-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
När ska man börja med extra järn?
16 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
När ska man börja med extra järn?Var hos min barnmorska idag och mitt blodvärde hade sjunkit till 114.
Från 129- till 114 på två veckor. Hon tyckte ändå jag skulle vänta innan jag börjar med järn. Vad säger ni? När är blodvärdet för lågt egentligen? Har inte ätit järn tidigare under någon av mina graviditeter. Tacksam för svar Ha en bra dag!
Re: När ska man börja med extra järn?Jag har faktiskt ingen aning, men jag far i mig det genom mina
Folic Acid tabletter. Fick utskrivet ett recept pa FC som aven innehaller alla vitaminer & mineraler kroppen behover. Toppenbra!
Re: När ska man börja med extra järn?Jag fick börja direkt vid inskrivning (v 9), men jag vet tyvärr inte vad jag hade för värde. Men om du känner dig orolig är det väl enklast att försöka öka på genom maten i första hand.
Re: När ska man börja med extra järn?runt v 20 har de sagt under båda min graviditeter
Re: När ska man börja med extra järn?Hejsan!
Jag fick börja äta järn när värdet var nere under 120 innan dess behövde jag inte och då var jag i v 26 tror jag.
Re: När ska man börja med extra järn?
Hej Kaizakavater! Jag förstår inte riktigt varför din barnmorska vill att du väntar med att ta järntabletter. Att ditt järnvärde sjunker tyder ju på att dina järnförråd är slut. men kanske har hon någon bra anledning till hennes rekommendation som inte jag förstår... Fråga henne iallafall gärna varför hon säger så tycker jag... Är det någon annan av er här på forumet som är i slutet av graviditeten som fått liknande rekommendationer av sin barnmorska?!
Re: När ska man börja med extra järn?Ska dit imorgon bitti igen och ta blodvärdet + lämna nytt urinprov. Så ska faktiskt fråga då. Efter att jag fått ditt svar och även andras i en annan tråd jag frågade. Har tänkt själv att det kanske beror på att jag är långt gånget och inte riskerar att hamna under 100 då? För hon nämnde att om man kommer under 100 så får man järn på dropp. Tänkte att hon kanske tror att depåerna inte längre kan ta slut då värdet varit bra hela tiden tills nu???
Tack för svar /A
Re: När ska man börja med extra järn?Hej!
Pratade du med din barnmorska om detta igen? Vad fick du för svar? Är jättenyfiken
Re: När ska man börja med extra järn?Godmorgon, fick inte träffa henne den dagen. Jag fick gå på labbet o lämna urin + blodprov. Har inte hört något, men har börjat ta blutsaft nu. Tycker du jag ska köpa Niferex och starta med det istället? Jag har ju varit gravid nästan sista två- tre åren... Storebror blir 1 och fem när bebis är beräknat den 18 april. HAr aldrig ätit järn under tiden. Bara vitamax, mumomega har jag tagit.
16 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
|