Marina

Hej Sara!Oftast när ett litet nyfött barn har kladdiga ögon så ber...

Fråga BVC

Oktobermammorna 2012

Här träffar du andra som blev föräldrar i oktober 2012.

Re: Oktobermammorna 2012

Inläggav Ducksie 10 maj 2012, 09:37

Jag har kännt ryckningar i magen ibland, som början på ryckningar i ögonvrån men bara under en millisekund. Jag har noterat dem men tänkt att det knappast är bebis utan det måste vara nerver som spelar upp. Men nu kollade jag med min kollega som är tvåbarnsmamma och hon är bergis på att det är bebisparkar! Så jag känner av lillisen i magen :) Vad underbart! Känslan kommer egentligen bara när jag är på arbetet och inte alls på kvällen, kanske lite underligt. Men nu vill min sambo ligga och titta och lyssna på magen hela kvällen ikväll :oops:
BildBild
Användarvisningsbild
Ducksie
Stammis

Inläggav trollunge2012 10 maj 2012, 11:21

Är dem där kittlingarna sparkar? Jag som trodde det bara var bebisen som typ "rullade lite".. :oops: det är så svårt att veta :O
trollunge2012
Stammis

BF: 121003

Inläggav Ducksie 10 maj 2012, 11:48

trollunge2012 jag vet fakstiskt inte vad det är jag känner ännu, det är alltid så kort stund så jag hinner inte analysera det desto mer :oops: Kan bra hända det är bebis som vänder på sig, eller slag/sparkar. I det här skedet spelar det ingen roll; jag är bara överlycklig över att känna nånting alls. :)
BildBild
Användarvisningsbild
Ducksie
Stammis

Inläggav trollunge2012 10 maj 2012, 12:54

Jag har känt kittlingar, bubblande och lite småryckande, men jag vet inte om det är sparkar/slag eller om den bara rör sig. Någon som vet mer om detta?
trollunge2012
Stammis

BF: 121003

Inläggav tyny 10 maj 2012, 13:04

Sådärja, RUL gjort och jag kan meddela att det var en (puh, inga tvillingar denna gång som tur var..hihi) liten bebis därinne som såg ut att ha det hur bra som helst. Lite FÖR bra då BM fick kämpa med att se allt hon skulle på huvudet, bebisen hade borrat ner det och gömt det så pass. Fick ligga på sidan och bli skakad, gå och kissa, dricka saftsoppa osv för att försöka få bebisen att flytta på sig. Det gick... typ inte alls nej. Bestämd liten därinne! :wink:

Blev framflyttad med 11 (!) dagar, så nytt BF är 17:e oktober istället för 6:e. Så kan det gå! :)

Tog inte reda på könet, jag tänkte inte på det och sambon öppnade inte käften förrän det var försent och gick då och muttrade över det. Han vill så hemskt gärna veta vad det är för att kunna förbereda sig bättre (?) mentalt för bebisens ankomst. I Ungern, där han är ifrån, är det typ standard att kolla könet så han väntade på att BM skulle fråga om vi ville veta eller att jag skulle säga något.. Men nä, så det får allt bli en överraskning sen. :) BM hade nog med att lyckas mäta allt som skulle mätas på den smått omedgörliga busen därinne. ;)
Bild

http://blandaddagbok.blogg.se
tyny
Stammis

BF: 121017

Inläggav EmmaSeger 10 maj 2012, 13:39

Hej,

De där "ryckningarna" känner jag igen, de är underbara! Jag har emellanåt lite dåligt samvete över att jag låter allt rulla på, utan att tänka så mycket på vilket skede i livet jag befinner mig i, då är det skönt att känna att det faktiskt är någon som rör sig där inne.

Blev medlem här idag, tänkte börja låta graviditeten styra mig lite mer snarare än tvärtom! Skönt att läsa vad ni skriver!
EmmaSeger
Nykomling

BF: 121006

Inläggav Nickenyfiken 10 maj 2012, 15:51

Man kan beskriva bebis rörelserna som "ryckningar" precis som det rycker i någon nerv eller i ögonbrynet eller ögat osv. De blir intensivare för varje dag:P. Jag var lite osäker första gången jag kände "ryckningar" var då i vecka 15 eller mer.

Men som sagt tar man sig tiden att lära känna ryckningarna och kan skilja de ifrån tarmknorr och liknande så kommer man fatta tillslut att det är lilla prutten som har sig där inne.

Just nu känns det som om jag har vant mig vid ryckningarna eller just nu för mig är det mer starka buffar. Brukar peta tillbaka på magen när den lilla har sig.

Det känns som om den lilla har kommit in i någon speciell dags rutin eller så:P. Känner prutten som mest varannan dag typ som om den sover en hel dag och är vaken den andra. Jag vet inte men jag känner den så:P

Jag känner den lilla oftast på höger sida precis i höjd med naveln och i mitten utav magen. För en liten stund sen så kände jag lite lättare ryckningar långt nere på magen men nu är det lite lugnt.

Jag tänkte fråga den som är lika långt gången som mig eller ni som bara känner igen er. Jag har börjat få svin ont vissa morgnar och mer på vänster sida. Känns precis som håll fast i höjd med naveln och ner mot äggstockarna och lite i mitten utav magen. Kan varken ligga sitta eller stå det gör ont som fan. Försöker tvinga mig själv att somna om, och när jag väl gör det och vaknar så har smärtan försvunnit men jag kan fortfarande vara svullen och ha vanlig växtvärk senare på dagen.

Underligt som fan någon som känner igen sig i detta?
Har inte brytt mig speciellt om att ringa till bm för att jag är så himla trött på morgonen och sen är jag upptagen resten utav dagen. Jag oroar mig inte speciellt så för smärtan försvinner efter en stund. Känner denna smärtan även när som helst på dagen men mest på morgonen innan jag kissar och efter. :?
Nu kände jag den lilla igen som sagt på höger sida 8)
Nickenyfiken
Stammis

Inläggav Ida i Hult 10 maj 2012, 16:43

För mig gör det ont när jag kissar efter att jag varit kissnödig ett tag. Det är inte urinvägsinfektion, det har jag haft så pass många gånger att jag känner igen med lätthet.
Snarare att det gör ont precis där kissblåsan är. Brukar bli bättre om jag inte rätar på mig samtidigt som jag trycker ganska hårt där det gör ont. Antar att det är att den försöker få plats på ett ställe där livmodern nu är.

Har vaknat några morgnar och haft ont likadant som Nickenyfiken. Men det är oftast när jag legat på en sida och vill vända på mig. Blir att ligga kvar och vänta på att det går över och samtidigt hålla fast magen (livmodern) ganska hårt när man väl vänder sig. När det gör så ont så ser jag det inte som något fel.. jag är mer orolig när jag känner mensvärk. Det förknippar jag med MF så sådana smärtor vill jag inte ha. :)
Ida i Hult
Alltid online

BF: 121013
Bor: Motala
Status: sambo och gravid

Inläggav **Elin** 10 maj 2012, 19:10

Jag berättade för min mamma och syster samt två bästa vänner i v.6. Svärmor och svärfar i v.10. I v. 14-15 ca berättade vi för övriga närstående och på jobben och resten av världen fick vänta till nu när vi var på UL i v.19. Det skedde i en del steg alltså ^^ Hade aldrig klarat av att vara helt tyst i 20 veckor :D Jag är för ivrigt lagd!

Åh! Jag är så avundsjuk på er tjejer som verkar känna era bebisar! Jag längtar så till dess att jag säkert känner honom.

Delfinen Skönt att du äntligen blir tagen på allvar! Hoppas blödningarna avtar nu! Funderade på om det inte kunde vara så att din moderkaka ligger över livmoderhalsen och när livmodern/moderkakan växer uppstår en blödning för att den liksom flyttar sig?

Nickenyfiken Jag har vaknat en gång mitt i natten av världens hugg i magen! Trodde först det var en superstark spark, men det var det nog inte för i så fall bär jag nog på något omänskligt ^^ Vet inte vad det var. Men kan det inte vara så att tarmarna och annat smått och gott där inne kan hamna lite på tok när livmodern växer och att det kan göra lite ont när det placerar om sig?

EmmaSeger Välkommen! Kul att det fortfarande ramlar in lite mammor i tråden :)

Har börjat förbereda mig här hemma. Har börjat sticka en babyfilt (även fast jag är ganska dålig på att sticka), läst en bok om graviditet och förlossning, börjat spackla och måla i bebisens rum och letar tapeter och golv. Vi har beställt lite kläder från ellos och jag har gjort en låååång lista på övriga saker som behöver inhandlas innan Adam (som jag tror grabben ska få heta) behagar dyka upp. Kändes kul och spännande att se listan! Försöker få mer verklighetskänsla på det här att bli mamma. Har fortfarande svårt att tro på att det här faktiskt händer mig! :oops:
Har ni andra några namntankar till era knott?
Tänk! På måndag har jag gått 20+0! Sjukt! Halva tiden :shock: Det här går så fort i en hast!
Hur har ni tjejer tänkt göra med semestrar i sommar/höst förresten?
Jag har tänkt ta 3 veckor i sommar och en vecka veckan innan BF. Vet inte om det är dumt tänkt?

Ha det gott brudar!
Mamma till lilla ängeln Adam som kom i v.24+5, 120616, och vände om 2 timmar senare.

Det känns så konstigt att vara mamma, men inte ha något barn.

Gravid med nummer 2. BF 130923
Användarvisningsbild
**Elin**
Alltid online

Status: Syskon på gång till ängeln Adam

Inläggav Creadiem 10 maj 2012, 19:18

Det som kittlas är klart bebis och det är starka sparkar hihi :) så sött det är. Jag gjorde ul för att kolla den ena äggstocken häromdan och då tittade vi lite snabbt på bebisen också och då sparkade han/hon till och det kändes som kittlande. Jag tror att det är först då jag förstod att det där kittlande var bebis hehe. Och det var verkligen spark, ..... :D
MF: 8/10 -10 (v.8+4)
Creadiem
Alltid online

FöregåendeNästa

< Återgå till Oktoberbarn 2012

Support: support@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion: 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: Min bebis Allt för föräldrar, Kungsgatan 37, 111 56 Stockholm