-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
NY UTAN VÄNNER :D
6 inlägg • Sida 1 av 1
NY UTAN VÄNNER :DHej!
Alldeles ny här och vet inte hur saker och ting fungerar 5 dagar innan min 26 årsdag beräknas vår lilla flicka kika ut. Jag är nu i vecka 30 och veckorna bara rusar förbi. Jag pluggar och jobbar heltid. Jobb släpper jag dock nu den 31 januari men skolan fortsätter jag med till slutet. Lärare är mitt mål att bli och slutar egentligen i januari 2013, men pga bebis blir det utdraget till juni 2013. Om man allt går som planerat. Jag bor med min sambo och två livliga hundkillar i centrala Malmö och hade tyckt att det vore kul att träffa någon förstföderska som också bor i Malmö. Kul att jag hittat hit. Sen att jag inte förstår mig på själva forumet är ju en annan sak. Varför ser jag inlägg från 2009? Kanske inte så aktuellt? /Theodora
Re: NY UTAN VÄNNER :Dheej, tyvärr är jag inte gravid och bor inte i malmö men blev lite nyfiken, jag vill verkligen ha en liten bebbe snart och går här och väntar och hoppas, men har ett dilemma.. jag vill bli lärare(somdu!;)) och vet inte hur man ska kombinera mamma ledighet osv med plugg ? Hur ska du göra ? Pluggar du under mammaledigheten ?:)
Re: NY UTAN VÄNNER :DVälkommen hit! Jo du ser alla tidigare inlägg.
Re: NY UTAN VÄNNER :DJag har en kurs kvar denna terminen som jag får göra i efterhand, men min plan är att fortsätta i september när skolan börjar igen. Jag hade förmodligen inte gjort detta om jag hade haft mer kvar på min utbildning. Men jag har bara en termin kvar (plus en 10 veckorskurs som jag kompletterar nästa vår) så jag ser ljuset i tunneln på något vis. De första 10 veckorna i höst har jag "bara" ett examensarbete så det passar ganska bra. Jag ska alltså plugga trots att jag har en 6 månaders bebis hemma. Jag kommer att få mycket hjälp av både familj och vänner (utöver pappan då alltså!) och jag är positiv till att klara det trots att jag vet att det blir kämpigt. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med CSN och mammaledigheten. Tydligen kan man inte få CSN om man är mammaledig (jag har hört olika!). Jag funderar på att ta ut mammadagar lördag och söndag och CSN mån-fre. Om det går att lösa så. Det betyder att jag kan ta ut 7 dagar i veckan under sommaren (= lite trevligare "lön") och sen spara i höst.
Jag tycker inte att man ska se problem i att vara hemma med ett barn och plugga samtidigt. Det beror ju helt och hållet på hur man har det med hjälp osv. Det är kanske inte så lätt att planera NÄR man ska ha barn, men praktiken i skolan kan ställa till det om man är nyförlöst och kanske inte vill lämna sitt barn hemma 8 h om dagen i 2-4 veckor, beroende på hur praktiken är fördelar. Men detta kan man ju försöka att planera kring! Har du några fler frågor så ska jag försöka att svara på dom också
Re: NY UTAN VÄNNER :Dtack, de har jag nog börjat inse nu, man klarar allt bara man vill
6 inlägg • Sida 1 av 1
|