-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Överviktig och gravid
24 inlägg • Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Överviktig och gravidJag är 37 år, har ett BMI på 30 och är säkert i riskzonen för de flesta gravidkrämpor. Blodtryck och blodsocker låg bra vid inskrivningen men jag är ändå orolig för hur det här ska gå. Banta är det ju inte tal om nu och vi äter så ordentligt vi kan men ibland trillar jag ju dit på onyttigheter. Jag går in i 13:e veckan nu och känner att jag nog behöver stöd av er för att få lite tips om hur jag ska göra för att må bra under resterande veckor. Är det någon/några som kanske är i samma situation och som vill hålla mig i handen?
Kram på er ute i höstrusket! Re: Överviktig och gravidHej där tittiB. Kan ju berätta att jag är 23 och har ett BMI på 30. Går in i vecka 21 idag och än så länge så har jag då mått bra.. Har inte ökat speciellt och ändå kan jag säga att jag inte ätit efter regelboken.. Nog har det slinkt ner en massa onyttigt här nog.. Bara man motionerar så tror jag itne det är någon större problem. Var ju även tvungen ta ett B-glukos prov men det visade så bra så diabetes lär jag då inte heller åka på vilket är tur.. SÅ fösök bara njuta av att vara gravid så löser sig nog allt..
KRAM
Re: Överviktig och gravidJag hade bmi runt 30 när jag blev gravid. Jag åt jätte dåligt och hade ingen direkt aptit heller så det blev mycket bullar och kakor samt cola
Jag var dock på väg att utveckla grav.diabetes men genom att lägga om kosten så klarade jag att hålla mina värden på en bra nivå. Jag blev ju då extra kollad på slutet då dom först misstänkte att bebben kunde bli stor pga höga socker nivåer men istället kommer det ut en liten kille på 2,8 Kg Tilläggas ska väl också att jag rörde mig inte så där nämnvärt mycket vi flyttade dock så det blev ju spring och jox kring det Mf maj-07 v.8
Mf 11/11 -07 v.12 Oskar 2810g 48 cm 4/9-08 Alma 3090g 49 cm 9/10-09
Re: Överviktig och gravidTack! Jag hoppas verkligen att det går lika bra för mig som det bevisligen gör för dig!
Jag kommer också att få göra ett glukosprov men det skulle jag inte göra förrän i vecka 29, konstigt? Motionerar du på annat sätt än promenader? Jag känner inte att jag är så vältränad att jag kan sätta igång och hårdträna nu så jag försöker komma ut och röra lite på mig varje dag. Tack snälla, lovar att börja njuta så fort vi har gjort Nupp-testet på måndag! Sköt om dig! Re: Överviktig och gravidVad enkelt det låter när ni beskriver era graviditeter! Jag är bara rädd att jag ska dra på mig extrakilon som gör att både jag och pyret mår dåligt...
Äh, jag kanske ska sluta oroa mig och tänka på att äta vettigt (men inte för vettigt så det blir tråkigt Precis sånt här pepp jag behöver! Ni är guld värda... Re: Överviktig och gravid
Vecka 29??? VA?? Sååå sent jag fick göra det redan i vecka 13.. Det läter väldigt konstigt.. Glukosprovet var det första BM bokade in på första besöket när vi kollat mitt BMI... Men vecka 29 låter lite väl sent?!? Nepp är ute och går ca en timme varje dag.. eller försöker så gott det går.. Har en gammal idrottsskad i min vänstra fot och kan därför intespringa eller jogga.. men att gå det räcker.. man ska ju då gå minst en halv timme per dag har jag hört för att kroppen ska må bra.. Är inte det minsta vältränad nu som jag var då man gick högstadiet och gymnasiet. Kan ju tillägga att jag varit rökare. Slutade röka då jag plussade och hade då rökt sen jag gick första året på gymnasiet och det är ju ett tag sedan.. Men har ALDRIG mått så bra som jag mår nu. Är kanske lite stor men ORKAR så mycket mera.. Men det kommer nog gå bra för dig med.. Sköt om dig med och hoppas att det går bra för dig. Håller alla mina tummar och tår.. KRAM
Re: Överviktig och gravidJag fick också göra min glukosbelastning runt v.29 det tror jag är ganska normalt på många ställen men som du skriver lizz_85 så vore det ju vettigare om man fick göra det tidigare när man har högt bmi på inskrivningen.
Mf maj-07 v.8
Mf 11/11 -07 v.12 Oskar 2810g 48 cm 4/9-08 Alma 3090g 49 cm 9/10-09
Re: Överviktig och gravidHej på dig!
Jag gick in i graviditeten med en övervikt på 25 kilo. Jag har inte haft några som helst problem med sänka och så, men däremot har jag haft en väldigt svår foglossning. Inte för att foglossningen kom utav min övervikt, men det gjorde knappast saken enklare. Hade väldigt ont. Men jag hade väldig otur också så det kommer säkert inte drabba dig! =) Jag ökade nästan inget i vikt förrens runt vecka 30. Då kom allt vatten, haha. Hade jag inte varit gravid så hade jag säkert gått ner fram tills dess. Jag passade nämligen på att lägga om min kost. Det blev så myckt lättare att göra det när jag hade Buddhabelly(Los produktionsnamn) att tänka på! Banta ska man inte göra, men lägg om kosten och ät superbra nu! =) Kram
Re: Överviktig och gravidJag gjorde åxå mitt glukostest i v 29 eller nåt sånt - det verkar vara rutin. Min läk sa att det inte var någon mening att göra det tidigare om man inte hade diabetes i familjen...jag gjorde det för att mitt andra barn var så stort. Hade ok värden iallafall.
Jag har åxå övervikt och hade fram till en vecka sedan bara gått upp ca 1,5 kg. Nu har jag svullnat och bundit vatten och gått upp 2 kg från en dag till en annan, men det kissar man ju ut sen. Min son kommer ev ut via igångsättning nästa vecka...senast 17/11 via snitt. Har inte känt av min övervikt. Har jätteproblem med fogarna och ryggen, men det hade jag även vid mina två tidigare graviditeter och det beror på hormoner. Har inte haft svettningar eller högt blodtryck (har lågt) eller annat heller. Oroa dig inte! Du kan ju iallafall inte göra så mycket mer än att försöka tänka på vad du stoppar i dig......i övrigt får du väl ta tag i viktproblemet efter graviditet och amning. Lycka till!
Re: Överviktig och gravidJag har ett BMI på 27,8.
Ska se till att försöka träna lite på min pilatesboll och verkligen tänka på vad jag äter. Den övervikt jag har ligger på överkroppen. Vi får kämpa tillsammans
24 inlägg • Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
|