Madeleine Kil...

Det är vanligt med tryck nedåt och du anger orsaken själv. Det har...

Barnmorskan

När ska det ta slut? Illamående och Lergigan Comp.

Illamående, ultraljud & sparkar, här diskuteras graviditet.

När ska det ta slut? Illamående och Lergigan Comp.

Inläggav mikissen 19 aug 2011, 14:35

Hej!

Jag är gravid i vecka 15 (imorgon) med mitt första barn.
Redan vecka 6 började jag må otroligt dåligt. Kräktes, fick inte i mig mat - och kunde spy bara av att se mat på tv. Jag låg hemma i fyra veckor helt apatisk. Kunde få i mig vätska och behövde därmed inte läggas in på sjukhus.

Efter dessa fyra veckor tog jag kontakt med min läkare och fick Lergigan Comp utskrivet. Efter ett par dagars användande så fick jag tillbaka matlusten och kunde äta mat igen, även om illamåendet alltid låg där bak och lurade.

Förra veckan började jag bli dålig igen, kräktes galla på morgonen, vilket resulterade i enormt illamående resten av dagen. Jag har med tanke på detta fått vara hemma från jobbet i tre dagar nu, då jag kände mig totalt utmattad pga att jag inte kunde äta.

Jag är ändå i vecka 15, ska inte illamåendet gå över snart? När inte ens tabletterna hjälper mig avsevärt länge så börjar jag känna "är det såhär jag ska må i 9 månader?"

Dela gärna med er av egna erfarenheter - har ert illamående gått upp och ner, när försvann det helt? Vad har ni själva för erfarenhet av Lergigan Comp?

Kramar
Mikaela
mikissen
Nykomling

Re: När ska det ta slut? Illamående och Lergigan Comp.

Inläggav E Maria 19 aug 2011, 16:07

Jag började må illa i v 8. Spydde sisådär var tredje dag. I v. 12 försvann det i en vecka. Sen kom det tillbaka och med dunder och brak. Spydde 1-2 gånger om dagen... I v 16-17 började det bli bättre... Nu är jag i v 23 och spyr ca 1 gång i veckan. Ibland 2. Men jag mår inte speciellt illa längre. Bara spyr liksom, så är det bra sen... Jag sökte aldrig hjälp för mitt illamående så har ingen erfarenhet av diverse mediciner....
Hoppas du börjar må bättre snart... Det är jobbigt...
Bild

Bild
Alltid online

Status: Lycklig mamma

Inläggav zettan 21 aug 2011, 21:00

Hej hej!
När jag var gravid spydde jag å mådde illa precis hela tiden , fick åksjuketabletter utskrivna komm dock inte i håg vad de hette men de gjorde mig mer trött än vad jag redan var å fick mig att sova precis hela tiden. Är nu gravid med andra barnet å mådde skit redan fån början vet å mått så typ hela sommaren men nu i slutet av den så mår jag plötsligt helt mycket bättre. Jag är i v22 och vet inte riktigt när illamåendet avtog , det var plöttsligt bara en dag borta. Jag vet att det känns som om man inte står ut men ändå på något sätt så gör man det ändå och man tycker att tiden inte kan gå snabbt nog så att man kan få slippa detta ständiga illamående men helt plötsligt så har halva graviditetstiden gått. Styrke kramar till dig
zettan
Stammis

Inläggav natalojzan 15 sep 2011, 17:05

hej! jag är gravid med mitt andra barn och är i vecka 20+2 nu. jag har mått illa från vecka 6 denna gången och har fått mediciner utskrivna, både lergigan (ej lergigan comp eftersom den tydligen inte finns längre enl gyn) och primperan som är ett suppositorium (stolpiller) för mig har medicinerna inte hjälpt alls. kan lika gärna äta sockerpiller förutom den extrema tröttheten som drabbar en av dom!

Nu börjar mitt illamående bli bättre men jag kräks fortfarande ibland men har börjat gå upp lite i vikt även om jag fortfarande ligger på minus från startvikten. totalt har jag gått ner 7 kilo. jag vet hur fruktansvärt detta är med extremt graviditetsillamående. jag hade det på samma sätt med första barnet men fick då ingen hjälp alls tyvärr!

om medicinerna inte hjälper för dig och det nu börjar bli värre igen så prata med din barnmorska så får du i allafall gå på fler kontroller!

fick tipset av min BM senast jag var där att man kan testa akupuntur och kiropraktik. Men av sådana som är licencierade att behandla gravida då mot illamående! Det kan ju vara värt att testa. för min del är det ingen ide nu eftersom jag mår bättre och bättre för varje dag och kan fungera som en människa, iallafall på jobbet!! :)

jag ber om ursäkt om detta inlägget är väldigt vimsigt och spretigt! Hoppas du förstår vad jag menar!

många många styrkekramar Natalie
Bild
Bild
natalojzan
Stammis

BF: 120131
Status: Väntar nummer två!

Inläggav stajners 15 sep 2011, 18:08

Lergigan komp finns fortfarande...

En vän till mej fick akupunktur och blev bättre, dock inte helt, men det hjälpte en hel del.
Bild Bild Inga fel enligt utredning
MF 30/4 2011, v 6
MF 22/2 2011, v 13 (trots levande foster)
MA 16/9 2010, v 9 (fostret dött v 7)
stajners
Alltid online

Status: Stolt tvåbarnsmamma!

Inläggav norrskenet 16 sep 2011, 08:27

Jag är också i vecka 15 och mår fortfarande konstant illa och kräks regelbundet.. Det har varit ihållande sedan vecka 5 för mig. Jag har legat inne för dropp i omgångar, men nu har jag "peppar peppar" klarat mig från sjukhuset senaste tiden iallafall! Men jag äter Lergigan Comp varje dag, annars går det inte alls! Det hindrar iallafall de flesta kräkningar..

Det är ju bara fortsätta att hålla tummar och tår för att det ska gå över snart.. Lider med dig mikissen och håller tummar för dig också!
Bild
norrskenet
Stammis

Inläggav natalojzan 16 sep 2011, 19:03

skumt att jag inte kunde få lergigan comp.. jag fick bara "vanlig" lergigan 25 mg eftersom gynekologen sa att förr gav de alltid lergigan comp och den var jätte bra men att den inte finns längre.. men det gör den ju uppenbarligen.. den kanske hade hjälpt mig då den vanliga inte hjälpte ett piss.. jaja så kan det gå..
Bild
Bild
natalojzan
Stammis

BF: 120131
Status: Väntar nummer två!

Inläggav stajners 18 sep 2011, 20:00

natalojzan:
Ja, det är konstigt för jag fick det utskrivet för 2 v sedan och hämtade ut burk nr 2 i torsdags...fungera bra på mej om jag bara ser till att äta varannan timma. Åå em/kväll är det jobbigt för då mår jag väldigt illa men då kan jag iaf ligga på soffan. Men det är typ varannan kväll det är så. Mår inget illa på morgonen och det är underbart att slippa ångesten på bussen till jobbet. Är det illamåendet som jag ville slippa. Fruktansvärt att behöva spy bland folk!
Bild Bild Inga fel enligt utredning
MF 30/4 2011, v 6
MF 22/2 2011, v 13 (trots levande foster)
MA 16/9 2010, v 9 (fostret dött v 7)
stajners
Alltid online

Status: Stolt tvåbarnsmamma!

< Återgå till Gravid forum

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm