-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Nekad gravidtetspenning
12 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Nekad gravidtetspenningHej!
Jobbar som kock och har nu blivit nekad gravidtetspenning då dom inte ansåg att lyften var tillräckligt fysiskt ansträngande.. Nån mer som jobbar som kock som blivit nekad?? Ska skicka in en överklagan idag och har skrivit så här : Skickar in detta brev därför att jag vill att mitt beslut om graviditetspenning omprövas. De står i mitt beslut att lyften jag gör inte förekommer i sådan omfattning eller innebär sådan fysisk ansträngning att det inte sätter ned min arbetsförmåga med minst en fjärdedel. Vilket jag anser att dom gör då jag utför lyft hela dagarna från 07,30-15,00. Lyfter allt från 25 kgs potatissäckar från golc upp till ca 1,30, lyfter 20 kgs hinkar med potatis som sen också fylls med .vatten och ska lyftas från golc till bänk. Häller av 25 kgs grytor med innehåll. Lyfter drickabackar, bär mycket disk, lyfter in varor, bär sopsäckar 15 meter som sen ska slängas i en container. Eftersom jag är väldigt liten så måste jag göra lyften nära kroppen för att klara av dom. Detta blir väldigt tungt för kroppen och magen blir då mycket i vägen och får utstå mycket tyngd och smällar .. Jag står och går hela dagarna, ochgör allt från matlagning, servering, kassan och städning. Golven kan bli hala och jag arbetar ofta ensam. Därmed har jag ingen möjlighet att ta rast förutom under 10 minuter som jag har för att äta lunch. Jag måste också böja mig mycket vilket blir väldigt tungt för kroppen. Därför anser jag att jobbet är så pass fysiskt ansträngande så att jag borde vara beviljad hel gravidítetspenning. .. Vad tror ni??
Re: Nekad gravidtetspenningIbland kan man undra vilka det är som sitter där och prövar...
Jag tror på dig. Skicka in brevet, det är sakligt och tydligt, och hoppas på det bästa. Så får vi hoppas att det är en annan handläggare som prövar nästa gång. Lycka till!
Re: Nekad gravidtetspenningTack så mycket =) Ja, det är bara att vänta och hoppas nu.. Men ibland undrar man verkligen vad dom tänker med.. Å när jag väntade min son jobbade jag på samma ställe och blev beviljad.. Man tycker ju att dom borde ha samma riktlinjer att gå efter =/
Re: Nekad gravidtetspenningJag vet en tjej som fick hel/full penning med första barnet. Men inget med andra fast hon jobbade på samma ställe. Så det handlar nog lite om tur det där verkar det som...
Lycka till
Re: Nekad gravidtetspenningHej! Jobbar också som kock. Jag har kollegor som va fysiskt begränsade från 7:e. Men alla blev beviljade. Hoppas jag med iaf. Är i 5:e och kan jobba fullt men det är ju inte direkt som man följer riktinjer med mat och vila. Det är ju snevridet om man inte blir det. Det är ju inte direkt att vi tjänar multum för det vi gör... Hoppas att dom ändrar sig. Men skickade du med papper från chefen?
Re: Nekad gravidtetspenningNej, jag förstår inte riktigt hur dom kan säga att man inte har tillräckligt många tunga lyft.. När jag ansökte skickade jag med papper som chefen skrivit under att jag inte kunde bli omplacerad och så.. Och tydligen hade dom ringt upp och pratat med honom.. Han har inte sagt något om det till mig.. Men han är väldigt irriterad över att jag är gravid då jag är ensam anställd och den som gör typ allt..
Re: Nekad gravidtetspenningIgår fick jag hem ett brev från försäkringskassan, och dom hade ändrat sitt beslut efter min överklagan.. Så nu blev jag beviljad graviditetspenning
Re: Nekad gravidtetspenningSå skönt! Är i den djungeln nu. Har haft fyra jobb sen "start". Ringde om hur jag ska fylla i men det visste hon inte. Kan bli riktigt spännande det här. Bra att du inte gav dig, det tänker inte jag heller göra... Min chef tänkte göra sig av med mig redan i mars. Men det kan han ju glömma. Men man vet ju inte hur man mår då:-)
Re: Nekad gravidtetspenningJa det känns så himla skönt att kunna släppa det å gå vidare nu =)
Konstigt att dom har så dålig koll ibland när man ringer och frågar hur man ska fylla i papper som man ska skicka in till dom :/ Hoppas det går bra för dig också, men det är ju ett tungt arbete.. Ska du söka hel graviditetspenning från dag 60 innan förlossning??
12 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
|