För oss har det berott på hur ofta vi har träffat vår familj under den första delen av graviditeten. Med dottern så berättade vi för sambons föräldrar redan i vecka 6, men det kändes nästan som ett måste då vi skulle tillbringa helgen tillsammans hos vänner. Blir ju lite jobbigt annars att komma med ursäkter till varför man inte dricker varken kaffe eller alkohol, och är lite kinkig med vad som serveras, när man normalt sett inte är ett dugg kräsen.
Denna gång blev det ännu tidigare, vilket berodde på att jag och dottern flydde upp till farmor, medan pappa och farfar drog nya vattenledningar i huset.
Min sida av familjen har vi inte kontakt med lika ofta så de har fått vänta lite båda gångerna, mest för att det skulle kännas jobbigt att behöva dra det på telefon om det skulle blivit ett tidigt missfall, jag är inte den som gillar att gråta ut över telefon. De är ju inte i min närhet så de "ser" ju inte om nåt är fel, och det behöver ju inte höras på en när man pratar i telefon.
När det gäller vänner så fick några av mina jobbarkompisar veta rätt tidigt när jag var gravid med dottern. Dels för att en av dem gissade sig till det, och dels för att jag har ett jobb med vissa riskmoment.
Denna gången är jag forfarande föräldraledig, så jag har inte behövt tala om det förrän i förra veckan, då jag pratade med min chef om hur jag ska jobba när jag börjar igen i oktober. Tyckte det var rätt shysst att tala om att jag bara kommer jobba i ca 2,5 månader, innan jag har rätt till havandeskapspenning igen.
Tycker du ska prata med din sambo, och göra klart för honom att det finns vissa fördelar med att tala om det innan det "börjar synas". Det är ju inte bara formen på kroppen som ändras, det finns andra symptom som kan vara jobbiga men som inte syns utanpå, och då kan det vara skönt om det finns någon som vet om varför man tex rusar iväg till toaletten helt plötsligt.
Sen finns det inget facit för detta, utan gör som du tycker känns bäst. Kom ihåg, det är du som är gravid, så jag kan tycka att sambon får anpassa sig lite grann efter dina önskemål när det gäller den här frågan