Madeleine Kil...

Det är en rekommendation att man inte ska äta produkter som är gjo...

Barnmorskan

När ska man berätta för familj o vänner?

Första trimestern - gravid vecka 0-12. När du skapar en tråd så döper du den till exempelvis "gravid vecka 10 - inskrivning" skriv den vecka du vill prata om.

När ska man berätta för familj o vänner?

Inläggav smulan32 01 sep 2011, 21:38

Hej

Har plusat i veckan o börjat fundera på när man ska berätta för föräldrar, syskon etc o vännerna. Sambon tycker att man kan vänta tills magen syns (när katten är det? typ 4-5 mån?) för de har nog tid att glädjas för en ändå. Men jag vet inte.
Vet att min mamma vill egentligen veta direkt. Att hon troligen helt sonika förväntar sig att få veta direkt. :shock: Men borde man inte vänta tills den största missfalls risken är över? Fast jag vill ju berätta för folk, håller redan på att spricka...(Gud, vad jag är dålig på hemlisar) O hon har födelsedag om 2 veckor så det hade ju varit ett bra tillfälle...

Hur har ni gjort? O varför?
Hade verkligen känts skönt att veta hur andra tänkt/tänker.
MA bekräftat i v 7 (sep 2011)
MF i v5 (jan 2012)
Bild
smulan32
Stammis

Re: När ska man berätta för familj o vänner?

Inläggav mia85 01 sep 2011, 22:16

Vi berättade för våra familjer ganska snabbt (v.5). Dels så kunde vi inte hålla oss och dels så ville vi att de skulle veta ifall det gick fel.
De två gånger jag fått mf så visste ingen annan än min man om att jag var gravid, vilket gjorde det lite extra jobbigt att först berätta om pluset och sen direkt om mf:et. Vännerna och övrig släkt väntade vi med att berätta för några veckor till.

När magen syns är jätteolika. Jag svullnar upp nästan omedelbart och får en liten bula i v.4-5. Medans andra inte får magen förrän efter halva tiden gått.
Det är nog många som väljer att berätta efter UL är gjort, men personligen skulle jag aldrig klara av att hålla mig så länge :)

Grattis till pyret i magen! :) Berätta när ni känner för det, finns varken några rätt eller fel. :)
BildMake a pregnancy ticker

Bild

Bild

mariaj85.blogspot.com
Användarvisningsbild
mia85
Alltid online

BF: 120822
Status: Äntligen en trea påväg! =)

Inläggav CS76 02 sep 2011, 13:37

För oss har det berott på hur ofta vi har träffat vår familj under den första delen av graviditeten. Med dottern så berättade vi för sambons föräldrar redan i vecka 6, men det kändes nästan som ett måste då vi skulle tillbringa helgen tillsammans hos vänner. Blir ju lite jobbigt annars att komma med ursäkter till varför man inte dricker varken kaffe eller alkohol, och är lite kinkig med vad som serveras, när man normalt sett inte är ett dugg kräsen.
Denna gång blev det ännu tidigare, vilket berodde på att jag och dottern flydde upp till farmor, medan pappa och farfar drog nya vattenledningar i huset.
Min sida av familjen har vi inte kontakt med lika ofta så de har fått vänta lite båda gångerna, mest för att det skulle kännas jobbigt att behöva dra det på telefon om det skulle blivit ett tidigt missfall, jag är inte den som gillar att gråta ut över telefon. De är ju inte i min närhet så de "ser" ju inte om nåt är fel, och det behöver ju inte höras på en när man pratar i telefon.

När det gäller vänner så fick några av mina jobbarkompisar veta rätt tidigt när jag var gravid med dottern. Dels för att en av dem gissade sig till det, och dels för att jag har ett jobb med vissa riskmoment.
Denna gången är jag forfarande föräldraledig, så jag har inte behövt tala om det förrän i förra veckan, då jag pratade med min chef om hur jag ska jobba när jag börjar igen i oktober. Tyckte det var rätt shysst att tala om att jag bara kommer jobba i ca 2,5 månader, innan jag har rätt till havandeskapspenning igen.

Tycker du ska prata med din sambo, och göra klart för honom att det finns vissa fördelar med att tala om det innan det "börjar synas". Det är ju inte bara formen på kroppen som ändras, det finns andra symptom som kan vara jobbiga men som inte syns utanpå, och då kan det vara skönt om det finns någon som vet om varför man tex rusar iväg till toaletten helt plötsligt.
Sen finns det inget facit för detta, utan gör som du tycker känns bäst. Kom ihåg, det är du som är gravid, så jag kan tycka att sambon får anpassa sig lite grann efter dina önskemål när det gäller den här frågan :)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
CS76
Stammis

BF: 260212
Status: Mamma till världens sötaste tjej :D

Inläggav Afasi 02 sep 2011, 13:49

Berätta när ni själva är redo. Jag berättade för vissa redan dagen efter plus och i efterhand var det ganska dumt då jag själv inte ens förstått vad som hände. För min del var det dock nödvändigt som 18-åring, bor hemma och skulle lämna blod den dagen. Jag var ju tvungen att förklara varför i hela världen jag helt plötsligt inte var en accepterad blodgivare när jag längtat så länge på att få lämna!
Bild
Bild
Afasi
Alltid online

BF: 111009
Status: Mamma till William<3

Inläggav Gotland 02 sep 2011, 18:55

Om man får vara lite negativ så skulle jag vilja säga berätta tidigt för dom du vill ha stöd av ifall du skulle få mf. Kanske dom närmaste?
Kanske inte hela världen...
Vet att det låter negativt, men jag talar av erfarenhet.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Gotland
Alltid online

BF: 120120
Status: Gravid mamma

Inläggav *TheFirstChild* 17 okt 2011, 18:16

Jag o min sambo tog ett gemensamt beslut om att vi inte berättar för någon för än den största missfallsrisken är över dvs före vecka 12. Om det mot förmodan skulle synas på mig innan så får vi kanske berätta tidigare men så länge jag inte har någon klar gravidmage så tänker vi vänta till vecka 12 som sagt. :) Det kanske är dumt, om det nu skulle bli ett missfall, men jag tror att det för min del skulle bli jobbigare om familjen o så visste att jag var gravid. Jag tror (utan någon som helst erfaranhet) att jag inte vill ha folk omkring mig i det läget, jag vill nog bara att sambon finns där.
*TheFirstChild*
Nykomling

Inläggav lillathessa 23 nov 2011, 16:12

Jag har redan berättat för min två systrar. Dom är som mina bästa vänner.Kännde att jag behövde berätta för dom. Vill ha deras stöd i allt som kommer kring... Vi har försökt sen i juni. Är så lycklig är i vecka 5 (4+5). Så jag vet inte när man ska berätta. När man vill antar jag :)
lillathessa
Nykomling

BF: 120727

Inläggav martina.crona 19 jan 2012, 10:28

Vi berätta för de närmsta i v 5 med de två gossarna vi har o även med detta lilla liv som nu är 7 v.
[url=http://www.TickerFactory.com/]
Bild
[/url]

Vi längtar efter dig våran lilla prinsessa
martina.crona
Stammis

BF: 120903

Inläggav MalinLundberg 05 feb 2012, 14:28

Då både jag och min sambo står väldigt nära våra föräldrar och syskon så berättade vi för dom efter att vi plussat.
Det va pga att vi ville dom skulle veta ifall det händer något.

Nu är jag i v.10 (9+4) och några av mina vänner ser. Berättade inte för dom utan dom listade ut det själv då jag är VÄLDIGT svullen och har en rejäl mage vissa dagar. Börjar bli svårt att dölja och gråter på mornarna för jag önskar alla visste så jag slapp "gömma" mig:)
MalinLundberg
Nykomling

BF: 120905

Inläggav naellie 05 feb 2012, 17:14

Stort grattis till plusset! :)

Väldigt mkt kan hända såhär tidigt. Det ligger ngt i det Gotland säger: berätta för de du vill ska stötta dig vid ev mf :)

Vi var på vul i v 13. I v 16 var det fars dag. Så vi bjöd in familjen på fars dags-fika och han fick ett kuvert med vul-bilden på :) Så det var v 16 och magen syntes v 20 tror jag...absolut tidigast då!
Bild
naellie
Alltid online

Status: Mamma till Hubbe!

Nästa

< Återgå till Första trimestern

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm