Madeleine Kil...

Det är en rekommendation att man inte ska äta produkter som är gjo...

Barnmorskan

Niferex järntabletter, snabbt svar tack! :)

Ta hand om din hälsa under graviditeten. Stötta varandra genom gravidteten - allt om psykisk och fysisk hälsa.

Niferex järntabletter, snabbt svar tack! :)

Inläggav ungflicka 05 jun 2010, 20:59

Jag är gravid i vecka 25 va hos barnmorskan nu i veckan och hon sa att jag skulle ta extra järn, niferex sa hon att jag skulle ta. Så jag gick och köpte dom. Jag är nu lite osäker om det går bra att jag tar dom tabletterna fast jag har astma och då tar astmamedicin, är det någon som vet? Jag tar också omega 3 forte och mitt val kvinna. Går det bra att jag tar niferex tillsammans med dom? Jag funderar på att ta niferex på morgonen och dom andra senare på dagen. Vad ska jag skölja ner dom med? Går det bra med vilken vätska som helst?
Så undrar alltså om någon vet om det går bra att ta niferex även om jag tar astmamediciner och även om jag tar dom andra kosttillskotten?
Eller ska det vara vissa timmar mellan? Går det bra att skölja med vilken vätska som helst? Kan man ta dom i samband med måltid eller inte? Mycket frågor nu men tänkte att det kan ju vara någon som har varit med om samma sak eller som vet. :oops:

Tacksam för ett snabbt svar! :)
ungflicka
Stammis

Re: Niferex järntabletter, snabbt svar tack! :)

Inläggav Theresexox 05 jun 2010, 21:05

Niferex ska inte tas i samband med måltid, utan att tag innan eller efter spelar mindra roll vilken tid på dygnet. Tvivlar på att det ska spela någon roll att du tar dom andra tabletterna. Ta gärna järntabletten med ett glas juice då cvitamin hjälper kroppen att ta upp järnet, jag tar också niferex sedan några veckor tillbaka, kan ju tilläggas att man oftast blir stenhård i magen av järntabletter. Men det blir bättre efter ett tag, iaf för mig.. Läs även bipacksedeln, så får du veta lite mer..

Lycka till!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Theresexox
Alltid online

BF: 120323

Inläggav Emelie84 05 jun 2010, 21:06

Angående astman vet jag inte, men ihop med dom andra tabletterna är det inga problem.. Jag svalde alla mina tabletter på kvällen med vatten! Men om din Barnmorska vet att du tar astmamedecin, omega3 och mittval och sa att du även ska äta niferex så är det nog inga problem, hon borde ju ha koll på sånt! Jag tror att det står på niferexpaketet att man ska ta dom i samband med måltid, men jag tog som sagt alla på kvällen då det var lättare att komma ihåg :D

Hmm, hoppas jag kunde komma med nåt vettigt svar!
Användarvisningsbild
Emelie84
Alltid online

BF: 100614
Bor: Eskilstuna

Inläggav soffilina 05 jun 2010, 21:24

när det gäller hur du ska kombinera dina mediciner tycker jag du ska ställa den frågan till din läkare i första hand.
dock är det inga problem att kombinera med mittval-kvinna å sådana tabletter.

sedan kan man vist ta dem i samband med mat, men ska ej tas i samband med mat och dryck som innehåller kalcium då det hämmar järnupptaget.

jag äter åxå niferex, men har nu s¨bra blodvärde att jag inte behöver ta dem varje dag. min mage tackar för det kan jag säga ;)

läs mer om niferex här:
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/art ... erTypeID=2
min blogg: http://soffilina.blogg.se
mammatankar, vardag och en himla massa Kerstin <3

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

BF: 100807
Status: mamma till finaste Kerstin född 100814 :)

Inläggav Malinf 05 jun 2010, 21:43

Jag blev rekommenderad att ta de i samband med måltid då jag mådde illa när jag började med dom. Alltså inte pga dom men för att illamåendet inte skulle bli värre så skulle jag ta dem med mat.
Sen kan jag tilläga att jag blev grymt dålig i magen av de :?
Bild[url=http://www.pregnology.com]Make a pregnancy ticker[/url
Användarvisningsbild
Malinf
Alltid online

BF: 101122

Inläggav soffilina 05 jun 2010, 21:46

ja magen ja...
förutom att jag bajjat i princip svart så har det varierat mellan 4 dagars förstoppning, magknip+räserbajs, förstoppning, magknip. USH!
men nu äter jag dom i 3-4 dagar åså håller jag upp i 2-3 dagar. nu funkar magen som en klocka, underbart :P
min blogg: http://soffilina.blogg.se
mammatankar, vardag och en himla massa Kerstin <3

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

BF: 100807
Status: mamma till finaste Kerstin född 100814 :)

Inläggav Loam 06 jun 2010, 08:34

Jag har astma, tar niferex och har inte märkt eller hört nåt om att det ska vara farligt. Min barnmorska vet ju att jag har astma och hade väl sagt nåt i så fall....
Bild

Bild
Loam
Stammis

BF: 100826

< Återgå till Hälsa under graviditeten

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm