Teresa Hellgren

Hej Matilda! Alla mjukostsorter är ok att äta under graviditeten!...

Kostrådgivare

Normalt att gå ner under graviditeten?

När börjar magen synas & vad får man äta? Diskutera kropp & kost!

Normalt att gå ner under graviditeten?

Inläggav Emma88 13 jan 2011, 09:41

Hej!
Jag undrar om det är normalt att man går ner under graviditeten?

Jag är i vecka 12+0 idag och har gått ner 4 kilo sen jag blev gravid. Börjar bli orolig att det är nått fel.

Emma
Emma88
Stammis

Bor: Alunda

Re: Normalt att gå ner under graviditeten?

Inläggav Dum spiro, spero 14 jan 2011, 00:01

Har du pratat med din barnmorska?
Några förändringar i kosten? Kräks du mycket? Är du överviktig?
Det kan vara mycket som spelar in, och behöver inte alltid vara att något är fel. Lycka till!
BildBild
Dum spiro, spero
Alltid online

BF: 110827

Inläggav Skatten 14 jan 2011, 14:38

Precis som Dum spiro, spero skriver så tänker jag på om du mått dåligt i början av din graviditet. Har man kräkts mycket så är det inte konstigt att det inte går på andra hållet med vikten. Sen så behöver man heller inte ha gått upp något i v.12. Tror jag började gå upp lite omkring v.15-17 sist.
Är man övervikitg så är det inte säkert man går upp något. Då tar graviditeten och du från den energi som man redan har i kroppen. Men skulle kanske också pratat med bm om det.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Skatten
Alltid online

BF: 110830

Inläggav naellie 14 jan 2011, 14:47

Åh, jag mådde så illa och åt så dåligt så jag såg ut som ett hålögt skelett efter 3-4, och det gör jag lite fortfarande. Jag behåller förvisso vikten och har nu tom gått upp hela 3 kg, men det är nog bara för att det kommit lite vikt och lagt sig på magen istället. Kollegorna tycker att det är en fånigt liten mage jag har- knappt så att den syns :)

Tycker att det är jättesvårt att hålla vikten nu och ibland får jag också för mig att bli orolig. Tänk om bäbisen inte växer :shock: Å andra sidan brukar min kropp vara väldigt bra på att skrika att den är hungrig när jag är hungrig och jag äter som en häst så bäbisen får nog vad den ska ha :) Äter du som du ska och känner hunger så ska du nog se att kroppen reglerar det där själv sen.
Bild
naellie
Alltid online

Status: Mamma till Hubbe!

Inläggav Mrschiara2012 14 jan 2011, 20:16

Jag gick ner 20 kg med min dotter under hela gravdiitet och var naturligtvis jätte orolig men bm försäkrade mig att det inte var nån fara i de allra flesta fall då barnet i första hand alltid tar det den behöver..

men mitt råd är att kontakta bm för att du ska få känna dig trygg.
Mamma till en 06:a och blivande Fru -12
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Mrschiara2012
Alltid online

BF: 110923
Status: Mamma, gravid och blivande fru!

Inläggav Emma88 19 jan 2011, 14:41

Dum spiro, spero skrev:Har du pratat med din barnmorska?
Några förändringar i kosten? Kräks du mycket? Är du överviktig?
Det kan vara mycket som spelar in, och behöver inte alltid vara att något är fel. Lycka till!

Jag ska till bm på måndag tänkte prata med henne då. Jag mår riktigt illa men kräks inte mycket. Jag är väl lite överviktig och inga ändringar i kosten är bara inte lika sugen på att äta. tack för ditt svar.
Emma88
Stammis

Inläggav Dum spiro, spero 21 jan 2011, 08:33

Berätta gärna vad bm sa :) Om du har väldigt svårt att äta så tänk på att få i dig något med bra energi. Banan, Avokado, lätta mejeriprodukter. Barnet brukar klara sig, men akta så att du själv inte klappar ihop.
BildBild
Dum spiro, spero
Alltid online

Inläggav Emma88 25 jan 2011, 12:55

BM sa att det inte var någon fara barnet tar på mina reserver. Det var ganska vanligt att man går ner först innan man går upp men eftersom jag är lite överviktig så sa hon att det kanske inte kommer bli så många Kg.
Emma88
Stammis

Inläggav Dum spiro, spero 26 jan 2011, 23:56

Bra att höra att det är som det ska :) Jag gick också ner i början, på grund av illamående. Men har nu tagit upp mer än den förlorade vikten.
BildBild
Dum spiro, spero
Alltid online

< Återgå till Kroppen & gravidkost

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm