Marina

Hej! Det är helt normalt att ett spädbarn har magknip dom 3-4 förs...

Fråga BVC

Öm efter förlossning, efter 3 månader!

Förlossnings ämnen - Smärtlindring, oro, ställning, partners roll och annat som rör förlossningen.

Öm efter förlossning, efter 3 månader!

Inläggav annasara 06 okt 2009, 08:54

Fick min son för nästan tre månader sedan och förra veckan var jag på återbesök hos barnmorskan som jag hade under graviditeten. Fick ingen gynundersökning eftersom jag sprack så lite. Har slarvat hemskt med knipövningarna sedan förlossningen men om jag kniper idag tycker jag fortfarande att det "känns" i muskulaturen, öm liksom.. :oops: ska man vara det såhär lång tid efter fl? Gör ju inte ont men å andra sidan går det ju inte över..
BildBild

BildBild

annasara.net - följ min blogg!
annaform.se - grafisk design, innehar F-skattsedel
Användarvisningsbild
annasara
Alltid online

Bor: Sundsvall
Status: Tvåbarnsmamma

Re: Öm efter förlossning, efter 3 månader!

Inläggav madeleinenaaw 06 okt 2009, 09:19

Jag känner igen mig. Jag är också lite "öm" eller hur man nu ska förklara det. Om jag t.ex. trycker på lite för att göra nummer två kan det bli som om det nästan drar i muskulaturen. Det är jättesvårt att förklara. Jag har också börjat undra om det ska vara så..
Bild
Bild
Användarvisningsbild
madeleinenaaw
Alltid online

BF: 111009

Inläggav stajners 06 okt 2009, 09:46

Jag blev klipp och sydd med 11 stygn. Om jag rör där själva klippet var så är jag väldigt öm där.
Känner även av att göra nr 2 som madelene skriver. Då spänner det.
Är snart 7 månader sedan jag födde så antar att man kommer vara öm ett tag. Är ju ändå ingen liten sak som man krystat ut om man säger så. Kanske inte konstigt att man har ont då.

Är du fundersam så be om en gynundersökning. Din BM borde vilja känna om du kan knipa tillräckligt, det har inget med att spricka eller inte.
Bild Bild Inga fel enligt utredning
MF 30/4 2011, v 6
MF 22/2 2011, v 13 (trots levande foster)
MA 16/9 2010, v 9 (fostret dött v 7)
stajners
Alltid online

Status: Stolt tvåbarnsmamma!

Inläggav Stina 06 okt 2009, 20:31

Jag kommer ihåg att jag var öm en tid efter förlossningen, sprack inte, dessutom blödde jag i tio veckor.

Det tar ju olika lång tid för alla att läka helt, även om man inte spruckit.
Användarvisningsbild
Stina
Forumvärd

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Inläggav annasara 06 okt 2009, 20:36

Tack för svaren! Känns ungefär som om jag har träningsvärk när man spänner där nere, men det ska nog vara så om andra känner likadant :lol:

The thing is..sambon och jag har inte haft sex efter Fl ännu och jag känner mig fortfarande inte klar där nere, känns bara helt galet. När vi var på återbesök så tänkte jag att hon skulle säga att man kan ta det lite lugnt i början när man har sex efter FL, men hon sa typ "kör på som vanligt" men jag känner mig ju inte "som vanligt" där nere. Hon menade på att jag knappt sprack något och efter 6 veckor är de flesta helt läkta även om man kan vara öm men jag har ju inte ont, men kniper jag känns det konstigt..jobbigt att knipa åt liksom, känns lite som ett blåmärke :lol:
BildBild

BildBild

Användarvisningsbild
annasara
Alltid online

Inläggav Althea 06 okt 2009, 20:36

Sedan så tycker jag att underlivet (muskulaturen) sviktar ett bra tag när man gympar (hoppar, springer) efteråt (Kanske 10 mån). Jag kan (ett år efteråt) ff känna av när jag gör nr 2 på toa att det inte är samma styrka i musklerna.
Althea
Stammis

Inläggav Althea 06 okt 2009, 20:43

Nä, det tog mig ett bra tag innan jag kände för sex igen. Säkert mkt längre än som du är nu. Sedan så tar ju amningshormonerna bort sexlusten med. Iaf på mig. Samt att slemhinnorna är mer torra. Inte bekvämt alls. Första gången efter förlossningen var ingen höjdare om man säger så. Nä, det blir nog bättre när mensen kommer tillbaka igen (vilket den inte har på mig). Jag vågade inte känna på mitt underliv på flera veckor efter förlossningen. Men sprack inte så värst mkt. Tre stygn var det sa dem.
Min mvc sköterska kände på mina knipmuskler på efterkontrollen ca 8 v efter förlossningen. Fick ej godkänt så jag fick en läxa med knipövningar och nästa gång jag var där (efter kanske 4 månader) så var det bra sa hon.
Althea
Stammis

Inläggav Stina 06 okt 2009, 20:51

Annasara, sprack du?
Användarvisningsbild
Stina
Forumvärd

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Inläggav annasara 07 okt 2009, 11:20

Stina: Ja, fick sy 6 stygn.

Althea: Röda tanten har precis kommit tillbaka för mig, trots att jag helammar min son. BM sa dock att det är ganska vanligt, vilket inte jag trodde. Trodde men skulle få slippa tant Röd ett tag till..men man blir väl lite bekväm av sig.. :lol:
BildBild

BildBild

Användarvisningsbild
annasara
Alltid online

Inläggav Sirzan 19 okt 2009, 15:27

Jag sprack rejält när min tös kom ut. De skrev inte ens upp hur många styng de var. Sprack både invändigt och hela vägen bak till rump hålet nästan. Min bm sa att de är vanligt att man känner sig stram och inte riktigt som de brukar upp till ett år efter förlossningen. Inte vet jag om de är lika för alla eller om de är för dem som har spruckit mycket. Tycker att de är konstigt att din bm inte gjorde gynundersökning. Min bm kollade ju även så livmodern gått tillbaka och att livmodertappen var okej. Kanske bara var för att jag skulle sätta spiral. Tycker du ska be om en gynundersöking.

Ett tips gällande sexet så tycker jag att du ska ta de som du känner. Vi tog de lugnt från början. Köp hem glid medel så de inte blir för torrt. Vill du inte ha penetrerande sex får ni väl hitta på något annat. Men jag känner sällan någon sexlust. Hel ammar fortfarande och de är väl därför. Men lusten kommer när vi väl satt igång.

Hoppas de löser sig för dig
Sirzan
Alltid online

Bor: Pilgrimstad

Nästa

< Återgå till Förlossningen

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm