Anna Wilsby

Hej! Grattis till att ni väntar barn och vad bra att ni väljer att...

Profylax

Ni som har fött med sugklocka , lite frågor till er

Förlossnings ämnen - Smärtlindring, oro, ställning, partners roll och annat som rör förlossningen.

Re: Ni som har fött med sugklocka , lite frågor till er

Inläggav Our_miracle_2009 15 nov 2009, 22:17

hej ja jag vet inte heller nån statistik på det hela men min tjej låg bra och allt så det var inga problem utan det var bara mina värkar som var svaga och att hon inte sjönk ner 3 sista cm :? men sen gick det jättebra med sugklockan det tog bara 10 min jag minns inget nu och jag var så borta och bedövad , men vid nästa förlossning ska jag röra på mig mer om jag kan nu låg jag ju bara ner men jag testade allt annat för att hon skulle sjunka ner men hon ville ju inte. och redan efter 2 veckor kändes det som att jag saknade magen och ville gärna ha en till fast nu ska vi nog vänta 2 år minst :)

Tjejer föda barn gör jävligt ont men Lyckan är Enorm och jag skulle kunna göra det 1000 gånger till :)
Our_miracle_2009

Inläggav stajners 16 nov 2009, 22:14

Ja, herregud!!! Jag vill vara gravid redan jag :) Började tjata på sambon redan på vägen hem från BB. Är hur fantastiskt som helst att föda. Så mäktigt!! Längtar som en tok till nästa!
Bild Bild Inga fel enligt utredning
MF 30/4 2011, v 6
MF 22/2 2011, v 13 (trots levande foster)
MA 16/9 2010, v 9 (fostret dött v 7)
stajners
Alltid online

Status: Stolt tvåbarnsmamma!

Inläggav laisa86 21 nov 2009, 12:26

Finns det några risker med sugklocka? Kan inte så mkt med allt som har med förlossningar att göra :) är gravid med första barnet och blir bara nervös när jag tänker på förlossningen :? finns det ngn nackdel på sugklocka? Kan barnet ta skada av sugklocka? Tänkte om det är därför många inte vill att man ska använda sig av sugklockan?
Läs om min och Knuts vardag: http://mammatillknut.bloggplatsen.se/

BildBild

BildBild

Bild
Användarvisningsbild
laisa86
Alltid online

BF: 120603
Status: Sambo och mamma till Knut + gravid igen

Inläggav doula-Noomi 21 nov 2009, 18:55

Tja, det är ju fantastiskt att den finns så att de kan dra ut bebisen om det skulle behövas. Men givetvis är det skonsammare för barnet och mamman om bebin kommer ut av sig själv, tex om man får hjälp att hålla sig mer upprätt så att tyngdlagen hjälper till.

När man använder sugklocka ökar risken att spricka eftersom kroppen inte "är med" på samma sätt och eftersom man forcerar ut barnet. Och det är smärtsamt för bebisen att få en vacuumpump som sugs fast på huvudet och med någon som drar ut den med "våld" (om ni förstår vad jag menar - givetvis är det SUPERBRA att det går när det behövs men det innebär ju ändå ett slags forcerat våld).

Jag hörde om en kvinna som provade att sätta fast sugklockan på armen. Hon vrålade av smärta, fast den inte sög på max. Kanske inte vad man önskar att bebisen ska känna det första den gör... :?

Men - återigen - om det inte finns nåt annat sätt och bebisen behöver komma ut fort så kan vi vara tacksamma att det finns sugklocka som hjälp. :)
Användarvisningsbild
doula-Noomi
Stammis

Inläggav stajners 23 nov 2009, 22:13

Ja, det är verkligen bra att den finns och det lär säkert kännas för en liten bebis. Men samtidigt tänker jag att bebisen borde vara ganska bedövad i huvudet med tanke på den kraft och det tryck som uppstår under ett värkarbete och en förlossning. Sen är ju inte kejsarsnitt så "snällt" heller, det ser iaf ut att gå rätt våldsamt till när de drar så i bebisens huvud. Det kan de ju även behöva göra vid en vaginal förlossning.
Men ut ska de ju och de vet ju vad de gör.
Bild Bild Inga fel enligt utredning
MF 30/4 2011, v 6
MF 22/2 2011, v 13 (trots levande foster)
MA 16/9 2010, v 9 (fostret dött v 7)
stajners
Alltid online

Status: Stolt tvåbarnsmamma!

Inläggav MollyPolly 23 nov 2009, 22:49

Min lilla fick jag ut med lite assistans från sugklockan, jag oxå. Här kommer min lista:

1:Bara positivt! Sa nej till den horribla bedövnings sprutan på ½ meter, just för att den såg så hemsk ut!Men kan ärligt säga att jag inte kände när de satt sugklockan, jag använde lustgasen o den va grymt bra! Den sattes snabbt o användes bara i en värk, sen togs den bort.
2:Nikolina låg snett med huvudet i beckenet, så de drog henne rätt i en värk, så det gick otroligt fort o enkelt.
3: Har bara min Niki :)
4:Niki blev inte påverkad av sugklockan, hon mådde prima direkt o hade 9-10-10 i apgar poäng. Hon fick en liten svullnad där klockan suttit o blev lite blå där i ett par dagar,annars va allt som vanligt o hon låg på mitt bröst så länge jag ville, eller rättar sagt, hon bajsade på mig,haha, så då lyfte de bort o rengjorde mig o henne :)

Det finns nog inte direkt några risker med sugklockan, den e ju därför att hjälpa, inte försvåra arbetet. Jag sprack inte nått av den, bara två stygn av hela förlossningen :)
[url=http://www.TickerFactory.com/]
Bild
[/url]

BildBildBildBildBildBildBildBild
MollyPolly
Alltid online

Inläggav KC1 23 nov 2009, 23:56

Svartam: FRUKTANSVÄRD berättelse du gade... Fy så hemskt. Hur fan kan det tillåtas att man ligger 32 timmar med värkar och sedan 7 timmar öppen 10 cm??? Alla utom läkarna misstänkter att barnet måste ligga fel UTOM de 2 läkarna.... VARFÖR gör man inte ett snabbt ultraljud för att kolla barnets placering i det läget?????

Verkar vara helt idiotiskt tycker jag. HUR fan kan man risekra både mamma och barn i så pass många timmar??? Och det vart ju följder av detta också då barnet var mycket medtaget i både hjärta och andning när det kom ut.

Jag väntar mitt första barn nu. Är i vecka 39. Blir riktigt nervös, förbannad och ledsen när jag läser denna typ av förlossningsberättelse.
Man ska alltså behöva hoppas på att man har med vettiga och bra läkare/barnmorskor att göra annars vete fan hur ens förlossning kan gå.

Men min undran nu då: VARFÖR inte göra ett ultraljud på alla som kommer in till förlossningen för att kolla barnens placering i magen?? Det kollas ju hjärtljud när man kommer in. Men precis som någon annan skrev här så verkar det ju vara ett större problem än vad man tror att barnet kan ligga fel och på så vis sjävklart kan försvåra ens förlossning. Kanske skulle detta ultraljud kunna underlätta en hel del?!

Självklart är det mycket bra att sugklockan finns. Den kan rädda många liv. Men tycker den ska användas vid rätt tillfällen och inte på medtagna mammor eller barn som legat över 39 timmar eller där barn ligger "fel placerade" i mammans mage.
KC1
Stammis

Inläggav KC1 23 nov 2009, 23:57

Svartam: FRUKTANSVÄRD berättelse du gade... Fy så hemskt. Hur fan kan det tillåtas att man ligger 32 timmar med värkar och sedan 7 timmar öppen 10 cm??? Alla utom läkarna misstänkter att barnet måste ligga fel UTOM de 2 läkarna.... VARFÖR gör man inte ett snabbt ultraljud för att kolla barnets placering i det läget?????

Verkar vara helt idiotiskt tycker jag. HUR fan kan man risekra både mamma och barn i så pass många timmar??? Och det vart ju följder av detta också då barnet var mycket medtaget i både hjärta och andning när det kom ut.

Jag väntar mitt första barn nu. Är i vecka 39. Blir riktigt nervös, förbannad och ledsen när jag läser denna typ av förlossningsberättelse.
Man ska alltså behöva hoppas på att man har med vettiga och bra läkare/barnmorskor att göra annars vete fan hur ens förlossning kan gå.

Men min undran nu då: VARFÖR inte göra ett ultraljud på alla som kommer in till förlossningen för att kolla barnens placering i magen?? Det kollas ju hjärtljud när man kommer in. Men precis som någon annan skrev här så verkar det ju vara ett större problem än vad man tror att barnet kan ligga fel och på så vis sjävklart kan försvåra ens förlossning. Kanske skulle detta ultraljud kunna underlätta en hel del?!

Självklart är det mycket bra att sugklockan finns. Den kan rädda många liv. Men tycker den ska användas vid rätt tillfällen och inte på medtagna mammor eller barn som legat över 39 timmar eller där barn ligger "fel placerade" i mammans mage.
KC1
Stammis

Inläggav svartam 27 dec 2009, 14:25

KC1, såg först nu vad du skrivit, och det var absolut inte min mening att skrämma någon, men det är klart att man blir det när man läser min berättelse. Ja..du har helt rätt, varför gör dom inte ett snabbt ultraljud just för att se hur bebisen ligger? Man hör ju om så många där dom ligger "fel", och det blir komplicerade förlossningar, och just det att dom vågar ta en sån stor risk!! Och det var ju redan kl. 03.00 på natten som barnmorskorna misstänkte att något inte var rätt, att han låg fel. Och dom berättade tom för mig efter förlossningen att dom verkligen hade bett läkaren att göra snitt för att jag klarade inte mer.Och jag är inte den som ger mig i första taget, men tom jag kände ju att nåt var fel.
Nä, jag fattar helt enkelt inte hur dom vågade, läkarna, många har sagt till mig efteråt, att du inte anmälde dom, men jag orkade inte riktigt ta tag i det då. Hoppas bara ingen annan råkar ut för samma sak. Och speciellt inte en förstföderska.
Hoppas det gått fint för dig :)
Bild
Användarvisningsbild
svartam
Alltid online

BF: 090319

Föregående

< Återgå till Förlossningen

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm