Maria Wigbrant

Hej! Core är toppenbra träning. Det du ska undvika om separatio...

Träningsrådgivare

överviktig och gravid

När börjar magen synas & vad får man äta? Diskutera kropp & kost!

överviktig och gravid

Inläggav aimay 26 jul 2010, 13:06

Hej jag är en ung blivande mamma i vecka 14 minst, vet exakt på onsdag så första ul ska göras.
Jag har ett bmi som är för högt så jag räknas som kraftigt överviktig, men har inga hälsoproblem och sitter inte och trycker en påse chips varje dag.
Jag har otroligt mycket muskler på kroppen, visst har man fett här och där men inte i överflöd.
Alla värden är tipptopp och har alltid varit, endå ska man behöva höra
Äter du mycket godis, rör du dig, osv.
Sist jag var bos barnmorskan bröt jag ihop för det blev för mycket.
Hon sa att jag inte fick gå upp i vikt under graviditeten, inte ens barnets vikt.
Jag äter fel det gör jag, då jag äter för sällan. Äter max 2 ggr per dag.
Därav lagrar kroppen upp allt man stoppar i sig :x .
Men barnmorskan sa att jag skulle äta ännu mindre...
Nu har min barnmorska bokat en tid hos en läkare som ska prata om matvanor med mig mot min vilja.
Det låter på henne som om jag inte kommer bli en bra mamma för att jag är överviktig mer eller mindre, jag kan ta kritik men det måste ju finnas en gräns.

Finns det nån som varit med om liknande saker?
aimay
Stammis

Re: överviktig och gravid

Inläggav lexus_ 26 jul 2010, 13:32

Har ALDRIG hört en BM som varit så nedvärderande mot en av sina blivande mammor!!! Jag blir förbannad! Hade jag varit som dig hade jag varit som du hade jag bytt barnmorska med en gång! ingen ska få lov att trycka ner sig för att du har högt BMI... Jag har oxå högt BMI och räknas med som kraftigt överviktigt.. har ungefär 20 kilos övervikt... Jag har innan graviditeten försökt gå ner i vikt och var nästan helt nere... sen fick jag en svacka och gick upp igen... nu har jag idag sen graviditeten gått upp ytterligare 6 kilo... och är nästan tillbaka på vad jag började på.... Min BM sa bara att jag ska försöka att inte gå upp för mkt i vikt för det kan vara farligt för mig och barnet... har två barn sen innan och när jag blev gravid med nr 1 hade jag oxå 20 kilos övervikt... men till min och min dåvarande BMs förvåning gick jag ner i vikt.. (notera att jag inte spydde en enda gång) sen efter första blev jag gravid igen med nr 2 ungefär 2 månader efter FL... och då fortsatte jag gå ner i vikt... jag gick ner 16 kilo efter två graviditeter... Fösta graviditeten fick jag tom göra extra ultraljud för att de var oroliga för barnet.. men det var ingen fara varken med nr 1 eller nr 2 båda vägde över 3500 när de föddes så.... Jag ska säga dig att jag är jätteorolig för att det ska hända ngt med bebis denna gången... jag ska prata med min Bm om jag fortsätter gå upp i vikt om ngt för att minska uppgången

Vad jag vill säga till dig är att jag stöttar dig och hoppas för din skull att din BM slutar trycka ner dig.... för om du inte mår bra mår inte barnet bra... och det borde din BM veta... vore jag som dig om du nte vill byta BM så hade jag sagt till på skarpen att du mår inte bra av det hon säger och att du inte ska behöva bli nedtryck av en proffessionell barnmorska som vet bättre! Hon borde stötta dig istället....

Blev ganska mycket text... :oops: men men jag hoppas det hjälper lite iaf.... lycka till med allt... *styrkekramar*
Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
lexus_
Alltid online

BF: 110102
Bor: Ängelholm
Status: Mamma till två prinsessor och en prins

Inläggav aimay 26 jul 2010, 14:01

Det var skönt att höra, just nu får jag knappt i mig nån mat alls.
Är livrädd för att gå upp i vikt efter vad man fått höra...
Så är ju orolig för barnet att det inte får tillräckligt med näring, man blir inte direkt hungrig av att höra att man är för ''fet för att föda barn''.
Förstår mig inte riktigt på det här, jag är inte så stor men väger en hel del...
Jag är kompakt helt enkelt men enligt mitt bmi skulle jag kunna dö vilken sekund som hälst.
Jag tänkte ge min barnmorska en sjans till då jag ska till henne på fredag för nåt tjosans sockertest.
Men jag måste erkänna att det inte känns kul att gå dit, känns som man inte duger till för att man väger mer än idealet...
aimay
Stammis

Inläggav thula71 26 jul 2010, 16:59

Mitt BMI var 39 när jag blev gravid i november. Nu är det uppe i nästan 42. Har gått upp ca 8 kg under graviditeten. Har ca 3 veckor kvar nu. Barnmorskan sa att det är vanligare för en som är smal att gå upp jättemycket mot en som redan är överviktig, som kanske bara går upp 6-8kg. Så hon tycker jag har varit "duktig"! :)
Jag är väldigt medveten om min övervikt men är glad att jag blev gravid. Och jag har inte bara vikten mot mig utan åldern oxå. Så man blir lite trött på allt prat om det när det viktigaste för mig är att göra det bästa av situationen. Är oxå medveten om mitt matslarv - för få ggr, för stora portioner och för mycket pasta och bröd. Ändå är det svårt att ändra på det...
Sockertest? Inte bara kolla blodsockret och så då? Har pendlat mellan 5,4 - 7,2 = helt ok. Blodtrycket är så bra det kan bli och inte ett spår av havandeskapsförgiftning...än i alla fall.
Och blir det ingen ändring så BYT barnmorska! Man är ju som man är under den här tiden ändå. Behövs inte nån som trycker ner en ännu mer.
Min barnmorska vet att jag vet hur jag ser ut. Hon "tröstade" mig med att hon hade en patient(?) som var ännu större...
Så nu skiter vi i vad alla andra tycker och hoppas på det bästa för oss själva!
thula71
Stammis

BF: 100813
Bor: Älvängen

Inläggav lexus_ 26 jul 2010, 20:31

aimay: Jag ska säga dig att enligt min mans bmi har han massiv fetma Alltså han ligger över 40 om inte mer.... men jag ska säga dig att det syns inte... han har inte ett uns fett på hela kroppen.... om det inte varit för att han hatar att bli fotograferad hade jag lagt ut en bild för att visa dig... Hans morfar var riktigt kraftig... men det var enbart muskler... när han skulle göra en operation var han tvungen att banta bort 150 kilo rena muskler! så man kan vara tjock och bara ha muskler och man kan ha ett högt bmi utan att det syns... Det finns alla sorter.... Men jag undrar bara varför din BM påstår att du är tjock? Om du har förklarat för henne att det är muskler så tycker jag hon borde acceptera det...
Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
lexus_
Alltid online

Inläggav Jag 26 jul 2010, 20:45

BMI räknas ut på olika sätt efter hur man tränar, räknar man på fel skala så blir det såklart knas.
Om en som är bodybuilder gör en BMI uträkning på nätet så blir det fel eftersom man får kika lite annorlunda på det hela.

Självklart ska ingen bli nedtryckt av sin BM, men vissa är nojigare än andra.
Då övervikt ökar riskerna vid en graviditet och förlossning ganska mycket så gör detta oxå att många BM blir nojiga när det komer in en överviktig och istället för att prata på ett bra sätt om det så blir de lite maniksa åt fel håll.

Klart du inte ska sluta äta gumman.
Men ät lite oftare istället och ät mycket grönsaker.
Om inte annat för att det är proppfullt med vitaminer och dessutom fyller ut magen.
Gör lite enkla ändringar på kosten så ska du se att du knappast behöver sluta äta.
Dock har BM rätt i att om man har en övervikt så ska man helst inte gå upp i vikt under graviditeten utan hellre då ner lite grand.
Medans en som är underviktig så som jag var innan graviditeten helst ska upp rätt mycket.
Sisådär 18 kilo rekommenderade de för mig, tror jag gick upp 16..
Även om Barnmorskorna ofta är lite taktlösa så menar de bara väl.
Sätt dig du ner och tala med henne och berätta hur du känner, så ska du se att det löser sig!

Stora kramar
Användarvisningsbild
Jag
Alltid online

Inläggav aimay 27 jul 2010, 19:52

Det är jätte skönt att höra av alla, man känner sig så ensam ibland.
"Sockertestet" tror jag va för att se hur mina värden stiger när jag får i mig ett glas socker, skulle va kvar där 2 timmar efteråt :S.
Blir så less på att min BM ska bry sig så mycket på fel sätt, har hört fler som inte trivts med henne och bytt.
Är medveten om att hon menar väl men när man sitter och storgråter tycker jag hon borde förstå att gränsen är nådd och inte fortsätta och fråga ut en om ens vikt.
Jag har mått otroligt dåligt över min vikt när jag var yngre men med tiden börjat tycka mer om mig för den jag är, har provat diverse dieter men fortfarande inte myckats hitta dieten/träning sättet som funkar för just mig.
Många som aldrig varit överviktiga verkar inte förstå detta, många tror det bara är att göra si eller så.
Ska till nån läkare som ska tjaffsa om vikten i morgon igen och göra VUL för att fastställa exakt hur långt gånget jag är.
Jag hoppas han/hon är bättre vetande än min BM, jag har lovat mig själv att vända i dörren annars.
Man har så mycket annat att tänka på när man väntar bebbe än att man väger mer än idealet, önskar att jag fick ägna mina tankar åt det lilla livet istället för att oroa mig för om jag är för fet för att få det.
aimay
Stammis

Inläggav lexus_ 28 jul 2010, 09:05

Aimay: Hej på dig gumman.. hoppas då att läkaren förstår dig bättre... jag lyckades kolla mitt BMI igår... jag ligger på 30,6... precis över gränsen för fettma... och när jag kollade min kurva på det så såg jag att innan jag var gravid så låg jag normalt.... Och jag har sagt till mig själv och till min man att jag ska gå ner till det igen efter min graviditet... Jag hoppas att ammningen hjälper en massa... för många går nämligen ner i vikt när de ammar... jag har precis som du hela mitt liv fått höra en massa saker om min vikt... och framför allt om min längd... jag är liksom inte "normallång" utan när jag gick i mellanstadiet var jag längre än de flesta killarna i klassen och det var inte populärt.... Igår mådde jag faktiskt ganska dåligt... för jag och min man satt och diskuterade hans vikt... och han sa att han måste gå ner i vikt för han har gått upp ganska mycket sen an började jobba... och han sa att jag var ju mer van vid att väga mycket än han... Jag vet att han inte menade ngt illa med det men jag mådde rikttigt dåligt av det och tolkade det nog på fel sätt... vilket resulterade i ett stort gräl.... Vi har fortfarande inte rett ut det och jag antar att vi båda kommer låtsas om ingenting när han kommer hem.... men men....

Oj blev en massa text igen :oops:... hehe hoppas du gillar att läsa... kram på dig och lycka till hos läkaren...
Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
lexus_
Alltid online

Inläggav aimay 28 jul 2010, 18:58

lexus_: känner igen detdär att det är lätt att misstolka, man blir inte direkt mindre känslig som gravid :roll: .
Gjorde UL idag och fick se en sprattlande bebbe med alla kroppsdelar på plats :oops: blev så rörd.
Fick en fantastisk läkare som kom med massa goda råd.

Nu känns tillvaron med ens lättare igen, det är helt sjukt hur lätt man
växlar mellan helt nere och saligt lycklig under graviditeten
aimay
Stammis

Inläggav lexus_ 29 jul 2010, 08:36

Aimay: Vad glad jag blir för dig nu... Vad skönt att du fick en bra läkare... Vad kul att du fick se din lilla bebis... jag ska iväg och se min bebis på tisdag... *längtar* jag hoppas på att det är en liten pojke... eftersom jag redan har 2 flickor... men en flicka till hade oxå varit roligt... tycker synd om min man bara om det blir en flicka till haha då är han ensam karl med 4 tjejer....
Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
lexus_
Alltid online

Nästa

< Återgå till Kroppen & gravidkost

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm