidigt som det sker en snabb tillfällig stegring av stresshormonet noradrenalin vilket stimulerar bildandet av det sekret som har till uppgift att "låsa upp" för ev väntande spermier så att dessa ska kunna simma vidare till ägget. Detta sekret upplever kvinnan som en extremt våt och hal flytning. Detta är peak-day, den sista dagen med fruktsamt sekret, fruktsamhetstoppen. Chansen till befruktning är störst den här dagen. Ägglossning sker till 80%. nu, övriga 20% sker dagen före eller efter peak day. Dagen efter peak-day är en torr dag och detta abrupta avslut av flytningen är indikationen för att ägglossning har skett dagen före.
Re: När kommer ÄL-flytningarna??Hmm... då skulle det ju kunna vara så att vi missade det med en dag..
Alltså det är inte lätt att bli klok på dessa sakerna, om man går in på det på detalj. Jag hade ju annars kunnat tänka mig att ägget släppte den dagen, men hade hoppats på att det tog ett tag för det att vandra.. Nja, jag vet inte om jag blir så mkt mer klok på allt.. Jag får väl bara vänta o se.. Får jag ett plus så träffade vi uppenbarligen rätt. O får jag inget plus så får jag väl aldrig veta Men men, tack för ditt svar grynet_å_jag
7 inlägg • Sida 1 av 1
|