-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Ni som har fött med sugklocka , lite frågor till er
19 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Ni som har fött med sugklocka , lite frågor till erhej tjejer hoppas allt är bra med er och era små underverk. som sagt jag födde min dotter med sugklocka , på grund av svaga värkar på slutet så hon kunde ej sjunka ner dem sista 3 cm . jag upplevde förlossningen som ganska bra , fick mycket stöd av personalen utan dem hade det inte gått och min man förstås. det ända som var riktigt smärtsamt var när dem skulle sätta in sugklockan det kan jag nog aldrig glömma. och 18 timmars hemska värkar. Nu har jag lite frågor till er som jag så gärna vill veta hur det var för andra kvinnor.
1. hur upplevde ni det med suklockan 2. varför blev det sugklocka 3. ni som har fått ett andra barn efter sugklocka blev det mycket annorlunda förlossning eller sugklcoka igen? 4. och hur var erat barn efter sugklockan , alltså grät dem efter dem kom ut eller var dem ganska trötta och tagna av sugklockan så dem var tvugna att springa i väg med barnet. det gjorde dem med våran dotter och jag fick bara ha henne på bröstet 1 minut så det kändes jobbigt att inte få ha kvar henne på bröstet utan vara hos pappan ganska lång tid innan jag fick ha henne. detta var mina frågor tacksam om ni kunde svara så utförligt som möjligt , det här vill jag veta för att och kunna bearbeta min förlossning och även roligt att veta hur det gick för andra kvinnor som har upplevt samma sak som mig. Re: Ni som har fött med sugklocka , lite frågor till erHej
Ska försöka svara så gott jag kommer ihåg.. 1: jag upplevde den som positiv. 2: jag var så fruktansvärt trött efter många jobbiga timmar så jag bad om det själv. 3: kan jag inte svara på i dagsläget.. 4: ja efter nån minut så pep han lite men fick ett litet sår på huvudet som lkte fint sen..Kan bara uttala mej som positiv till den för jag såg det som en mkt bra hjälp..
Re: Ni som har fött med sugklocka , lite frågor till erBra tråd,kommer kännas skönt för mig med och läsa svaren
1.Inte roliga men ärliga svar...Det var fruktansvärt,kändes som om att dom försökte trycka in en hel byggnadsställning! 2.Jag hade legat i förlossningsarbete i 32 timmar,varit öppen 10 cm,i sju timmar,dom började misstänka att han inte låg rätt,vilket han inte gjorde,föddes med ansiktsbjudning.Han roterade aldrig,utan fastnade,barnmorskorna försökte övertala de två manliga läkarna till snitt,dom ville inte,hjärtljuden började bli dåliga,då tog dom ett snabbt beslut om sugklocka. 3.Jag har inte fått barn efter ju,han är ett halvår,men jag har fött två barn innan,och det gick utan sugklocka. 4. Han var helt livlös när han kom ut,alla rusade iväg,min sambo oxå,dom kallade på ett akutteam på 7 läkare,han hade ingen funktion,vare sig andning,hjärtslag.Dom fick återuppliva han med defibrillator...Men tillslut piggnade han till,men det tog en bra stund innan dom kom tillbaka med han,det var det värsta jag varit med om någonsin,hon som satt kvar med mig var jättenervös,vilket inte gjorde saken bättre.Men han har inte fått några skador som tur är,vi mår bra idag,men det var tyvärr min sista och värsta förlossning
Re: Ni som har fött med sugklocka , lite frågor till ersvartam vad skönt att han klarade sig utan skador , det lät ju värre än min förlossning där allt inte blev så dramatisk
Re: Ni som har fött med sugklocka , lite frågor till erJag har ett tips till er mammor som ännu inte fött barn (eller er som vill ha fler barn), som kan underlätta för barnet och minimera behovet av sugklocka: var stående! Var så upprätt som möjligt när ni är öppna 4-10 cm (förutom när ni ska sova eller behöver vila). Häng på era partners, stå, sitt, luta er mot något, stå i gåstolen... Detta får barnets huvud att sjunka ner och värkarna att bli kraftigare så att barnet kommer ut "av sig själv".
Och förbli upprätta även i krystfasen! Häng över sängkanten (om sängens huvudända står upp), huka er med stöd bakom, hitta sätt att föda upprätta. Då hjälper tyngdkraften till och man slipper (oftast) sugklocka. Det blir inte lika naturligt för kroppen att halvsitta/ligga i gynlägeutan blir svårare för barnets huvud att tränga ner. Så om du föder och de börjar diskutera sugklocka och du känner att du inte vill föda med det - be om att få ställa dig upp! Kram på er alla modiga. Artikel om förlossningsställningar: http://www.enbrastart.se/index.php?opti ... &Itemid=57
Re: Ni som har fött med sugklocka , lite frågor till erJag upplevde de ganska positivt. Lite besviken för att jag inte fick göra hela jobbet själv. Anledningen att de satte den var för att skruttans hjärtljud gick ner på tok för mycket i värkarna. Tyckte inte att de kändes nått när de satte sugklockan.
Men efteråt var hon pigg, fick knappt någon bula bara lite tagen och trött. De behövde inte springa iväg med henne. Har inte fött några andra barn så vet inte hur de skulle kännas. Kan tänka mig att jag inte spruckit lika mycket om jag sluppit sugklockan för de blev aldrig den naturliga töjningen där nere. Håller med tidigare talare om att man nog ska vara mer upprätt under öppningsfasen. Jag låg tyvärr mest för jag fixade inte att stå upp. Nästa barn ska jag nog försöka vara uppe mer. Vill gärna få uppleva en förlossning utan sugklocka.
Re: Ni som har fött med sugklocka , lite frågor till er1. Jag hade en tuff förlossning och var utmattad långt innan dom satte sugklockan så jag var mest tacksam att dom äntligen skulle hjälpa mig att få ut barnet.
2. Neo roterade inte färdigt genom bäckenet och satt fast i flera timmar innan han kom ner så långt att dom kunde sätta sugklocka. Det mesta berodde på att jag hade ett långt värkarbete och inte hade sovit. Kroppen orkade helt enkelt inte. 3. Har inte fått något barn. Men sa efter förlossningen att jag aldrig skulle göra om det. Men nu när Neo är över 8 månader så har minnena bleknat och jag har fått distans och bearbetat förlossningen så nu kan jag tänka mig att göra om det! 4. Neo var ganska trött men mådde bra. Han fick vara hos pappa när jag åkte till operation för att bli sydd. Hoppas att du kan bearbeta förlossningen! Prata och berätta för alla som orkar höra. Det gjorde jag och efter ett tag så började det kännas okej! Inför en framtida graviditet ska jag nog gå på aurorasamtal nån gång bara för att få hjälp med den förra förlossningen och att känna positivt inför en kommande förlossning.
Re: Ni som har fött med sugklocka , lite frågor till erHej! jag var helt slutkörd så läkaren sa att vi måste hjälpa dig me klockan,tog 3 krystningar sen var melvin ute,jag märkte aldrig av klockan och jag såg den sldrig heller,troligen för att jag vara så väck*fniss*
Melvin fick dom klocka för när han roterade sista gången innan utfärden så fastnade min livmodertapp snett över hans huvud *knasigt* frågade BM om det finns extra risk för samma sak nu men hon sa nej...sånt kan hända... Han var lite röd på huvudet och hade en liten rund svullnad,men det försvann fort,inte slö el så,jag fick ha honom kvar hos mej!
Re: Ni som har fött med sugklocka , lite frågor till erOK här kommer min svar då :
1. jag tyckte att det var bra att det äntligen hände något... fast det kändes som jag skulle brista helt och hållet. De klippte lite + att jag sprack lite till av mig själv... 2. jag hade legat med krystvärkar i 6 (!) timmar så jag sa att nu får ni snitta! Och då sa de att vi provar med sugklockan först och funkar inte det så får vi överväga snitt. 3. har inte fått något mer barn med skall försöka bli... 4. Jag fick inte hålla Theo direkt. De sprang iväg med honom för han var rätt så tagen. De fick suga rent andningsvägar och så. Han fick ett märke upp på huvudet som blev rött och blev till en sårskorpa. Som ett litet rutnät. Tydligen var det ett rutnät på sugklockan. Men han verkade inte ha ont eller så. Det hade ju varit spännande att höra lite mer om hur andra förlossningen går...
Re: Ni som har fött med sugklocka , lite frågor till erLägger mej i denna tråden trots att jag inte behövde sugklocka, tycker den är rätt intressant faktiskt.
Känns som att det är många bebisar som legat fel som fått förlösas med sugklocka. Har aldrig kollat om det finns ngn statistik på anledningar till att man får använda sugklocka. Hade varit intressant! Ngn som vet? Att det har varit utdraget har man ju läst men inte mkt om att de legat fel innan. Tur det kanske... Jag slapp sugklocka men hade läkaren inne i rummet det sista som var beredd att sätta sugklocka. Jag ville inget hellre att de skulle sätta den för jag ville bara bli klar. Men istället så klipptes jag en hel del och hade en person hängades med hela sin tyngd på min mage. Fast det fattade jag inte då. Dottern låg i djup tvärställning (roterade inte) och låg med hela långsidan av huvudet i öppningen (inte baksidan av skallen som de ska). Hennes hjärljud upp och jag fick feber så det var då det blev lite krisigt. Var tack vare att jag har så brett bäcken som det gick tydligen och det är jag glad för nu. Och hon mådde prima när hon kom ut. Jag hade aldrig orkat stå upp riktigt tror jag (låg i gynställning) och jag fick inte ställa mej upp heller efter EDAn. Nu i efterhand så hade det nog varit bra att stå/gå så hon kom ner fortare och inte åkte tillbaka efter varje värk. Men det ville ha stenkoll på Sveas hjärljud så det var därför jag fick ligga stilla. Fick knappt gå på toa... Jag är inte ett dugg nervös för nästa förlossning. Nu vart det ju inte så dramatiskt heller. Jag började tjata redan på vägen hem från BB att jag ville ha en till. Är så häftigt att föda!! Fast jag kanske ångrar mej när jag väl ligger där med onda värkar
19 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
|