Anna Wilsby

Hej Anna, din fråga bör skickas till barnmorskan här på MinBebis i...

Profylax

nygravid!

Välkommen till Minbebis, skriv en kort presentation om dig själv för att komma igång här i Nykomling!

nygravid!

Inläggav Lelleh88 13 dec 2011, 19:18

Hejsan!

Som det står ovanför så är jag alltså nygravid. Detta är den första graviditeten för mig så man tycker det är väldigt spännande. Man har ju många frågor och många farhågor. Jag och min man har försökt få barn i över ett år nu och äntligen har det tagit, nu är jag så rädd att något ska hända. Finns det något speciellt man kan göra nu i början för att allt ska bli bra. Har slutat röka och alkohol rör jag inte. Men finns det speciell mat man kan kasta i sig liksom? Jag är nu i vecka 6 och lite till, undrar hur man räknar på graviditeten. Sett folk som skrivit tex vecka 8+5 osv men förstår det inte riktigt?
Lelleh88
Nykomling

Re: nygravid!

Inläggav emzzan 13 dec 2011, 19:43

Hej!
Och grattis! Visst är det roligt och spännande :) Jag och min sambo väntar själv första barnet i maj. Jag kan hjälpa dig lite med räkningen. När man t.ex. skriver 8+5 så menar man att man är på den 5:e dagen i vecka 9. Så om du är i vecka 6 så heter det t.ex. 5+x antal dagar. Blev det vettigare? Fattade själv heller ingenting i början :D

Vad gäller mat och dryck så är det är väldigt bra steg att sluta röka och dricka alkohol. Sen kan man undvika för mycket koffein t.ex. Men en eller två koppar kaffe är det ingen fara med. Vitamintabletter kan vara bra, finns på apoteket anpassade för gravida. Extra viktigt är att få i sig folat för att barnet inte ska utveckla ryggmärgsbråck. Men äter man en allsidig kost med frukt och grönt så behöver man inte vara orolig.
Sen är det ju lite mat man ska vara försiktig med. Bland annat sånt som kan innehålla bakterierna listera och toxoplasma. Du kan läsa mer här:
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-nar ... d/Gravida/

Hoppas det var till lite hjälp i alla fall :)
emzzan
Stammis

BF: 120521
Status: Lyckligt gravid :)

Inläggav Andi 13 dec 2011, 19:43

hej hej

grattis till eran första graviditet :D
jag hittade en jätte bra sida där den räknade ut vilken vecka man är i.
där fyller du i din sista mens och vipps så står det veckan hihih
http://www.blimamma.se/graviditetskalender

lycka till och ett stort grattis till er båda
Andi
Stammis

BF: 120814
BIM: 111102
Bor: trollhättan

Inläggav Cayenne87 13 dec 2011, 20:52

Grattis till er! :)
När man skriver tex 8+5 betyder det att man har gått 8 hela veckor + 5 dagar. Eftersom man passerat 8 veckor brukar man säga att man är i v.9. Sen är det bra att köpa nå kosttillskott med folsyra eftersom det är svårt att få i sig tillräckligt genom kosten. Du kan gå in på Livsmedelsverkets hemsida och läsa om vad de rekomenderar till gravida. Jag tror det är http://www.slv.se
Bild

Bild
Cayenne87
Alltid online

Status: Väntar vårat andra barn <3

< Återgå till Nykomling

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm