-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Ni som har erfarenheter av cystor!
9 inlägg • Sida 1 av 1
Ni som har erfarenheter av cystor!Hej!
Efter mitt missfall i oktober förra året har min cykel varit ganska knasig då både follikel- och lutealfas varierat en helt del. Jag har också vid några tillfällen haft extrema smärtor vid mens, och jag har nu molande värk på höger sida hela tiden. (Jag är inte gravid så det är inget utomkveds.) Igår när vi hade sex så kände jag dessutom hur någonting på min högra sida liksom tog emot, om ni förstår vad jag menar. Som att det finns nåt där inne som tar plats, och ömmar lite grann. Jag har symtom som skulle kunna tyda på både PCO, endometrios och cystor och har bokat tid hos gyn i slutet av månaden. Jag undrar hur andra upplevt att ha cystor och vilken sort det i så fall varit? Jag får kanske någon fingervisning om diagnos om några veckor, men det kändes så himla olustigt igår att jag är lite orolig och undrar hur ni andra tänker kring det här med cystor.
Re: Ni som har erfarenheter av cystor!Hej!! Var hos gyn i fredas p.g.a återkontroll på mitt missfall. Då såg hon en cysta på min vänstra äggstock, jag har inte som du haft någon smärta eller liknande av cystan utan hon berättade för mig att de va ganska vanligt att få cystor och att de oftast försvann av sig själv. I mitt fall berodde det på att hinnesäcken hade varit kvar i mig efter missfallet vilket gjorde att ägglossningen inte hade fungerat som de skulle. Men nu när allt äntligen var ute så¨skulle ägglossningen fungera som den skulle och cystan försvinna.. Men jag skulle på återbesök om 6- 8 veckor för att kolla så cystan försvunnit.
Vet inte om informationen kunde vara till någon hjälp men det är min erfarenhet Make a pregnancy ticker------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ MA 6 Nov -11 (v.10)
Re: Ni som har erfarenheter av cystor!Tack för ditt svar j0sefin! jag har fått uppfattningen att det är väldigt vanligt med funktionella cystor som sällan ger symtom. Hoppas din snart försvunnit!
Ingen annan som har erfarenheter av cystor som gett problem??
Re: Ni som har erfarenheter av cystor!Jag har också haft cystor. Fick ont i äggstocken och det visade sej att jag hade ett par cystor som var ofarliga. Jag slutade med minipiller och nu lär dom vara borta för jag har inte ont längre.
Re: Ni som har erfarenheter av cystor!Tack för ditt svar Snigel!
jag hoppas att det här går över av sig själv, men jag blir lite fundersam när det känns mer och mer för varje dag. Jag har ett par veckor kvar till mitt gynbesök och är orolig att någonting ska brista eller att jag ska få en massa ärrvävnad i äggledaren osv.. Dessutom ska jag (förhoppningsvis) ha ägglossning från min andra sida nu i dagarna och jag undrar om det är så smart att försöka om jag skulle ha en stor cysta. Man har ju hört talas om kvinnor som blivit tvungna att operera bort cystor under graviditeten för att de skulle vara i vägen vid förlossningen annars... Det känns också lite obehagligt att ha sex, men man vill ju liksom ändå... =/
Re: Ni som har erfarenheter av cystor!Om du har ont så borde du kunna få komma lite snabbare till gyn. Jag blev inbokad redan följande dag när jag ringde och berättade att jag haft ont i ca en månad!
Re: Ni som har erfarenheter av cystor!Tack för svar!
Jag fick en tid till gyn på vårdcentralen idag (den andra tiden om ett par veckor var inbokad hos privat gyn sedan tidigare av en annan anledning). Hon kunde inte känna något (de hade inget VUL), men tyckte att det lät vettigt att jag gick på den andra undersökningen senare och kollar med ultraljud så att jag slipper fundera.
Re: Ni som har erfarenheter av cystor!Hej. Jag fick en sk gulkroppscysta konstaterad i April förra året. Jag hade ägglossning och fick smärta som vanligt men smärtan intensifierades så att jag till slut inte kunde sitta. två dagar efteråt fick jag en klarröd blödning och då började jag bli orolig och sökte akut. på VUL såg man en cysta på vänstra äggstocken. Efter det slutade den fungera i tre månaders tid (brukade ha varannan gång fån den ena och tvärt om) sen började jag få ÄL smärtor från den sidan igen och trodde att cystan var borta (det var den inte på återbesök) sen i Augusti fick jag ont i magen och kände mig rättså dålig. Efter några timmar stod jag inte längre ut och var tvungen att söka akut. smärtan intensifierades hela tiden och det var fruktansvärt. Jag fick två sprutor i benet med ketogan (morfinpreparat) det hade ingen effekt.. efter det fick jag två till intravenöst.. ingen effekt... så när jag legat i gynstolen och skrikit i typ en timme (tror jag) tog de upp mig på OP. Där fick jag rent morfin vilket hade en liten effekt. när de senare opererade mig med titthål hittade de min cysta som hade växt fast mellan livmodern och tjocktarmen och kilat in sig däremellan. därav smärtan. Jag blev diagnostiserad med Endometrios och har haft problem som kommer och går sedan dess (har även haft innan men mest med mellanblödningar) Jag är otroligt traumatiserad och blir alltid lite rädd när jag får ÄL smärta men änsålänge funkar det som det ska det har inte blivit fler cystor. Min erfarenhet säger mig att Cystor som inte försvinner och som gör ont är inte att leka med.. men det klart att det blir värre med Endo.. Hade jag varit mer påläst hade jag nog tryckt på mer att de skulle ta bort cystan tidigare (även om det inte är praxis). Sån är min erfarenhet..
Re: Ni som har erfarenheter av cystor!tack Muschi!
låter hemskt! och jättejobbigt att fortfarande gå och oroa sig över ägglossningen... tack för att du delade med dig! Även om gyn inte hittade nåt idag så känns det bra att jag ska på ett vul om ett par veckor, jag håller med dig om att man ska ta det på allvar. Det KAN ju faktiskt sluta riktigt illa, så det är naturligtvis bättre att ta det säkra före det osäkra. Jag är ju också lite misstänksam på att jag kan ha endometrios, så det känns bra att snart få det utrett.
9 inlägg • Sida 1 av 1
|