Madeleine Kil...

Det är en fråga som jag inte kan svara på. Du bör kontakta arbets-...

Barnmorskan

När "lilla" Tuva kom...

Förlossnings ämnen - Smärtlindring, oro, ställning, partners roll och annat som rör förlossningen.

När "lilla" Tuva kom...

Inläggav Cathrine 24 nov 2009, 20:21

Slem proppen gick redan den 22/10 och fram tills lördagen den 7/11 kom det små bitar hela tiden. Jag vaknade runt 4-5 på lördags morgon av att jag hade ont i ryggen och fick inte riktigt ro till att sova i sängen så jag tog 2 st alvedon och gick och la mig på soffan för att försöka att sova. När klockan väl var 8 gick jag in och väckte min sambo av tristess för att ha någon att gosa med. Vi gick upp och jag hoppa in i duschen då ryggvärken inte gick över, min sambo väntade på sin pappa som skulle hjälpa oss med att slänga skräp. När svärfar väl hade kommit vid 10 tiden på morgonen så var det dags för frukost men det bara gick inte att få ner något, hade börjat få mens liknande smärta i magen och det kändes som om jag inte kunde sitta stå eller gå och ville bara slå huvudet i väggen (visste inte hur jag skulle reagera :lol: ). Sambon var ute i garaget för att städa garaget och lasta på släpet för att slänga allt. Vid klockan 11 kunde jag inte stå ut längre utan skickade ett sms till sambon och sa det att nu är det nog på g. Han kom inrusande och verkade helt förvirrad och lite smått rädd. Jag sa att det är inget att stressa upp sig för utan gör klart det sista i garaget innan vi åker så allt är klart. Han gick ut och plocka ut det sista men det gick inte många minuter fören jag bad honom komma in och ringa till förlossningen. Medan han ringde till förlossningen tänkte jag över lite snabbt hur många värkar jag hade haft under den senaste 1 ½ timmen. De kom med cirka 2 minuters mellanrum. Fick telefonen utav sambon och barnmorskan på förlossningen fråga hur värkarna var och hur länge de hade varit, jag sa som det var och hon frågade mig om jag verkligen ville åka in och jag sa tveklöst JA!
Bad sambon fixa det sista innan vi åkte in och han sprang runt i huset som, ja jag vet inte vad. När vi väl kom in satte de på ctg och vi satt där i 40 minuter innan barnmorskan kom in för att se hur öppen jag var. Hon sa inget speciellt till en början men frågade oss hur mycket vi trodde det var och vi gissade väl på 3 cm, men nej sa hon ni är öppna 6 cm! Hon gick och skrev in oss och nu var klockan bara 12.00. Någon timme senare låg jag i badet med lustgas och lugn musik och slappna av. De kom in lite då och då och vid 3 tiden sa jag att det är dax för mig att gå upp ur badet för annars kommer jag aldrig att komma ut ur badkaret.
När jag kom tillbaka till rummet igen var det dax att sätta på elektroden på den lilla och vattnet gick i samband med det. Då var jag öppen 9 cm. När hon väl hade gjort detta blev lustgasen som godast och värkarna blev kraftigare. Bad då om ryggbedövning som jag nu efteråt fattat att den aldrig tog (kommer till varför senare). Sedan flög bara tiden förbi. Rätt som det var låg jag på rygg med bena i vädret och krysta för mitt glatta liv, efter 1½-2 timmar efter krystande så beslutades det att jag skulle klippas (vilket de inte nämnde för mig) då lillans huvud inte vill "fästas". Med lite hjälp med tryckande på magen och klipp så kom våran lilla flicka 20:18 lördagen den 7/11.
Hon vägde 5535 och var 59 cm lång.

Efter denna härliga flicka kom ut upptäckte de att min livmoder hals hade spruckit och att jag behövde åka in till operation för att sy då det blödde mycket.
Det var meningen att de bara skulle ge mig ryggbedövning för att sy detta men den tog aldrig så jag fick sövas. Fyra timmar senare var jag hos mina älsklingar igen!

Jag själv tyckte inte att värkarbetet var så jobbigt nu när man tänker efter och jag har även insett nu i efteråt att det hade kunnat slutat mycket värre så,

Tack gode gud att det finns sjukhus!!!
Cathrine
Stammis

BF: 091102

Re: När "lilla" Tuva kom...

Inläggav pumasara 24 nov 2009, 21:43

Hjälp vilken bebbe!! :)))

Vad härligt o höra att allt gick bra! Grattis till Tuva o hoppas ni har det mysigt!
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
pumasara
Alltid online

Inläggav Jennieli 24 nov 2009, 21:48

Oj, det var verkligen ingen liten tjej!
Verkligen tur att det finns sjukhus! Hoppas allt läker som det ska och att du mår bra nu.

Grattis till tösen!
Jennieli
Alltid online

Inläggav grynet_å_jag 24 nov 2009, 21:51

Kul att få höra din historia och grattis till tjejen!
Användarvisningsbild
grynet_å_jag
Alltid online

Status: Mamma till Nils & Theo ♥

Inläggav mammili 24 nov 2009, 21:56

Vad skönt att allt gick bra tillslut!! Kul att läsa om din lilla historia =) Lycka till, och hoppas ni fortfarande mår bra!! :lol:
mammili
Nykomling

BF: 100531

Inläggav Strumpan 24 nov 2009, 22:16

Grattis till dottern! Vad skönt att allt gick bra!
[url=ht[url=http://tickers.families.com]Bild[url=http://tickers.families.com]Bild[/url]
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online

Status: Gift och mamma till två barn

Inläggav sara islam 25 nov 2009, 09:00

Grattis :)
BildBildBild
Användarvisningsbild
sara islam
Alltid online

Status: mamma

Inläggav Soltrollet 25 nov 2009, 09:11

Grattis till Tuva :D
Soltrollet
Alltid online

BF: 101102

Inläggav MariaTheres 25 nov 2009, 09:13

Grattis till lilltjejen :) Vad konstigt att de inte sa någonting om klippningen innan. Ska man inte få veta sånt? Skönt att allt slutade bra och det låter ändå som att det inte var en jättejättejobbig förlossning.
Användarvisningsbild
MariaTheres
Alltid online

BF: 100602
Status: Mamma till världens finaste gos!

Inläggav AmandaM 25 nov 2009, 12:02

Grattis!! Härlig berättelse:)
Användarvisningsbild
AmandaM
Alltid online

BF: 120115

Nästa

< Återgå till Förlossningen

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm