-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Ni som har haft eller har problem att få barn...
16 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Ni som har haft eller har problem att få barn...Är det vanligaste orsaken att man har tex har väldigt oregelbunden mens, pco eller endoemtrios eller vad det heter ... är det nån av er som haft regelbunden mens o äl men inga bebisar ändå?... kan ju (1/3) av fallen bero på killen men vill så veta om ni orkar eller vill svara...
Tacksam för svar. ![]() Dream as if you´ll live forever, Live as if you´ll die tomorrow. http://minbebis.com/blogg/lovestory/ kramisar
Re: Ni som har haft eller har problem att få barn...Hej,
Vet inte vad den vanligaste orsaken är egentligen. Men oregelbunden mens är väl rätt vanligt, oftast brukar det generera i utebliven äl. I min och sambons fall var det dock inte så. Vi gick igenom en utredning, och bägge två var friska. Jag hade regelbunden ägglossning, min kille hade bra simmare men det gick ändå inte. Vi fick hjälp av sophiahemmet med en stiumlerad insemination som hjälpte oss på traven
Re: Ni som har haft eller har problem att få barn...Hej! För oss tog det 1½ år innan vi lyckades. Hade sex varannan dag och regelbunden mens och äl. Så det kan ta tid ändå. Nu började vi försöka få nummer två efter vårt bröllop 30/7 och det tog sej på första försöket. Så om det tar lång tid nu behöver det inte ta lång tid nästa gång =)
http://minbebis.com/blogg/familjenwahlgren/ Medicinsk Abort v.14, allvarliga fel på vårt levande foster (16/11-11) Mf 19/12-11 v.5
Re: Ni som har haft eller har problem att få barn...Hej, för oss tog det 13 månader innan det tog sig.
Jag har regelbunden mens som kommer Samma dag var fjärde vecka. Kan ju säkert i endel fall vara slöa simmare.? Men min kille har inga problem varken med att få upp den, eller komma. Så ibland kan det nog ta sin lilla tid oavsett.. Medel är ju att det tar sig efter 7 månader, men allt mellan 0-14 månader är väll inte helt att utesluta då. Vissa har "tur" andra får kämpa lite mer.
Re: Ni som har haft eller har problem att få barn...Tack för era svar.. när man börjar bebiverkstan är det ju lätt att man börjar fundera om det inte tar sig direkt..
själv har jag regelbunden mens o regelbunden äl (tempen höjs ju alltid efter äl som alltid e punktlig) .. har vänner som det har tagit sig väldigt fort för o vänner som gått igenom både utredning och ivf ... ju längre tiden går så blir vi tjejer väldigt oroliga tror jag o det resulterar ju knappast att det blir lättare att bli gravid.. läste nånstans att det är största chans att bli gravid första ggn och sen ligger procenten ungefär lika på 2-3 månader och ett år.. berätta gärna ni olika som kikar in här .. om ni har lust och så förstås. ![]() Dream as if you´ll live forever, Live as if you´ll die tomorrow. http://minbebis.com/blogg/lovestory/ kramisar
Re: Ni som har haft eller har problem att få barn...För oss tog det först 11/2 år innan det tog sig men det blev missfall. Sen dröjde det 8 mån innan det tog sig igen o det resulterade i en son. Utredning visade inga fel på oss o har alltid haft regelbunden cykel. För drygt ett år sen skulle vi börja med ivf men det tog sig självt precis innan
Re: Ni som har haft eller har problem att få barn...Ja för oss vet vi inte hur det ser ut än men våran tjej blir 4 nu i höst och vi har inte skyddat oss med något annat än avbrutet samlag de senaste åren pga att jag ville plugga klart o få fast anställning innan nästa barn!
Dock är vi inne på månad två nu o inget resultat än (tror jag) Eftersom jag längtat så länge ville jag inte ta några chanser utan köpte en fertilitetsmonitor direkt vid förra mensen (kosta vad det kosta vill) som har visat på 2 dgr ÄL den här månaden. Efter mys då väntar jag nu bara spänt på graviditets test som ska visa positivt... Känns som alla runt om blir gravida genom "-oj o hoppsan gick det så fort?!" just nu o det känns ju som ett hån när man själv planerat och försökt med tester o sånt... Jag missunnar ingen som blir gravid med första barnet om de verkligen velat ha barn o har ett stabilt förhållande...de är de andra som stör mig mer... Åå snälla frö väx o gro där inne nu o bli ett + på stickan....
Re: Ni som har haft eller har problem att få barn...För oss tog det 2,5 år innan vi plussade. Vi hade precis genom gått en utredning och skulle gå vidare. Det var inga problem med mig men min man hade slöa simmare vi hade totalt 2% chans att bli gravida på normal väg, men mirakel sker. Han åkte på en resa till Himalya månaden innan jag blev gravid och var där i ca en månad. Kanske det var den rena luften och maten där och alla ceremonier som gjorde att det äntligen gick vägen
Efter födelsen av våran son har vi inte användt oss av några preventivmedel och vill gärna ha en bebis till, men efter förlossningen har jag fått en väldigt oregelbunden mens som också gör det hela svårare. Föresten nån som vet vad man kan göra för att få mensen regelbunden?
Re: Ni som har haft eller har problem att få barn...Vilken intressant tråd...
Vi har försökt i lite mer än 2 år utan något resultat. Utredningen visade att det inte var några fel på oss och min mens och äl är alltid punktlig. Märkligt det här men vanligare än vad man tror. Vi ska påbörja IVF i slutet av November. Hoppas såklart att vi hinner själva innan dess. Blogg - http://minbebis.com/blogg/libra/
Bildbevis - http://www.minbebis.com/bilddagbok/Libra Efter 2 år, 7 månader och vårt första IVF fick vi äntligen ett plus ![]() ![]()
Re: Ni som har haft eller har problem att få barn...Ringde till Kvinnokliniken härrom dagen då vi inte har direkt lust att vänta 2,5 år igen på nästa under. Fick då reda på att vi inte kommer att kunna få IVF kostnadsfritt just bara för att vi lyckats bli gravida på normal väg en gång. Det skulle kosta oss 30000 kr för ett IVF försök och skulle vi ta ett paket pris på 3 försök skulle det kosta 50000 kr och skulle det då ta sig på första försöket skulle vi inte få mellan skillnaden tillbaka vilket jag tycker är otroligt fel. Tänk om det tar sig på första då har man typ spenderat 20000 kr i "onödan" för det är jävligt mkt pengar . Förstå mig rätt nu jag är sååå tacksam att vi fått ett barn på vanligt vis och det finns folk som har försökt i mer än 2,5 år som självklart ska få hjälp först. Men jag tycker ändå att dem ska kolla på ens möjligheter och inte bara säga ni har lyckats en gång så nu får ni klara er själva mer eller mindre. Jag tycker väl kanske att även om man har ett barn sen innan och inte har lyckats att få ett andra barn på typ 5 år att man ska erbjudas i alla fall ett IVF försök eller nått. Är jag helt fel ute?
16 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
|