Madeleine Kil...

Det är en rekommendation att man inte ska äta produkter som är gjo...

Barnmorskan

Ofostrigt ägg flera gånger, någon?

Här får du stöd & tröst av andra som varit med om missfall.

Ofostrigt ägg flera gånger, någon?

Inläggav Kevlargirl 05 apr 2011, 19:00

Hur vanligt/ovanligt är det att drabbas av ofostrigt ägg vid flera graviditeter i rad?

Finns någon som haft ofostrigt ägg och sedan fått ett "vanligt" ma nästa graviditet?
Kevlargirl
Stammis

Re: Ofostrigt ägg flera gånger, någon?

Inläggav Ebba* 05 apr 2011, 22:32

Hejsan Kevlargirl,
jag har ingen egen erfarenhet av att drabbas av ofostrig graviditet,
dock googlade jag runt och hittade lite frågor-svar på en hemsida.
Vet inte hur korrekt det är men det är i alla fall någonting för dig att läsa. :)

http://www.gynekologen.nu/fr_missfall.htm
var det en tjej som hade skrivit:
Hej! Jag har varit gravid två gånger och båda gångerna slutade det i missfall, (orsak: "Ofostrigt ägg") och skrapning som följd då kroppen inte själv stötte ut det hela. Jag har hört att "ofostrigt ägg" är en mycket ovanlig orsak till misfall men nu har jag drabbts av detta två gånger. Kan tillägga att jag har mycket regelbunda menstruationer och inga infektionssjukdomar eller annat som kan försvåra möjligheten till en fullgången graviditet. Vad ska jag göra? Vad kan problemet bero på? Börjar bli desperat. Finns det anledning till oro?

Varpå gynekologen svarar:
Nej än ska du inte bli orolig! Missfall är vanligt men förstås väldigt påfrestande för själen. Det är god chans att det fungerar nästa gång. Du har drabbats av missfall och beteckningen brukar vara "ofostrig graviditet" snarare än ofostrigt ägg, på svenska. Det talar mest bara om att när vi tittar med ultraljud så ser vi inte några rester av fostret. Mycket talar för att kroppen redan upptäckt att något blivit fel i processen och fosteranlaget har tillbakabildats.
Nu vet jag inte om dina missfall upptäckts tidigt eller lite senare. Har de upptäckts tidigt skulle du sannolikt börjat blöda tids nog alldeles av dig själv. Men nu upptäckte ni att inget foster växte där och valde att skrapa. Drabbas du fler gånger finns däremot skäl att utreda dig lite närmare.

Dock skriver samma gynekolog som svar på en tjej som fått tre 'vanliga' missfall att:
[...]Men har en kvinna haft tre missfall på rad så är det ganska många gynekologer som anser att det är dags att utreda varför man får missfall.

(denna text finns att läsa på samma länk som ovan)

Jag tycker du skall boka tid med en gynekolog så att du kan ställa de frågor du har samt eventuellt bli undersökt. Oavsett är det aldrig roligt att gå omkring och undra, och de finns ju till för att hjälpa. :)

Hoppas allting löser sig för dig!
Kram Ebba*
Ebba*
Stammis

Inläggav Kevlargirl 06 apr 2011, 08:28

Tack så mycket Ebba!
Kevlargirl
Stammis

Inläggav Tatyana 06 apr 2011, 10:07

Jag fick först ma, sedan ofostrig graviditet, och efter det fick jag vår dotter. Så även om man får ofostrig två ggr i rad, så tror jag det är samma sak som två missfall i rad.

Hoppas det kommer gå bra för dig med :)
Bild

ma 24/8-2009 v.8
ofostrig graviditet 19/1-2010 v.8
dotter född 27/12 -2010

Bild
Användarvisningsbild
Tatyana
Alltid online

Status: Mamma

Inläggav Therese1983 06 apr 2011, 10:08

Jag fick ofostrig graviditet, kommande graviditet var inte ofostrig, men slutade i ma iaf!

Nu har jag en frisk graviditet :D
Dotter född 2003
Son född 2004
Ma 24/2-2010 v 12
Ma 10/7-2010 ca v 10-12
Son född 2011
BildBild
Therese1983
Alltid online

BF: 110914
Status: Gravid med barn nummer 3!

Inläggav Ebba* 09 apr 2011, 23:28

Har du pratat något mer med en läkare om dina funderingar?
Ebba*
Stammis

Inläggav Kevlargirl 10 apr 2011, 15:07

Nja, på sätt pch vis inte. Men jag sa till barnmorskan när jag ringde och bokade tid för inskrivning att jag var orolig. Jag fik då en tid för vul precis innan inskrivningen, samma dag. Vecka 8+4. Är nu i 6+2.... Man får tydligen inte komma tidigare (och ja påsken kommer lite i vägen där). Vilket kanske iofs är bra med tanke på att de ändå inte skulle se något om jag t.ex. fick tid i v 7.
Kevlargirl
Stammis

Inläggav Ebba* 10 apr 2011, 21:21

Okej :/ hoppas det allt går väl och ser bra ut då..
Du borde prata med henne om du är orolig över någonting speciellt,
så kanske hon kan ge svar på funderingar eller i alla fall ett visst lugn :)

Lycka till
Kramar
Ebba*
Stammis

< Återgå till Missfall

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm