-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Någon mer som skall börja med pergotime i sep?Någon mer som skall börja med pergotime i sep?Hej!
Efter snart två års försökande skall jag äntligen få börja med pergotime. Hoppas verkligen det skall hjälpa oss.! Pratade med fertilitetsmotagningen igår och dom sa att jag skulle börja på 5:e mensdagen till den 9:e. 12 dagen skall jag tillbaka på undersökning för att se om några ägg har mognat. Någon mer som skall börja med pergotime i sep som vill följas åt med tankar och funderingar? Någon annan med erfarenhet som kan berätta eran resa med pergotime. // Andréa
Re: Någon mer som skall börja med pergotime i sep?Hej! Jag har precis tagit min första pergokur, är på dag nio idag och tog sista tabletten. Så nu har jag det där eviga väntandet att "se fram emot" igen. Både nervöst och spännande! Har BIM runt den 18e, har hört att endel får kortare/längre cykel av pergo så man får väl se. Kan inte säga att jag fått några biverkningar, eventuellt lite skiftande humör men det kan iofs bero på annat också.
Jag och sambon har försökt nästan två år, har börjat utredning med hittills har dom inte hittat någon direkt orsak till varför vi inte lyckats ännu.
Re: Någon mer som skall börja med pergotime i sep?Hej du Andrea88
Vinkar till lite här o hoppar in i tråden. Den satt prefekt för mig hehe. Jag börjar med Pergo nu i sept! Då ja har oregelebunde mens, troligen helt uteblivien ÄL så har jag fått ta en kur Primolut. Har två dgr kvar av den... ska invänta blödningen som ja tror kommer på lördag.. därefter i nästa vecka kör ja igång med pergo.. så vi kan ta varann i händerna o följas åt tycker jag Känns skönt att de finns ngn som är precis i samma stadie som jag.. Ja o min sambo har försökt i dryga 1-1,5 år. inget alls har hänt och då ja de sista månaderna började läsa i forum och mkt på internet så började ja misstänka att ja kanske hade ngt PCO liknande.. Tog mig till en gyn som bekröftade mina misstankar, de kändes som ett totalt nedslag.. Dock fick jag utskrivet Primo o pergo direkt... men de där om att göra ett VUL sa han inget om.. vilket förvånade mig då de är en av de viktigaste delarna.. j får väl själv ringa på fredag och höra.. På dag 21 ska jag lämna blodprov för att se ifall pergon gett utslaf på mig... men varför han inget sa om VUL begriper jag inte. Är jag en försökskanin el är denna första omgången bara en "test"? Var de så han tänkte eller vad... känns inte vidare kul.. Men VUL vill jag absolut göra för risken för massvis med ägg finns ju och likadant motsatsen att inget alls vill sig... min sambo har lämnat två spermaprov också för att utesluta att de handlar om honom också, ännu har vi ej fått de provsvaren. Mår mest bara illa när ja tänker på de här hehe. när i september kör du igång med pergo?
Re: Någon mer som skall börja med pergotime i sep?Hej oxygen!!
Vad tråkigt med PCO. Jag har mensen regelbundet men tror själv att jag inte har någon äl. Men läkarna säger ju regelbunden men ja men då har du äl också.. bla bla bla Jag bör få mensen runt den 11:e så 16:e bör jag börja med prego. Hoppas allt kommer gå bra för det känns som glöden börjar komma tillbaka. Den försvinner när det aldrig händer nått. och ahr man inte äl så då kan inget hända heller. Ibland känns det skit. Känndes mycket så förr men nu känns det lite som jag gett upp och inte bryr mig lika myclet om mensen kommer. Men så lär de ju inte vara nu. Jag tror jag skall köra varannan månad med prego. Du då? Hur känner du inför hela barnlösheten.? Hur gamal är du?
Re: Någon mer som skall börja med pergotime i sep?Hej Andrea!
Ja de är väldigt tråkigt att ja har PCO, dock även om de är en mkt mild variant då ja varken är överviktig, har överdriven kroppsbehåring eller ngt annat symptom mer än att jag bara har löjligt oregelbunden mens. Det försvårar ju hur ja än vrider o vänder på det. Kanske de är som läkarna säger att du "bör" ha regelbunden ÄL då du har regelbunden mens. Men samtidigt så är de inte alls så att man alltid har en ÄL bara för man haft en blödning. Som ja fått lära mig så har man kanske normalt sett 12 blödningar per år... men kanske bara 8-9 av dessa i samband med en ÄL. Skönt du kan få testa med pergo nu, hur kom de sig att du fick det iaf om nu läkarna påvisar att du har regelbunden ÄL? Jag har ju tagit min kur med Primolut nu... tog sista tabletten i torsdags så ja hade väl trott el väntat mig att blödningen skulle komma idag, men ännu har ja inte märkt ngt. Det är precis som du säger, man tappar all glöd, eller åtm allt hopp när de aldrig sker. ja o min sambo har försökt aktiv i nästan 1.5 år och visst har ja funderat många ggr på om o varför de aldrig gav med sig. men samtidigt visste ja ju i bakhuvudet at min mens alltid varit oregelbunden så nu i början på augusti tog ja för första gången kontakt med en gynekolog som konstaterade va ja misstänkt, att ja hade PCO. de kändes verkligen som ett slag i magen, men samtidigt var de kanske bara bra att ja fick veta de.. så at ja utifrån de kan agera o försöka hjälpa kroppen åå traven eftersom ja uppenbarligen inte kan helt på egen hand. Ja har alltid tyckt de var skönt att mensen nästan aldrig kom, el ja väldigt sällan... men när man väl vill börja försöka skaffa sig enliten.. är de inte längre lika skönt att "slippa" mensen. För man vet att allt med mens o ÄL faktiskt hänger ihop med att kunna få en liten. Hur ja känner inför barnlösheten... jadu... ja har många ggr blivit väldigt besviken. Ja har velat ha barn i närmare 3 år nu och träffade min sambo för nästan 3 år sedan också.. att vi inte försökte direkt tyckte ja var uppenbart. jag tycker inte att en barnlängtan ska göra en för hiad o slänga sig in i försökandr när man nyligen mött en kille utan ja ville ha stabilitet och känna att vi skulle hålla ihop och inte bara för att ja ville ha barn. Det kom sig så mkt mer naturligt efter 1.5 år då vi snackat än mer om de o även han började få längtan efter att skaffa barn.. så då åkte spiralen ja hade väck. hur ofta ja ska köra med Pergo vet ja faktiskt inte än... de hela är rätt så grumligt för mig o ja har bara precis fått berättat nu om första omgången. ja tror att vi kommer följas upp av vår gynekolog om de inte funkar på första försöket vilket ja har svårt att tro... (du ser... alla dessa negativa tankar... men de blir väl så efter så lång tids försökande att man tappar tron hehe). Jag är 23 år gammal, min sambo 28. Du själv då? Du måste vara 21 av årtalet att döma? hur känns de själv för dig... va har du i tankarna efter alla procedurer man går igenom..? Det som känns jobbigast för mig är egenligen att vi måste planera i allt detta. Det känns tillgjort och de va inte alls så man ville de skulle vara... om inte minst för risken att bli besviken när tom planeringen kanske inte leder till ngt heller. Så så ser de ut inuti mitt hjärnkontor. hehe
Re: Någon mer som skall börja med pergotime i sep?Japp 21 år är lilla jag:P Jag sökte till fertilitetmotagningen i jan då vi förökt lite över 1 år. Jag fick ta blodprov, killen spermaprov som var bra. Spolning av äggledarna som också var bra. Ja ingen visar på något konstigt. I västerås där vi går testar dom alltid prego på alla innan IVF el vad det heter, som jag kommer få göra i vår:S. Jag har ju varit gravid förr med min sambo. Men blev gravid 1,5 mån in på förhållandet så jag gjorde en skrapning. Så det känns jobbigt att det tar så lång tid nu när jag vet att jag kan.
Tog ut P-staven dec 07 så snart 2 år. fattar inte trode jag skulle vara mamma vid detta laget. Men nej. Här sitter man med sin katt och hund:P Utan bebis i magen el på golvet.. Usch jag har tyckt att allt detta har varit as jobbigt. typ gråtit varje gång mensen kom. sökte symptom hela tiden. Jo jag mår nog lite illa på morgonen. M jag är lite yr. ja du vet hur man blir:) Så skönt att vi ligger lika. Har också försökt ungefär lika länge som du, har varit ihop med min kille i 3 år och det är inte så stor ålders skillnad heller:) känns skönt:) Hur lever ni erat liv då? hus, jobb, djur, intressen mm. Vi hyr ett hus, jag jobbar på en kundtjänst och min sambo kör lastmaskin. Vi har en hund och en katt.
Re: Någon mer som skall börja med pergotime i sep?Hej igen.
Jag har ännu inte tagit ngt blodprvo, däremot har min sambo lämnat spermaprov som vi väntar resultaten från. Spolning, vad är de och hur gör de? Vad jag förstått av de s kan de göra lite ont va? Jag tror att jag först får försöka med pergo och de här innan de gör en vidare utredning. Att de testar med pergo först på den kliniken du gått till tycker ja är jättebra. det ska ju vara steg 1 i ett försökt att hjälpa till en att bli med liten. kan de räcka är de bara skönt, sen därefer får man ju kanske gå vidare med mer avancerade metoder ifall de inte skulle hjälpa. Snälla... låt mig slipa de o låt Pergo hjälpa för mig... för ja orkar inte o vill inte en massa annat... Ja nej de är inte lätt känslomässigt kan ja tänka mig om man gjort en skrapning och man så gärna vill nu. Men jag tycker inte du ska gräma dig i att du gjorde skrapningen då, o förbanna dig själv för att du inte blir med barn nu. Du verkar väldigt clever o inte många i din ålder resonerar på de vis at de är alldeles för tidigt att få att barn ihop när man bara varit tillsammans 1.5 mån. Man kan ju själv tänka sig hur de hade blivit för barnet om de sen inte skull hålla mellan en för man varit för hiad på de. Bara de att du valde att skrapa visar mognad hos dig och du vet verkligen vad du vill och vill att läget ska vara stabilt. Jag oh min sambo har också varit tilsammans i ästan tre år, varit förlovade i 1.5 halvt, bott ihop i två år. Min kille jobbar numera som civil väktare och kör extra som taxiförare, vilket han jobbade som på heltid en period för et tag sedan. de viade sig vara alldeles för mkt jobb, rentåt skogen för många jobbetimmar o alldeles för dåligt med pengar. Vårt förhållande började äventyras pga yrket så han bytte inriktning. Nu har han de bara som extraknäck vilket är acceptabelt. Jag själv är faktiskt arbetslös för första gången i mitt liv. Har arbetat konstant sen jag tog studetnetn o är inte alls bekväm med att vara arbetslös. folk har alltid kallatmig arbetsnarkoman haha.. ja söker för fullt... men blev så fruktansvärt utbränd där jag jobbade i nästan tre år, dels pga dålig arbtesgivare o dels pga extremt tufft, hårt och mkt arbte. jobbade med galopphästar o den branschen är fan inte o leka med. jobb mån-sön alltid året runt i praktiken o dåliga pengar. man blir helt färdig o som bara 23 år.. är inte de ngt jag villle fortsätta med... i snnerhet inge nu när de riktiga tankarna kommit på att vi ska försöka bilda en familj. jag tror att ja blev lite bränd i de yrket, därför har jag fastnat i en fas nu är ja är panikslagen o inte alls vet va ja vill göra då ja inte ve annat än att jobba med hästar.- har dessutom gått ett naturbruksgymnasuim inriktat på trav o galoppsport så =/ im kinda stuck hehe. Vi bor i en tvårumslgh tillsammans med våra fyra kissar, tre perser o en vanlig bondkatt. Umgås mest med familjen då man tappar i princip all sin kontakt med omvärlden i ett hästyrke då man jobbar konstant o är helt färdig efter jobb hehe. Intresset för mig ligger hos djur o alltid gjort då ja är uppvuxen med katter o haft kattuppfödning. nu går ja o väntar på att min blödning efter primo ska komma... har fortf inte gjort de o trodde den skulle gjort de igår. så fattar ingenting.. kan ju inte börja med Pergo förrän min blödning börjat o så på femte dagen... fan alla dessa extra dgr all väntetid gör en galen. har man inte väntat läge nog redan.. hehe kram
Re: Någon mer som skall börja med pergotime i sep?Ja då var ja tillbaka här idag igen... o mi blödning efer primolut har fortf inte kommit. Avslutade Primo-kuren i torsdags förra veckan o hade väntat mig att blödningen skulle komma i lördags el möjligtvis igår. men icke... o fortf inget...
Ja trodde att de skulle ta 2-3 dgr sen skulle de komma. de säger alla o de står ju dessutom i bipacksedeln på tabletterna. Idag är ja på dag 4 o inget händer... händer inget kan ja ju heller inte börja äta pergo... börjar bli så less på allting
Re: Någon mer som skall börja med pergotime i sep?Tjaba!
Haha jag gick också naturbruksgymnasiet fast jord Shit 7 dagar i veckan i 3 år. jag som gnäller på 7 dagar i rad:) haha Det där med blödningen. Ring till läkaren och fråga om det kan ta längre tid. Det kanske inte kommer någon blödning. Sa läkaren något om att det kan ta flera kurer innan mensen kommer igång? Jobbigt med all väntan! Nästa vecka bör jag få min mens. Så går allt som planerat bör ju du vara klar med prego 1 vecka innan mig el nå sånt. Shit vad spännande:) men nu skall vi inte bli för glada. Om nu blödningen kommer igång och du börjar med prego skall du ta äl tester då för att se om äl har kommit el skall vi bara köra på? Jag skall köpa digitala äl tester på apoteket så jag håller koll. Har inte kört med äl tester på ett bra tag. Dom är ju as dyra ju:( Håller tummarna för dig om mensen:) Ha en bra dag! kram
Re: Någon mer som skall börja med pergotime i sep?Hallå Andrea.
Haha de är rätt doligt hur många likheter där står mellan oss än så länge haha =P Imorse va ja rätt irriterad besviken o uttröttad i huvudet av allt detta. Har gått o undrat hela dagen va fan ja inte börjar blöda för. Aldrig annars ill man blöda men nu bara längtar man efter de... haha de är nästan patetiskt. Ännu har ja inte börjat... ja googlade på primolut igen o läste på FASS att de tar 2-3 dgr men en anan sida sa 2-5. Så kanske ja får lugna mig till imorrn med att ringa. Ja började ana att de kanske inte kommer ngn blödning alls... men sen läste ja att de kan ta 5 dgr ju så kanske ja får ge mig lit mer till tåls innan ja blir för sur o besviken. fast samtidigt skulle de inte förvåna mig ett jäkla dugg om de inte lyckas framkallas alls av primon som de ska.. för ja menar min kropp har ju aldrig betett sig normalt förr så varför skulle den göranu bara för man försöker pressa fram en blödning med taböetter... hehe.. vi får se... ja hoppa ju för de är ju fler än ja som tagit primo o med just samma problem som jag, pco. den används ju av ett syfte nej min gyn sa aldrig ngt om att äta flera kurer med primo. de enda han sa var att om pergon inte biter på mig första gången får vi dubbla dosen till andra kuren. men ja lär nog få ta primo även då eftersom min kropp inte beter sig smo den ska.. så utan primon får ja väl heller ingen blödning =P jobbigt med all väntan.. skojar du?? haha de är bara förnamnet.. Glad är ja inte... inte de minsta. jag är sur, lättirriterad, besviken., arg... haha på de mesta. mitt humör den sista tiden har vält upp o ner som en berg o dalbana. antagligen både stressen o paniken över att vara arbtelös vilket även gör mig äckligt rastlös... men antagligen även också för ja har för mkt bebistankar i huvudet o som sagt... ja är inte den mest optimistiska person så ja är väl himla rädd att hänga upp mig på ngt o få e massa förhoppningar som sedan bara leder till besvikelse. ja vill vara iskall till de hela... men de är rätt svårt hahaha jodå Äl tester kommer jag ta. har beställt hem tester, digitala. Anser att de nog gynnar mig bättre än vanliga stickor bara då de ju kan visa en stegring.. men ja de är som du säger... JESUS så dyrt. inte nog med att man inte blir med barn, nu får man betala skjortan för att ens kunna försöka hahahaha. Usch nu ska vi tänka på solar o blåa himlar inte dessa dystra tankar... måtte min men komma imorrn så ja kan få börja med pergon.. Kram
|