-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
någon mer som funderar eller har fött ensam...???
13 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
någon mer som funderar eller har fött ensam...???Pga av familjeproblem så är min sambo osäker på att vara med på förlossningen.. Vill inte gå in på detaljer men jag respekterar hans beslut..
Nu undrar jag om det är någon mer än jag som kanske kommer att föda ensam..?? Eller har ni kanske redan genomgått en förlossning utan någon anhörig..??? Tips o råd... Känner mig så ängslig nu.. Jag vet att ensam är stark men nu är det inte långt kvar.. Kram...
Re: någon mer som funderar eller har fött ensam...???å du har inte långt kvar alls inte. jag personligen skulle nog inte föda ensam, skulle ha tagit med min mamma eller en nära vän.
detta pga min låga smärttröskel, vet inte hur din är. eller om du kanske tycker om att vara ensam. vad känner du själv? kanske är skönt att hålla någon i handen under födseln, ha någon att gapa och skrika på och dela glädjen med efteråt? hoppas det reder sig!
Re: någon mer som funderar eller har fött ensam...???Jag håller med mamelie, det är skönt att ha någon med sig som peppar. Oavsett om man är bra på att hantera smärta och en ensamvarg i övrigt. Om min man inte skulle kunna va med så hade jag nog valt att ta med en nära vän. Sen vill jag tillägga att man är ju aldrig helt själv, du har ju både en barnmorska och en undersköterska med under själv krystskedet. Det jobbiga kan va under öppningsfasen när man oftast får vara "ifred" på förlossningsrummet. Lycka till med förlossningen!
Re: någon mer som funderar eller har fött ensam...???Jag håller med de andra här, det är nog inte en bra idé att vara ensam på sin förlossning, ens om man varit med om fl tidigare. Har du någon vän eller släkting som kan följa med, som du känner dig bekväm med? För att peppa, prata med, skrika åt, krama av handen på, som ger dig dricka och hjälper dig med annat menar jag?
Personligen hade jag nog bett en vän att följa med om min sambo inte hade kunnat närvara. Annars kan man anlita en doula, men det kostar ju pengar förstås..
Re: någon mer som funderar eller har fött ensam...???Tack för alla svar..
Tyvärr har jag ingen jag skulle kunna tämka mig att ha med mig...förutom min sambo... Men jag får väl hoppas att han ändrar sig i sista minuten annars går jag igenom det själv.. Jag är inte så rädd för att gå igenom förlossningen utan honom... Det är mer myset efteråt.. När man ligger på sitt rum med sitt nya barn och han inte är där... Det kommer kännas så tomt o ensamt... Idag är det 19dagar kvar till BF....
Re: någon mer som funderar eller har fött ensam...???Madde, du behöver inte svara på den här frågan men ditt första inlägg fick mig att tro att han bara inte ville vara med på förlossningen. Finns det ingen möjlighet att han kan komma när det är klart och mysa med er då?
Hoppas att det går som du vill och att någon följer med om det är ditt önskemål. All lycka till förlossningen
Re: någon mer som funderar eller har fött ensam...???Det är lite jobbigt att prata om just varför han inte vill vara med men... vi vet inte om han är pappan.. jag tror till 99.99% men det kan finnas en möjlighet att en annan är far till barnet.. jobbigt men så är det...
Så därför låter jag honom göra som han vill utan att tjäfta emot.. jag har satt honom i denna situationen.. och jag gör nu allt för att han ska känna det lite lättare.. Vi har pratat med familjerätten om faderskapstest och detta kommer att tas efter förlossningen.. Så så ligger det till...
Re: någon mer som funderar eller har fött ensam...???...men OM det är hans barn, skulle han inte känna att han missat ett viktigt ögonblick i sitt barns liv?
Jag tror inte att de lämnar en helt ensam i förlossningsrummet någon längre stund om man är helt ensam, det kan ju hända oväntade saker väldigt fort. (Själv tuppade jag t ex av). Men de vill ju gärna att man har med sig någon för egentligen har de inte resurser att ha någon hos en hela tiden (hemskt men sant...) och på sommaren har de heller inga bm-studenter som hjälper till och ännu sämre med personal än vanligt. Jag kan inte råda dig i denna frågan, det är väldigt personligt hur man vill göra. Men jag tycker att du ska ta ett snack med din sambo igen. Vill han verkligen missa starten på livet på ett barn som med största sannolikhet är hans. Även om chansen hade varit minimal hade i alla fall inte jag velat vara utan den upplevelsen.
Re: någon mer som funderar eller har fött ensam...???som nea skriver, vill han inte vara med ens OM det är hans barn, det är ju en väldigt väldigt liten chans att barnet inte är hans.
det är klart rätt av dig att inte käfta emot om han inte vill. men som sagt, det är ju väldigt stor chans att barnet är hans, tänk vad han missar. vi får hoppas att han ändrar sig i sista sekund och inser att det är någonting stort på gång. jag hoppas det går bra!! kram
Re: någon mer som funderar eller har fött ensam...???Men om det inte är hans barn... kommer han hålla sig undan barnet och dig då? Hmm svår situation men har du fått svar på den frågan. Kommer han lämna er om det inte är hans barn?
Hoppas han ändrar sig =) Lycka till.
13 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
|