Teresa Hellgren

Hej Erika! För några år sedan pratade jag med en barnallergolog p...

Kostrådgivare

Någon som fått veta kön på UL?

Illamående, ultraljud & sparkar, här diskuteras graviditet.

Inläggav linda74 31 maj 2007, 14:30

Ser att du oxå funderar som jag Kaizakavater... Kan det verkligen bli ett friskt barn en 4:e gång? Men å andra sidan varför inte?

Såg dokumentären igår om brittiska familjer med fler än 10 barn. Det var ju bara en familj som hade en pojke med någon störning (vad det var sa de inte). En av kvinnorna hade visst varit gravid 21 (!) gånger, så hon hade ju haft otur med många missfall, men barnen hon hade fått var ju friska...

Innan jag vet något annat försöker jag att inte oroa mig för mycket. Klart att tankarna finns där och det kan man ju inte göra så mycket åt, men de ska iaf inte få överskugga glädjen av att vänta ett 4:e barn.
BildBild
BildBild
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
linda74
Alltid online

Inläggav Kaizakavater 31 maj 2007, 14:35

Jamenvisst man är ju glad iallafall. Samtidigt så kan tankarna komma upp som: vad hade man tagit för ställning om de nu på UL ser att något är riktigt galet? Vet flera under 30 år som fått t.e.x downs barn - trots ul så man kan ju aldrig gardera sig. Händer något så händer det. Men ser de något stort fel liksom... Hur man tar ställning till det...Huu nä vill inte tänka så nu idag :)
Solen skiner ju och jag mår rätt prima bara lite trötter så inga moln här i förhand *S*
Om allt ser bra ut på UL för övrigt ska jag fråga vad det är ( har bestämt så)
Det var jag som startade frågan av ren nyfikenhet från början--- Rätt många som fått veta innan ändå :)
Bild
Användarvisningsbild
Kaizakavater
Alltid online

Inläggav linda74 31 maj 2007, 14:47

Jag har tidigare jobbat en del på gruppboende för utvecklingsstörda och för mig är inte downs syndrom det värsta som kan hända barnet... Jag är mer orolig för syrebrist och hjärnskador under FL; sondmatning, track och sug... Huva huva...
BildBild
BildBild
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
linda74
Alltid online

Inläggav Nemoria 31 maj 2007, 14:51

Är det inte lite sent att göra UL vid vecka 18 då man måste gå till domstol om det visar sig vara något gravt fel på barnet så att man skulle vilja göra abort? Man kanske vill ha lite tid att få vänja sig vid tanken och se möjligheter om att ta hand om ett sådant barn innan man bestämmer sig också.
Bild
Användarvisningsbild
Nemoria
Alltid online

Inläggav Nemoria 31 maj 2007, 14:51

Eller ser man inte om det är något fel på fostret tidigare än vecka 17/18?
Bild
Användarvisningsbild
Nemoria
Alltid online

Inläggav linda74 31 maj 2007, 14:58

Jo, det gör man nog. Man har ju gjort någon undersäkning med NUPP-tester (nackuppklaringstest) där man gör UL i 11 eller 12 veckan och kollar hjärnstammen. Då kan man upptäcka kromosomförändringar och vissa missbildningar. NUPP-test avgör ifall man ska gå vidare med ett fostervattensprov. Verkar jättebra tycker jag. Slipper man ju göra FVP i onödan, dessutom ökar ju risken för MF med 1% vid FVP.

Jag ska fråga min BM om jag kan få göra ett NUPP-test.
BildBild
BildBild
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
linda74
Alltid online

Inläggav Kaizakavater 31 maj 2007, 18:20

Jag hart aldrig fått göra ett nupp test! Däremot så behöver man inte gå till domstol om det visar vara sig ryggmärgsbråck eller något allvarligt. Vet ens som gjorde i vecka 21 abort. Det kallas något annat då. Såg ett program om det faktiskt.
Men vet inte säkert! Det är dock i veck 16-18 alla barn har samma mått o de kan urskilja vissa "fel"

Kramis
Bild
Användarvisningsbild
Kaizakavater
Alltid online

Föregående

< Återgå till Gravid forum

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm