Marina

Hej Martina! Jag tycker inte att du ska oroa dig för att ett mätvä...

Fråga BVC

Ni som ätit Vitex Agnus Castus och Rosenrot SE HIT!

Plussa tillsammans! Träffa och diskutera med andra som vill bli med barn och som börjat försöka!

Ni som ätit Vitex Agnus Castus och Rosenrot SE HIT!

Inläggav z3zzA 05 sep 2010, 09:34

Jag undrar om det finns något som kan korta ned menscykeln lite, jag har mellan 31-33 dagar lång och det skulle va bra om man kunde få 2 chanser ist för 1 på 1½ månad . Jag har ätit Glandin 25 och Bisolvon nu denna cykel och hoppades på att det skulle göra oss gravida men än så har det inte blivit något plus och tiden för ett plus håller på att rinna ut så jag tror och det känns som om mensen är på väg. det skulle då vara bra om jag fick börja en kur då direkt när mensen kom.

Har hört lite om Vitex Agnus Castus, men jag undrar hur man tar det och hur den funkar och är även nyfiken på hur Rosenrot fungerar.

Skulle va tacksam om det finns någon som kan hjälpa mig :wink:
Bild
z3zzA
Stammis

BF: 130611
Bor: Göteborg
Status: Längtar :)

Re: Ni som ätit Vitex Agnus Castus och Rosenrot SE HIT!

Inläggav Del-Carmen 05 sep 2010, 11:30

Hej z3zzA: Jag håller på äter vitex agnus castus som är av tabletter. För ett tag sen hittade jag en hemsida där det förklarar lite om vad tabletterna kan hjälpa till.
Kopierade texten från en engelsk hemsida som jag sedan översatte från google.
Vitex ( agnus castus) hjälper till att återställa en normal östrogen-till-progesteron balans. Den kan nte bara lätta, men med tiden, faktiskt bota premenstruellt syndrom, som har kopplats till onormalt höga nivåer av östrogen, särskilt om symtom tenderar att försvinna när menstruationen börjar. Vitex kan också hjälpa till med oregelbunden menstruation (särskilt om de åtföljs av endometrios). Vitex hjälper även lösa hormonellt relaterade förstoppning. Vitex kan hjälpa till att bota fibroid cystor som uppstår i den glatta muskulaturen Vitex kan också bidra till att minska några av de oönskade symptom på klimakteriet såsom värmevallningar i samband med den minskning i produktionen av progesteron. Vitex kan stabilisera cykeln efter tillbakadragandet från progesteron p-piller. Flera studier visar att Vitex kan hjälpa till att kontrollera akne hos tonåringar, unga kvinnor och män. För kvinnor som försöker bli gravid, kan Vitex vara till hjälp för att hjälpa reglera ovulatoriska cykeln. Det kan tas under slutet av den tredje månaden av graviditeten, vilket kan hjälpa till att förhindra missfall, enligt tysk forskning. Efter den tredje månaden är det fortfarande säkert att ta men rekommenderas inte, eftersom det kan sätta på flödet av mjölk för tidigt.

När du börjar med tabletterna tar du från när du får din mens och sedan sluta innan äl. Det är säkrast att testar med äl tester för att bättre koll på äl.

För mig hjälpte agnus castus att korta ner menscykel med -16 dagar och när jag provade rosenrot hjälpte det inte korta menscykel utan jag kunde lättare känna av äl. Det är olika från person vilken man tycker det känns bäst.

Nu är jag inne på mobilen därför blir texten lite rörligt. Hoppas att du fick ditt svar :)
PCO 2011-06-21
3 MF i vecka 7 2009-01-27
4 MF i vecka 12 2009-07-15
Användarvisningsbild
Del-Carmen
Alltid online

Status: Förlovad

Inläggav Del-Carmen 05 sep 2010, 11:30

Hej z3zzA: Jag håller på äter vitex agnus castus som är av tabletter. För ett tag sen hittade jag en hemsida där det förklarar lite om vad tabletterna kan hjälpa till.
Kopierade texten från en engelsk hemsida som jag sedan översatte från google.
Vitex ( agnus castus) hjälper till att återställa en normal östrogen-till-progesteron balans. Den kan nte bara lätta, men med tiden, faktiskt bota premenstruellt syndrom, som har kopplats till onormalt höga nivåer av östrogen, särskilt om symtom tenderar att försvinna när menstruationen börjar. Vitex kan också hjälpa till med oregelbunden menstruation (särskilt om de åtföljs av endometrios). Vitex hjälper även lösa hormonellt relaterade förstoppning. Vitex kan hjälpa till att bota fibroid cystor som uppstår i den glatta muskulaturen Vitex kan också bidra till att minska några av de oönskade symptom på klimakteriet såsom värmevallningar i samband med den minskning i produktionen av progesteron. Vitex kan stabilisera cykeln efter tillbakadragandet från progesteron p-piller. Flera studier visar att Vitex kan hjälpa till att kontrollera akne hos tonåringar, unga kvinnor och män. För kvinnor som försöker bli gravid, kan Vitex vara till hjälp för att hjälpa reglera ovulatoriska cykeln. Det kan tas under slutet av den tredje månaden av graviditeten, vilket kan hjälpa till att förhindra missfall, enligt tysk forskning. Efter den tredje månaden är det fortfarande säkert att ta men rekommenderas inte, eftersom det kan sätta på flödet av mjölk för tidigt.

När du börjar med tabletterna tar du från när du får din mens och sedan sluta innan äl. Det är säkrast att testar med äl tester för att bättre koll på äl.

För mig hjälpte agnus castus att korta ner menscykel med -16 dagar och när jag provade rosenrot hjälpte det inte korta menscykel utan jag kunde lättare känna av äl. Det är olika från person vilken man tycker det känns bäst.

Nu är jag inne på mobilen därför blir texten lite rörligt. Hoppas att du fick ditt svar :)
PCO 2011-06-21
Användarvisningsbild
Del-Carmen
Alltid online

Inläggav Del-Carmen 05 sep 2010, 11:32

Oj nu blev två inlägg. Det blev npgot fel på nätverket från mobilen.
PCO 2011-06-21
Användarvisningsbild
Del-Carmen
Alltid online

Inläggav z3zzA 05 sep 2010, 20:53

var köper jag den billigast?
Bild
z3zzA
Stammis

Inläggav z3zzA 05 sep 2010, 20:59

jag har hittat den men under ett annat namn "Femicur" på shopping4net.se

Är det rätt?
Bild
z3zzA
Stammis

Inläggav Del-Carmen 06 sep 2010, 08:13

z3zzA: Njaaa det är inte den jag köpte. Den jag köpte finns här:
http://www.vitaminbutiken.se/vitex-agnu ... skott.html

Den kostar 153:- 1000mg
PCO 2011-06-21
Användarvisningsbild
Del-Carmen
Alltid online

Inläggav Del-Carmen 06 sep 2010, 08:17

Femicur ska tydligen vara detsamma som mina tabletter och billigare än mina. Det spelar ingen roll vilken du tar :)
PCO 2011-06-21
Användarvisningsbild
Del-Carmen
Alltid online

Inläggav z3zzA 10 sep 2010, 11:09

Del-carmen du som ätit (munkpeppar), när började du testa med ä.l tester för att se om ä.l kom tidigare? Och gjorde den det direkt efter att du börjat och ätit i 1-2 veckor? Blev det någon skillnad på cykeln efter att du ätit det 1 gången. Jag har massor av funderingar kring detta och jag vet inte när jag ska börja testa för ä.l idag är jag på dag 4... hoppas du kan ge mig några svar :wink:
Bild
z3zzA
Stammis

Inläggav Del-Carmen 10 sep 2010, 11:42

z3zzA:
När jag första gången började äta agnus castus så började jag ÄL testa på dag 10 och då kom min ÄL på dag 13 som den brukar göra (munkpeppar tabletterna började jag äta när jag först började blöda) efter det så kom min mens på dag 29 men då blödde jag i 5 dagar vilket jag tycker var kort för jag blöder normalt 7 dagar.

Tyckte det var konstigt att jag blödde 5 dagar så beslöt jag mig för att ta ett ÄL test på dag 8 då fick jag starkt utslag på ÄL test. Så jag tror att min ÄL blev kortare för att mensen blev också kortare.

Mitt förslag är att du börjar testa en dag efter att du slutat blöda.
Jag ska ialla fall börja ännu tidigare för att se om min ÄL har blivit kortare. Nu vet jag inte om jag alltid kommer ha ÄL på dag 8 för jag har nyligen börjat äta dom.

Man kan säga att det blev en stor skillnad jämfört med mina andra cyklar, mensen blev kortare, ÄL blev tidigare och nu räknar jag med lutealfas på 21 dagar (jag hade en lutealfas på 32 dagar) och detta var på första försök med agnus castus.

Om min mens kommer nu så blir det min 2:a försök med agnus castus.

Jag ser det som ett positivt tecken av den här munkpeppar och jag hoppas att det ger bar effekt på dig också!

Hoppas inte det blev konstigt skrivet är det något du inte förstår så skriv till mig igen så ska jag försöka förklara bättre.

Hoppas att du fick ditt svar :)
PCO 2011-06-21
Användarvisningsbild
Del-Carmen
Alltid online

Nästa

< Återgå till Vill bli med barn

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm