Marina

Hej! Det är helt normalt att ett spädbarn har magknip dom 3-4 förs...

Fråga BVC

Ni med fyra barn

Diskutera graviditeten och stötta varandra. Här kan du skriva om graviditets ämnen som inte passar in på de andra alternativen

Ni med fyra barn

Inläggav nattskatan 23 jan 2012, 08:24

Jag har förmodligen och helt chockartat och oväntat blivit gravid igen!! Har tre barn sedan tidigare, den yngsta är ca 11 månader. Jag vet av tidigare erfarenheter hur mycket en abort påverkar mig både på lång och kort sikt. Tycker inte man kan använda det som preventivmedel.  

Det som talar emot ett till barn är platsbrist hemma, men iof är det typ på väg att bli för trångt i vår bostad ändå. Vi behöver en större bil åxå, eller åtminstone en till bil (något vi ändå skulle behöva eftersom det är skjutsande till olika skolor/ fritids redan nu). Åh det är inte så billiga kostnader precis. Men boendet är inget som behöver åtgärdas nu när 3:an åh den eventuella 4:an är så små, tror jag. Men vad säger ni med erfarenhet?

Nu vill jag veta hur ni andra familjer med fyra barn fixar det, tidsmässigt ekonomiskt och med boende. Var eran fyra planerad. Om inte hur gick det för er? Jag vill veta hur det verkilgen är för er med lite fler barn än genomsnittet.
Användarvisningsbild
nattskatan
Alltid online

BF: 120929
Status: Blivande 4 barns mamma

Re: Ni med fyra barn

Inläggav grodan 23 jan 2012, 18:58

Jag funderar på samma som du! Min trea som är påväg har även en bonussyster vilket gör att varannan vecka blir det 4 barn i familjen. Och då är det ca 2 år emellan alla...
Vi räknar så att vi bor i en femma. De två äldsta delar redan.
Vi har en sjusittsig bil.
Semestrar spenderar vi i skärgården på landstället.
Tyvärr har vi gjort oss av med typ allt....
Hur tänker ni?
Den Lill får bo i vårat rum säkert 1 år, sen får två fortsätta dela.
Bild
grodan
Alltid online

Inläggav nattskatan 23 jan 2012, 21:03

Tja vi bor i en fyra de älsta har varsitt rum åh har haft det sedan de var små. Vår trea sover i vårt sovrum åh i vår säng han får ångest eller nåt av sin spjälsäng som står i vårt sovrum... Jag känner ingen panik med 3an men om det kommer en liten till lär det bli trångt i vår säng..

Vi hade tänkt bygga om så att alla tre fick varsitt rum, men de blir inte så stora. Med en sån lösning känns det fel att låta de minsta dela rum eller det beror ju på när de börjar skolan så vill de nog förr eller senare ha egna rum innan dess borde kunna sova tillsammans och leka i vardagsrummet typ.

Har inte tänkt på semestrar osv. Funderar mer på det praktiska och på att få vardagen att fungera. Semestrar löser sig ju, man får ju mer barnbidrag får man spara till det. Mycket kan köpas begangnat.

Eftersom trean i mina ögon fortfarande är bäbis så finns mycket kvar dock inte kläderna som jag sålt.

Bil är däremot problem om hela familjen ska åka någonstans. En större bil skulle behövas eller en till bil, men det känns fel att dela upp familjen för att resa bort en helg.

Sedan kanske en syskonvagn skulle behövas.

Men en annan sak som gnager mig är kommer min ettåring känna sig utanför av att få ett litet syskon när han är så liten själv.

Det känns omöjligt att förena mina känslor inför detta glädje ena sekunden oro i nästa. Mest faktiskt gör situationen nervös.
storebror -031028, lillasyster -051215,
lillebror -110215
BildBild

BildMake a pregnancy ticker

http://missja.bloggplatsen.se/
Användarvisningsbild
nattskatan
Alltid online

Inläggav grodan 24 jan 2012, 09:39

Jag har oroat mig mer för varje barn :) man ska ju räcka till!
Jag oroar mig mest för utgifterna längre fram i tiden, sport aktiviteter osv.
Vardagen går ju ihop medan jag är hemma men sen då? Då har vi två i olika skolor och två på förskolan!
Jag borde skaffa mig ett körkort... Lite panik över det! Jobbar ca 1 timme bort och mannen jobbar flexibelt. Idag ser det ut så att barnen går mellan sju och halv tre på förskolan, vilket känns bra, de hinner ändå vara hemma och vila på eftermiddagarna.
Vi går i skift hemma men vi har valt att ha det så här just nu.
Bilen är sjusittsig, vi köpte den i sommars och vi pratade redan då om en liten till.
Bild
grodan
Alltid online

Inläggav nattskatan 24 jan 2012, 10:22

Idag gjorde jag ett nytt test åh det talade sitt tydliga språk. Jag är gravid i typ v 4-5 enligt clearblue digital med veckoindikator.

Det är faktiskt först nu när denna graviditet började upptäckas som jag började fundera över om jag/ vi kommer att räcka till. Vi har stora barnen på olika skolor den äldsta kan förmodligen börja gå hem själv om ett år eller så. Den andra går skolan precis brevid dagiset så det löser sig fint men det är det runt (mest tidsmässigt och ekonomiskt som jag är orolig nu). Plus att alla runt omkring oss tycker att man inte ska ha mer än tre barn.

Fritidsaktiviteter kan ju bli en stor kostnad senare (får väl be till gud att inte samtliga vill bli hockeymålvakter....)

Vi jobbar också skift jag ständig natt åh min sambo dag/ kväll båda jobbar även helger. Men jag vet inte hur det blir om något år, jag vill gärna byta arbete är så less på dåliga chefer och att jobba inom vården. Och på min sambos jobb kommer det att ske stora förändringar i år, som kan göra det svårt med barnen.
lillebror -110215
BildBild

Användarvisningsbild
nattskatan
Alltid online

Inläggav grodan 24 jan 2012, 11:32

Ja det ekonomiska känns lite hopplöst, vi har råd med en till men får skjuta på renoveringar etc. Även semestrar....
Våra vänner verkar förstå att vi skaffar en till men familjen visar tydligt att vi borde vara nöjda med de vi har, hur ska ni orka en till? Riktigt sur på min mamma just nu som inte verkar förstå oss alls och frågar hur vi ska hinna med och blir det inte dyrt? Hur tror vi att minstingen ska reagera osv. Känns sådär, man vill ju ha familjens stöd.
Bild
grodan
Alltid online

Inläggav nattskatan 24 jan 2012, 20:22

Det är precis den situation som du kommit i med din mamma som förmodligen kommer att innefatta alla för oss mina föräldrar och syskon sambons föräldrar och syskon plus säkert enoch en annan viktigpetter

Förresten vad tycker de andra barnen om att få ett litet syskon till?
lillebror -110215
BildBild

Användarvisningsbild
nattskatan
Alltid online

Inläggav fuffi12345 25 jan 2012, 00:04

jag är mamma till tre. flicka 9år, pojke 20 månader och en till pojke 3 månad.

Jag hinner faktiskt inte med allt. Jag sover inte mycket för jag vill utnyttja tiden när mina små sover.
4 barn??? det blir väldigt svårt i början men sen blir det kul. ¨
Nattskatan: Grattis. Lycka till med graviditet.
fuffi12345
Stammis

BF: 251011

Inläggav grodan 25 jan 2012, 10:35

Finns säkert fler som tycker men som är tysta, nä mamma är inte rolig just nu, men hon har bara varit överlycklig över 1a sen har hon varit svår. Dock har det gått över när den lille kom.
Men det där stödet man vill ha under en graviditet kan jag glömma.
Foglossning och sammandragningar, inte optimalt, jag är faktiskt mer orolig över att orka under graviditeten än att orka med en bebisperiod. Se vad läkaren säger idag oxå. Usch så mycket oro när det bara ska vara roligt ;)
Bild
grodan
Alltid online

Inläggav nattskatan 01 feb 2012, 11:09

Jag och min sambo har typ kommit överrens om att jag slipper göra en abort. Men att han ska få köpa både ett ps3 åh en xbox till sig själv. Tycker väl att hans krav är ungefär lika mogna som hos en 10- åring men, men. .. Kan ju hända att barnen får låna och spela på dom också. Om det finns spel som passar för barn..

Men utöver dessa krav säger han att det blir en utmaning. Åh det blir det ju, helt klart!! Gillar honom trots att han är en prylbög på barnsliga ting för egen del.
lillebror -110215
BildBild

Användarvisningsbild
nattskatan
Alltid online

Nästa

< Återgå till Allmänna trådar om graviditet

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm