Teresa Hellgren

Hej Matilda! Alla mjukostsorter är ok att äta under graviditeten!...

Kostrådgivare

När Lilla My kikade ut.

Förlossnings ämnen - Smärtlindring, oro, ställning, partners roll och annat som rör förlossningen.

När Lilla My kikade ut.

Inläggav denise 06 dec 2009, 13:07

Min förlossningsberättelse börjar inte riktigt barnvänligt.
Söndag kväll vid tio-halv elva går vi och lägger oss i sängen för att titta på en film. Men det blev visst lite mys och så istället :oops:
Nästan med en gång efter sätter, vad jag tror, förvärkar igång. Som det gjort varenda gång de senaste gångerna. Tänker inte mer på det. Slänger igång filmen en andra gång. Under tiden blir förvärkarna allt starkare och jag har svårt att ligga still. Efter filmen är slut börjar sambon bli lite svettig, medan jag säger att det med all säkerhet inte blir någon bebis i natt. Sån tur har vi inte menar jag på.
Men sambon envisas med att vi nog ska klocka värkarna, och vi kommer fram till att det är ungefär två minuter emellan och nu börjar det göra riktigt ont.
Sambon ringer förlossningen och pratar med dom, BM envisas med att hon vill prata med mig. Så mellan värkarna klämmer jag fram all information hon vill ha. Hon säger att det låter ju som att jag är i latensfasen, men att jag kan prova ta två panodil och se om det går över. Hon menar på att om det är falskt alarm är det synd att vi ska behöva köra de ca 6 milen till BB för att sedan bara bli hemskickade igen.
Håller med henne och trycker i mig två panodil och lägger mig i sängen för att försöka sova.
En timme senare ungefär kommer jag fram till att det inte komme gå över, utan blir bara värre. Säger till sambon att packa ner det sista i BB-väskan för nu är det snart dags att åka.
Så vi klär på oss och packar tillsammans ner det sista, innan vi tar oss ut i bilen och beger oss.
Kommer ett par mil när jag kommer på att jag glömt plånboken med körkort och pengar. En sur sambo vänder bilen och vi kör tillbaka. Jag stannar kvar i bilen medan sambon springer in och hämtar plånboken. Innan han kommer tillbaka hinner jag kasta ur mig det jag ätit under kvällen på gräsmattan utanför bilen.
För andra gånger beger vi oss.
Halv fyra på morgonen komme vi fram till sjukhuset. Yrar runt i en ungefärlig halvtimme innan vi hittar till förlossningen (trots att vi varit där innan och tittat, något nervösa kanske?)
Väl där får vi ett mysigt rum och dom gör ett ctg. Allt ser braut. Sedan kollar dom om jag öppnat mig något, förutsättningen för att vi ska få stanna kvar. 3-4 cm, yes! Vi har inte kört i onödan. Och lilla bebben ligger fixerad med huvudet i bäckeningången.
Blir erbjuden en varm dusch, tackar glatt ja till detta. Sitter i den i ungefär en och en halv timme till jag tröttnar och inte orkar mer.
Får sedan lägga mig i sängen och blir erbjuden lustgas. Ljuvligt!!
Vid halv åtta är jag öppen 5 cm.
Varvar liggläge med ståläge fram till tolvtiden. Slumrar en stund där emellan med sambon bredvid mig, troligtvis på grund av en smula missbruk av lustgasen :oops:
Lite i tolv spräcker dom hinnorna för att det ska börja hända något.
Får ligga på sidan ett tag för att hjälpa bebis vrida lite på sig. Börjar få enorma krystvärkar och jag kämpar som ett djur för att inte krysta då bebis inte vridit på sig.
Tjugo över 12 får jag, efter vad som kändes som en evighet äntligen börja krysta och jag tar i för kung och fosterland.
Får lägga mig på rygg, och krystar på. Kommer på mig själv med att dramatiskt skrika ut mina krystningar allt vad jag kan. Kramar min sambos hand allt vad jag kan och känner mig som en sån där dramaqueen man ser i tv-serier eller på film.
13.01 föddes på en krystvärk min lilla flicka. Har navelsträngen ett varv runt halsen, men var lätt att lyftas bort. Och det ljuvliga gallskrik hon ger ifrån sig är som musik för mina öron.
Omtumlad får jag henne på bröstet och hon slutar skrika direkt. Inte förrän nu får vi veta att det är en flicka. Vi bara tittar på henne, sambon och jag. Hon är så perfekt på alla sätt och vis.
Dom väger och mäter henne medan jag blir sydd med invärtes två stygn.
2090 g och 47 cm.
När vi äntligen sen blir ensamma kommer glädjetårarna.
Den bästa dagen i mitt liv. Vi fick vår vackra dotter som jag från första stund när jag såg henne älskade högre än något annat på denna jord.
denise
Stammis

BF: 271211
Bor: Vittsjö

Re: När Lilla My kikade ut.

Inläggav Edita 06 dec 2009, 13:23

Åh Grattis. Ta nu hand om er och eran bebis!!
Bild

Mf aug -09
Mf aug -10
Edita
Alltid online

Inläggav kristallklarvinter 06 dec 2009, 13:28

Jättegrattis! Hoppas ni mår fint! Först ut av decembermammorna efter vad jag hört i alla fall.. Grattis igen..
kristallklarvinter
Alltid online

BF: 120425

Inläggav Miss.happyness 21 dec 2009, 18:32

Grattis... :D
Miss.happyness
Stammis

Inläggav tiia 21 dec 2009, 19:39

Stort GRATTIS!! När va detta? Lr jag missade det i texten? Fint namn (jag heter oxå så) *ler*

Vi fick oxå en flicka den 29/11, hon va beräknad 14/12. Det bästa vi varit med om :)
Bild
tiia
Alltid online

BF: 091214

Inläggav denise 21 dec 2009, 19:49

Tack! Den 23e. I halmstad, som ni? Åkte hem den 26e. :)
denise
Stammis

Inläggav tiia 23 dec 2009, 11:19

Ja, hon föddes i Halmstad! Hur mår ni nu då?
Bild
tiia
Alltid online

BF: 091214

Inläggav denise 27 dec 2009, 23:41

Samma som vi. Hoppas ni slapp den bm vi råkade ut för. Jäkla tanta! :x

Vi mår bara bra! Hur är det själva? Överlevt julen? :wink: :lol:
denise
Stammis

Inläggav denise 28 dec 2009, 00:45

Du hade för övrigt ett omedvetet finger med i spelet ang val av namn. Haha. Efter vi skrivit till varandra drömde jag på natten att jag födde en flicka och hon fick namnet My. Sen dagen innan hon föddes träffade vi min mammas väninna, som utan att veta vad jag drömt, sa att hon trodde det skulle bli en liten My. Sammanträffande? :lol:
denise
Stammis

< Återgå till Förlossningen

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm