Maria Wigbrant

Hej! Core är toppenbra träning. Det du ska undvika om separatio...

Träningsrådgivare

olika förlossningar

Förlossnings ämnen - Smärtlindring, oro, ställning, partners roll och annat som rör förlossningen.

olika förlossningar

Inläggav sabinabergstedt 29 sep 2007, 23:29

Jag har inte så stor koll.
Min kompis ska föda i badkar säger hon.
eftersom jag då inte vill verka dum så törs jag inte fråga nåt.
nån som vet vad det finns för fördelar med det?

=)
sabinabergstedt
Stammis

Inläggav CamillaG 30 sep 2007, 00:02

Jag funderar sjalv pa det aven om det ar tidigt annu :oops:

Vet inte riktigt hur det funkar hemma i Sverige men om man valjer vatten fodsel har sa gar man oftast pa koll osv pa speciella birthing centers och sen foder man barnet dar. Det ar inget sjukhus utan bestar av ett antal rum som har stora jacuzzi badkar i rummen. Mycket mer personligt an ett sjukhus har jag kanslan av.

Ja, ja, kom av mig lite...men i alla fall, dom fordelar jag har hort ar att det ar mer avslappnande pga temperaturen och ocksa for att vattnet tar bort vikt kanslan lite. Vet inte om jag forklarar pa ett bra satt... Men for min del kommer jag nog inte kunna ges en ryggmargsbedovning och i och med att vattnet ska minska smartan och ha en lugnande effekt tror jag det kan vara hjalpsamt.

Har ar i alla fall dom fordelar som jag blivit formedlad:
sanka blodtrycket
snabba pa forlossningen
ger en storre kansla av kontroll under fodseln (eftersom du kan flytta runt i olika positioner lattare)
avslappnande
mindre smarta
hjalper dig att spara pa energin under forlossningen
ofta minskning pa smartlindrande--man ska ju kanne mindre smarta sags det
mindre chans for kejsarsnitt
mindre chans for uppklippning och annat trauma

Kan ju inte sjalv saga om nagot av detta ar sant men som sagt har kollat in det en del eftersom jag sjalv funderat pa det... Hoppas det var hjalpsamt och lycka till! :D
Bild

Bild
Användarvisningsbild
CamillaG
Alltid online

Bor: I Florida

Inläggav CamillaG 30 sep 2007, 00:06

Jag funderar sjalv pa det aven om det ar tidigt annu :oops:

Vet inte riktigt hur det funkar hemma i Sverige men om man valjer vatten fodsel har sa gar man oftast pa koll osv pa speciella birthing centers och sen foder man barnet dar. Det ar inget sjukhus utan bestar av ett antal rum som har stora jacuzzi badkar i rummen. Mycket mer personligt an ett sjukhus har jag kanslan av.

Ja, ja, kom av mig lite...men i alla fall, dom fordelar jag har hort ar att det ar mer avslappnande pga temperaturen och ocksa for att vattnet tar bort vikt kanslan lite. Vet inte om jag forklarar pa ett bra satt... Men for min del kommer jag nog inte kunna ges en ryggmargsbedovning och i och med att vattnet ska minska smartan och ha en lugnande effekt tror jag det kan vara hjalpsamt.

Har ar i alla fall dom fordelar som jag blivit formedlad:
sanka blodtrycket
snabba pa forlossningen
ger en storre kansla av kontroll under fodseln (eftersom du kan flytta runt i olika positioner lattare)
avslappnande
mindre smarta
hjalper dig att spara pa energin under forlossningen
ofta minskning pa smartlindrande--man ska ju kanne mindre smarta sags det
mindre chans for kejsarsnitt
mindre chans for uppklippning och annat trauma

Kan ju inte sjalv saga om nagot av detta ar sant men som sagt har kollat in det en del eftersom jag sjalv funderat pa det... Hoppas det var hjalpsamt och lycka till! :D
Bild

Bild
Användarvisningsbild
CamillaG
Alltid online

Inläggav CamillaG 30 sep 2007, 00:07

hoppsan...svaret kom visst tva ganger :oops:
Bild

Bild
Användarvisningsbild
CamillaG
Alltid online

Inläggav angee 30 sep 2007, 07:49

Jag har hört att det bara är omföderskor som får föda i vatten... fast jag vet inte vart jag har hört det ifrån...
BildBild
Användarvisningsbild
angee
Alltid online

Inläggav längtar3 30 sep 2007, 10:04

ja jag tror också att de bara är omföderskor som får föda i badkar, men är absolut inte säker, men det har att göra med risken för barnet tror jag.. fö har du haft en problemfri första förlossning får du föda i badkar sedan, men har du inte haft det som min med akut snitt så tror jag att man inte får föda i badkar. Alltså för barnets bästa..men observera detta är vad jag tror ..
Användarvisningsbild
längtar3
Alltid online

Inläggav linda74 01 okt 2007, 07:05

Jag har aldrig fått föda i badkar pga infektionsrisk (jag har genomgått 3 vaginala FL).

De besked jag har fått är att man inte får bada om fosterhinnorna brustit (vattnet gått) just pga infektionsrisken. Eftersom hinnorna alltid brister (antingen självmant eller genom att BM tar hål på dem under själva FL) så får man alltså inte föda i badet. Däremot får man bada under FL, om inte hinnorna brustit.

Det kanske är olika vid olika landsting, eller vid privata kliniker?? Jag har fött mina barn i Borås.
BildBild
BildBild
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
linda74
Alltid online

Inläggav grodan 01 okt 2007, 10:10

Läste någon artikel om det där men säkrare än så är inte min info. Tydligen är det jätte vanligt i Norge men inte i Sverige, tydligen kunde det gå att ordni i gbg men inte i sthlm där man bara får bada under öppningsskedet men men jag kan ha fel. Men din barnmorska måste väl ändå veta?
Bild
grodan
Alltid online

Inläggav Madde 01 okt 2007, 10:22

Jag ska föda i verberg och där fick man inte föda i badkar... dom hade visst haft någon incident för några år sedan sa dom och sen dess så la dom av med det!?!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Madde
Alltid online

BF: 100811

Inläggav fia-lotta 01 okt 2007, 10:25

Madde, Vad kul att du ska föda i varberg... fast det visste jag nog! stå på dig så kommer det bli super!
Bild
Användarvisningsbild
fia-lotta
Alltid online

Nästa

< Återgå till Förlossningen

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm