-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Nästan 2 timmar till förlossningen. När åka då?
9 inlägg • Sida 1 av 1
Nästan 2 timmar till förlossningen. När åka då?Ska föda på näl,men det tar nästan 2 timmar med bil härifrån,så jag undrar när jag ska åka?
Sen är jag rädd för att jag inte ska kunna klocka värkarna "rätt" och kanske inte hinna fram i tid till förlossningen.. Senaste veckan har jag haft ganska mycket mensvärk,kommer på eftermidagen för att sedan avta och försvinna helt och varje gång har jag ju trott att det är på g.. Hur känns de riktiga värkarna egentligen? Hur skulle ni andra gjort om ni haft lika långt att åka? drygt att åka in för att sedan bli hemskickad.. Hoppas nån kan hjälpa mig..
Re: Nästan 2 timmar till förlossningen. När åka då?Det sägs ju att det tar lång tid för förstagångsföderskor men det är liksom inte hugget i sten, sånt kan man inte veta i förväg hur snabbt det kan gå.
Vi har 12 mil till Förlossningen och min tanke var att vi skulle åka in när jag inte klarade av att vara hemma längre eller ifall vattnet gick, beroende på vad de sa där borta också för jag tänkte ringa och prata och rådgöra med dem hur vi skulle göra. Jag blev igångsatt så jag slapp oroa mig för att föda efter vägen mitt i ingenstans men det hade jag nog inte behövt göra ändå. Sen så är det oerhört svårt att tänka sig hur det känns att ha värkar, jag själv vart lite förvirrad när jag läste förlossningsberättelser där de hade skrivit om när värken startade, toppen på värken och sen hur det klingar av och slutar. Jag kunde inte fatta hur f.a.n man skulle kunna känna det där. Men det gör man! Självklart finns det undantag där med men de allra flesta har pauser mellan värkarna så man tydligt känner start, topp och avslut så du kommer kunna klocka rätt när du är där Jag hade inga förvärkar innan så jag vet inte hur man kan känna skillnad men då det startade med små, korta värkar som försvann lika snabbt som de kom och upprepades hela tiden så märkte jag att det förmodligen var på riktigt då det gick över till ihållande och jag var tvungen att blunda och andas genom värken. (En igångsättning är ju inte alltid lyckad och man kan behöva göra det flera gånger men jag behövde bara en gelning) Min barnmorska sa till mig att om man är osäker och det är på en vardag så kunde jag komma in till MVC och bli undersökt av en tillgänglig barnmorska så slapp man åka i onödan om det bara var falsklarm. Har det däremot kommit igång och man börjat öppnas lite så blir man inte hemskickad ifall man har långt utan få antingen skrivas in på BB om det finns plats eller stanna på patienthotellet, så var det här uppe iaf så det slapp vi oroa oss för. Som sagt, det är jättesvårt att veta före man har varit där men jag lovar dig att du fixar det galant och kommer märka själv när du är där. Även om det är svårt att fatta och det kanske inte hjälper att jag skriver det! Inte lätt att sätta sig in i en situation man aldrig varit i
Re: Nästan 2 timmar till förlossningen. När åka då?
Åhh tack för ditt svar och för att du delar med dig av din egna upplevelse Jag hoppas då verkligen att jag slipper bli igångsatt,fast samtidigt skulle det vara skönt,tror jag.. Hoppas verkligen att jag känner när det verkligen är på g och ska såklart ringa till förlossningen och se vad de säger.. Bävar för rådet de ger alla! Bada för att se om värken försvinner och på så sätt se om det är på riktigt eller inte.. Jag hatar att bada! Svårt att klä av/på nu,vill inte ens föreställa mig hur det kommer vara när jag står där och har ont och ska ligga där och försöka slappna av.. Kan knappt böja mig ner.. Och är inte så mycket för att ta alvedon,som jag vet att de brukar rekomendera för att se om smärtan försvinner.. Ingen aning om hur det här ska sluta Hoppas på det bästa såklart,fast svårt att sluta noja nu..
Re: Nästan 2 timmar till förlossningen. När åka då?vi hade 18mil till förlossningen, åkte in då det var 10min mellan värkarna. och när det var 12 mil kvar var det 5min mellan.
Re: Nästan 2 timmar till förlossningen. När åka då?Som sagt så brukar det ju ta tid första gången men det vet man ju inte heller hur det blir...
Och du kommer märka när det har börjat det gör man. Smärtan är svår att förklara jag stod och bakade sockerkaka när första smärtan kom o då lutade jag mig mot diskbänken för det gjorde så ont och det kom ju tillbaka hela tiden så det märker du till slut vid kl: 8 så åkte vi in mer för killens skull Till mig sa dom att jag fick komma när jag ville och berättar du hur långt du har att åka så är det nog ingen fara de sa varken något om att bada eller alvedon till mig mig så det beror nog på vem du får prata med och jag hade ju värkar ofta hela tiden...men jag duschade innan vi åkte in för jag ville känna mig lite fräschare o sen får du ju duscha där om du vill det är rätt skönt tyckte jag... Hoppas det löser sig o går bra för dig
Re: Nästan 2 timmar till förlossningen. När åka då?Det där med att de tar tid som förstaföderska kan man aldrig veta. Min syster fick sin första förra veckan. Alltihop tog 17 minuter.. Så man ska aldrig säga aldrig..
MA 10/2 2010 (V11)
älskade Lova född 110127
Re: Nästan 2 timmar till förlossningen. När åka då?Danem har ju bra råd! Och var inte rädd för att ringa förlossningen om du undrar ngt. De är ju till för att man ska kunna ringa!! Så ring om du känner dej osäker när det väl sätter igång. Sen vet man ju aldrig hur det startar. Men de flesta känner när värkarna är på riktigt. Och ha kontakt med förlossningen och åk när DU känner att du vill. De lär ju som sagt inte skicka hem dej om du börjat öppna dej men inte har tillräckligt täta och regelbundna värkar när du har så långt att åka.
Se till att ha en del handdukar i bilen ifall vattnet går. Finns även sängunderlägg (märket Huggies) att köpa på typ ICA för större barn som kissar i sängen. En sån skulle jag ha understå också för säkerhets skull Dimmasimma: Det läT fort! Menar du från att det de kom till förlossningen tills bebisen föddes? Kan väl inte vara från första värk till födelse på 17 min?!
Re: Nästan 2 timmar till förlossningen. När åka då?Aaa, från det att de kom till FL tills han var ute.. Hon hade lite oregelbundna värkar, som började kl 9 på morgonen. 10.20 kom hon till FL, 10.37 var han ute,,=)
MA 10/2 2010 (V11)
älskade Lova född 110127
Re: Nästan 2 timmar till förlossningen. När åka då?Haha, då går det undan. Nästan lite för snabbt för att man ska hinna med mentalt
Kom på att jag glömde tipsa om denna sidan där man mäter värkarnas längd och täthet/regelbundhet. Hur bra sida som helst! Slipper man skriva ner tiderna hela tiden. Tror man kan ladda ner den på mobilen med. http://www.varktimer.se
9 inlägg • Sida 1 av 1
|