Madeleine Kil...

Det är en rekommendation att man inte ska äta produkter som är gjo...

Barnmorskan

Ni som äter pergotime - Är det för ofrivillig barnlöshet?

Forum för dig som försökt bli gravid i två år eller mer utan att lyckas.

Ni som äter pergotime - Är det för ofrivillig barnlöshet?

Inläggav Stina 22 sep 2009, 19:36

Hej!

En liten fråga, ni som äter pergotime, är det för att ni har fått diagnosen ofrivillig barnlöshet eller kan man börja med det tidigare?
Användarvisningsbild
Stina
Forumvärd

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Re: Ni som äter pergotime - Är det för ofrivillig barnlöshet?

Inläggav MalinM 22 sep 2009, 22:39

vi fick det endast för att vi försökt i snart 2 år utan resultat. Men har hört från andra att vissa gynekologer skriver ut det som om det vore alvedon... så det är nog från vem man går till
MalinM
Alltid online

Bor: Trelleborg
Status: Lyckligt Gift :)

Inläggav Sugah 23 sep 2009, 07:10

I ett annat forum läste jag om ett par där mannen pga få och dåliga spermier fick börja äta pergotime. ( Han gick till en läkare i norge)
Jag frågade vår läkare om detta kunde bli aktuellt för oss. Han hade inte hört talas om att pergotime kan hjälpa för män.
Har ni hört om detta, någon som har erfarenhet om det?
Användarvisningsbild
Sugah
Stammis

Inläggav Emmisen87 23 sep 2009, 09:37

Jag åt pergotime för jag har pco.. alltså utebliven äl. Fick det utskrivet när vi försökt utan resultat i 1år!
Bild

Bild
BildBildBildBild
Emmisen87
Alltid online

BF: 120224

Inläggav Nannas-mamma 23 sep 2009, 18:11

Jag fick min pergo för att jag har pco. Nu hoppas vi att de skall hjälpa då vi försökt i 1,5 år :(
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Nannas-mamma
Alltid online

Inläggav Stina 24 sep 2009, 07:43

Tack för era svar.

Vi har skapat nya underforum och jag kommer att flytta trådarna om pergotime till svårt att bli med barn inom kort.

Hoppas att pergotime hjälper er!!

*lyckoönskningar*
Användarvisningsbild
Stina
Forumvärd

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Inläggav Ille 30 sep 2009, 12:58

Jag ska äta det som extra hjälp vid en insemination... Har annars ganska normal ägglossning men inte så att jag känner av den så därför ska ja äta en låg dos för att lättare få fram flera äggblåsor.

/Anna
Användarvisningsbild
Ille
Nykomling

Inläggav Emmalie 30 sep 2009, 14:41

Jag fick pergotime utskrivet ganska snart efter att vi börjat försöka/jag slutat med p-piller - ca 5 månader. Fick en tid på gyn när jag inte fått mens på fyra månader då jag vid ett tidigare tillfälle med magsmärtor gjort ett akut VUL och de upptäckt blåsor på äggstockarna. Jag hade "ett skolboksexempel på PCO-äggstockar" och hon trodde inte att jag alls skulle kunna få ägglossning utan pergotime. Så vi hade ju egentligen inte ens hunnit börja försöka innan jag fick det utskrivet. Men jag antar att det beror på att jag hade turen att få diagnosen så snart utan att ha försökt i över ett år som de oftast brukar kräva innan de påbörjar utredning annars.
BildBild
Bild
Användarvisningsbild
Emmalie
Alltid online

BF: 120527

Inläggav hejsanSara 01 okt 2009, 07:59

Pco- Är det när äggblåsorna inte lossnar utan blir till cystor?
hejsanSara
Stammis

Inläggav Oxygen 15 okt 2009, 19:04

ja o sambon har försökt i 1.5 år lite mer kanskle helt utan resultat. efter vissa misstankar o många besvikelser tog vi oss i aug till en gyn som där påvisade att ja har mild PCO, men dock ändå! ja har alltid haft oregelbundna blödningar o därför kunde vi också så gott som utesluta att jag har ägglossning. ja fick då utskrivet både primolut för att få igång blödning o sen pergo...
vi hopas på att detta ska kunna vara en lösning för oss, dock hade jag ingen ÄL alls under min första pegokur så på lördag g¨r ja igång med kur nr 2, denna gången en fördubblad kur!

uttrycket "ofrivillig barnlöshet" kan nog användas i många olika genre. el de ligger nog på olika nivåer. det vi som har pco har, är ju en sorts ofrivillig barnlöshet. de försvårar för oss att bli gravida. även tjejer o kvinnor som har andra problem, kanske rubbingar i hypofysen osv.. hormoner som inte vill spela kroppens spel osv.. alla de olika sakerna är ju faktiskt ofrivillig barnlöshet. sen finns de ju de som får gå så långt som insemination osv osv.. de anser inte jag vara mer ofrivilligt än en tjej som kanske "bara"har pco.. för ja har uppenbarligen lika svårt som den som får göra insemination att kunna bli gravid hehe.

de finns de tjejer ja hört som får pergo bara de frågar om de, o tyvärr tror ja nog att många tjejr som redan har regelbunden mens och äl uttnyttjar dessa tabletter lite i tron om att de ska förhöja deras chanser att bli gravida vilket de inte ska göra. de fyller inte den sortens funktion har jag tydligt fått förklarat för mig.
vissa får de efter att ha gtt på p-piller o har rubbningar men vill bli gravida snabbt ändå. så pergo skrivs nog ut till tjejer i många olika situationer o av många olika anledningar... men självklart för ett o samma mål, att bli gravid:)
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
Oxygen
Alltid online

Status: Förlovad med sambo, lycklig o MAMMA!!

Nästa

< Återgå till Ofrivillig barnlöshet

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm