Madeleine Kil...

Det är en fråga som jag inte kan svara på. Du bör kontakta arbets-...

Barnmorskan

När ska man säga till m.m??

Diskutera ekonomi och jobb kring graviditeten och det nya livet med barn

När ska man säga till m.m??

Inläggav Zandra_Karlsson 18 okt 2010, 07:58

Hej!
Har fick veta att jag vart gravid i helgen :) så himla glad. Men nu börjar jag tänka lite på mitt jobb. Jobbar ju som timmanställd som personlig assistent. Vet inte när man ska säga till. Är ju så rädd att dom inte ska ringa längre :( och sen så är de så att ett utan ställena ja är på ska jag lyfta mycket. Hur bra kan de vara att lyfta en person på dryga 85 kilo.

Jätte tacksam för svar :)[color=#8040BF][color=#BF4080]
[/c[/color]olor]
Zandra_Karlsson
Stammis

Re: När ska man säga till m.m??

Inläggav mamasandra 20 okt 2010, 11:38

Hej :) Jag är också lite i samma sits, vet inte heller när det egentligen är dags att berätta för chefen... jag har precis fått nytt jobb (börjar på måndag) och jag har vetat om min graviditet i drygt 1 vecka nu... Jag tänkte iallfall försöka hålla tyst så länge jag kan, då mitt jobb inte är tungt på det sättet som ditt jobb är. Så i ditt fall skulle jag nog säga till så snart som möjligt, eller när du passerat v.12 iaf, så att de är väl föreberedda att du snart kommer gå... eftersom ditt jobb verkar så pass tungt att du inte lär kunna jobba hela grav. så tror jag det är bra om du berättar i god tid. :)
Lycka till! Kram Sandra
mamasandra
Nykomling

BF: 110622
BIM: 101011

Inläggav Je78 20 okt 2010, 12:34

Grattis =) Det underbaraste som kan hända.

Det är jätte svårt det där, när ska man berätta. Själv berätta jag så fort jag fick reda på att jag va gravid. Har även ett väldigt tungt arbete, kör stycke gods. I och ur lastbil + mycket bärande. Jobba fram tills v 31 då jag blev sjukskriven för foglossningar. Sen blev det hp.
Men det är inte lätt och bli sjukskriven å sen ska F-kassan godkänna det också och dem är inte lätta och ha med att göra. Vill nu inte skrämma dig eller va elak.

Mit råd till dig, berätta så snart som möjligt hur det ligger till. Så dem kanske kan anpassa arbetet lite efter va du orkar. Och blir du sen illamående så vet dem var det beror på.
Slutar dem ringa tycker jag det är dålig stil.

Lycka till!!! Kram Jen
Bild

mf aug 08
mf nov 09
Je78
Stammis

BF: 121230
Status: Gravid med nr, 2. Jippie.

Inläggav Gotland 20 okt 2010, 12:47

Att lyfta tungt är inte farligt för bebis, det är farligt för din rygg. Min bm sa att jag kunde lyfta tungt så länge det kändes bra.
När det gäller ditt jobb så hade jag varit tyst så länge det går, om du är rädd att du inte får fler timmar.
Jag som har en fast anställning pratade med min superbra chef ungefär en timm efter jag plussat :D
Om jag var rädd att inte få mer jobb hade varit tyst in i det längsta.
Om man ska va föräldraledig så måste du berätta 2 mån innan har jag för mig.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Gotland
Alltid online

BF: 120120
Status: Gravid mamma

Inläggav Zandra_Karlsson 27 okt 2010, 09:41

tack så mycket :) har bestämt nu att jag ska vänta till början av december då jag är i vecka 12. Sitter och väntar på ett vik nu som jag kan ha i vår på en mammaledighet och där är det inga lyft alls.

Grattis till er båda

Hur långt har du kommit sandra?

Har du redan fått jen?
Zandra_Karlsson
Stammis

Inläggav Je78 27 okt 2010, 12:32

Jag fick en liten Lukas den 25 sep, 6v för tidigt. Han hade lite bråttom till världen =)

Skönt att du har bestämt hur du ska göra. Det är inte lätt hur man ska berätta och när. Hoppas du får vikariatet, vore ju skönt för dig. Hur mår du annars då...

Själv satte jag min arbetsgivare på pott kanten. När jag konstatera att jag var gravid så var jag redan i v20. Så jag jobba inte så mycket efter det + alla besök jag skulle göra på mvc och ul. Så jobba inte så mycket det sista.
Bild

mf aug 08
mf nov 09
Je78
Stammis

BF: 121230
Status: Gravid med nr, 2. Jippie.

< Återgå till Ekonomi & Jobb

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm