-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Ni som gjort FVP
10 inlägg • Sida 1 av 1
Ni som gjort FVPNu har jag bestämt mig för att göra FVP.
ni som har gjort det,,,,,,Hur går det till?? Får man bedövning?? Gör det ont?? Måste man va stilla efteråt eller?? Jag har hur många frågor som helst,,,,ni får gärna beskriva hur det gick till i från början till slut för er Sen har jag tänkt på en sak,,,,,,Hur ska man kunna stå ut att invänta provsvaret och kanske få beskedet att det är nåt galet med bäbisen,,,,man har ju förmodligen redan börjat känna sparkarna då....HUA.
Re: Ni som gjort FVPJag gjorde FVP.... Våra funderingar runt FVP var väl så att barnet är välkommet oavsett om det har t.ex Down Syndrom eller något annat, men att vi som föräldrar skulle vara förberedda på det vid förlossningen. Vi har ju redan en kille med ADHD, så det var väl mest ur förberedande synpunkt vi gjorde FVP. En av mina bästa vänner har en pojke med DS, så själva sjukdomen i sig var vi inte "rädda" för. Utan mest alla följdsjukdomar som t.ex hjärtfel.
Själva provet föregås av ett daterings-UL för att vara säker på hur gammalt fostret är. Sen fick vi komma tillbaka en vecka senare för provtagningen. I mitt fall så blev det uppskjutet vid provtillfället, för läkaren ansåg att det inte fanns tillräckligt med fostervatten. Men tredje gången vi var tillbaka, så gick det bra. Jag fick lägga mig på en brits. De gjorde UL och kollade upp vart bäbis låg, kollade noga och sen stacks den lååååååånga nålen in i magen. Kändes inte så vidare mycket, faktiskt. Var mest min sambo som reagerade på nålens längd. Provtagningen gick bra, vi fick vänta en timme på sjukhuset för att sedan gå tillbaka och göra ytterligare ett UL. Då kollas det att bäbis mår bra, liksom hjärtljuden. Sedan fick vi vänta 4 arbetsdagar på provsvaren. Var inte så nervöst som jag trodde det skulle vara, utan mest våra stora barn som var nyfikna Så gissa om bröderna var glada när svaret kom, och det är en LILLEBROR!! Så här i efterhand så ångrar jag inte att vi gjorde provet, utan kan snarare njuta mer av graviditeten när jag vet att allt är ok. Speciellt när vi har haft två mf/ma innan vi lyckades denna gången!! Lycka till, oavsett vad du beslutar dig för!! Kram H Pojke 92
Pojke 95 Pojke 09 Flicka 11
Re: Ni som gjort FVPHej!
Jag har också gjort FVP och tycker inte heller att det var så farligt. Det gjorde inte ont utan det var mest en obehaglig känsla. Väntan på svaret tycker jag var värre. Vi fick vänta i 6 dagar på svaret om det fanns risk för utvecklingstörning och på könet fick vi reda på ett par dagar efter då det svaret skickas till MVC. Har du otur och får blod i provet så kan du få vänta upp till 3 veckor och det är inte roligt. Min vännina fick göra det. Och jag får säga som Lime95 att nu kan man njuta helt och fullt av graviditeten och slipper oroa sig Lycka till! Helén
Re: Ni som gjort FVPTack för era svar
Re: Ni som gjort FVPHej Helen!
För mig var det en hemsk upplevelse, men när jag fick svaret blev jag så otroligt glad och kände att NU kan jag äntligen glädja mig. Jag lägger in en länk till den tråd jag har skrivit i angående mitt test och min lååååånga väntan på svaret... LYCKA TILL med ditt test! behoever-stoed-vid-vaentan-pa-fvp-svar-24762.html
Re: Ni som gjort FVPTack så hemsk mycket att du länkade till ditt svar.
Ja,,,det ska visst ta minst 3 veckor här innan jag får mitt provsvar,,,,så jag kommer väl att gå som på nålar,,,,OM jag ens klarar av att dom ska sticka en såååå lång nål rakt in i magen på mig. Men får man verkligen ingen bedövning Får man ligga kvar efter man gjort det eller blir man hemskickad direkt?
Re: Ni som gjort FVPPuff-puff
Re: Ni som gjort FVPHej igen Helen!
Man får ingen bedövning, för bedövningssticket känns egentligen mer än nålsticket. Och sedan kan man ju inte bedöva "längre in i magen" och det var där jag kände det som mest, så bedövning i ytan hade inte hjälpt mig. Jag fick gå hem direkt... kändes konstigt för jag hade läst att många får stanna kvar en timme på sjukhuset och vissa gör även ett till ultraljud och kollar på bäbisens hjärtljud bara för att kolla att allt är OK med bäbisen. Jag var jätterädd när jag åkte hem att något skulle ha hänt och att de inte kollade någonting efter mitt test. Du kan ju kolla upp innan hur det kommer att gå till på ditt sjukhus, så vet du och är förbered. Det kommer att gå bra för dig! /andypandy
Re: Ni som gjort FVPjag gjorde fvp och kände inte ett dugg, nevös var man ju men jag litade på läkaren som gjorde det och inte gjorde det ont heller så det kommer nog gå bra =)
Re: Ni som gjort FVPJag gjorde fvp för 2 veckor sedan.
De började med ett ul för att se var han gömde sig, de mätte hans lilla huvud och stack in nålen. Det är en lite obehaglig känsla, men absolut inte smärtsam. Personalen var jättetrevliga och sen var det bara att åka hem och ta det lugnt resten av dagen. Fick svar 6 dagar senare att allt var normalt och att det är en kille till.
10 inlägg • Sida 1 av 1
|