-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
olika förlossningar
12 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
olika förlossningarJag har inte så stor koll.
Min kompis ska föda i badkar säger hon. eftersom jag då inte vill verka dum så törs jag inte fråga nåt. nån som vet vad det finns för fördelar med det? =)
Jag funderar sjalv pa det aven om det ar tidigt annu
Vet inte riktigt hur det funkar hemma i Sverige men om man valjer vatten fodsel har sa gar man oftast pa koll osv pa speciella birthing centers och sen foder man barnet dar. Det ar inget sjukhus utan bestar av ett antal rum som har stora jacuzzi badkar i rummen. Mycket mer personligt an ett sjukhus har jag kanslan av. Ja, ja, kom av mig lite...men i alla fall, dom fordelar jag har hort ar att det ar mer avslappnande pga temperaturen och ocksa for att vattnet tar bort vikt kanslan lite. Vet inte om jag forklarar pa ett bra satt... Men for min del kommer jag nog inte kunna ges en ryggmargsbedovning och i och med att vattnet ska minska smartan och ha en lugnande effekt tror jag det kan vara hjalpsamt. Har ar i alla fall dom fordelar som jag blivit formedlad: sanka blodtrycket snabba pa forlossningen ger en storre kansla av kontroll under fodseln (eftersom du kan flytta runt i olika positioner lattare) avslappnande mindre smarta hjalper dig att spara pa energin under forlossningen ofta minskning pa smartlindrande--man ska ju kanne mindre smarta sags det mindre chans for kejsarsnitt mindre chans for uppklippning och annat trauma Kan ju inte sjalv saga om nagot av detta ar sant men som sagt har kollat in det en del eftersom jag sjalv funderat pa det... Hoppas det var hjalpsamt och lycka till!
Jag funderar sjalv pa det aven om det ar tidigt annu
Vet inte riktigt hur det funkar hemma i Sverige men om man valjer vatten fodsel har sa gar man oftast pa koll osv pa speciella birthing centers och sen foder man barnet dar. Det ar inget sjukhus utan bestar av ett antal rum som har stora jacuzzi badkar i rummen. Mycket mer personligt an ett sjukhus har jag kanslan av. Ja, ja, kom av mig lite...men i alla fall, dom fordelar jag har hort ar att det ar mer avslappnande pga temperaturen och ocksa for att vattnet tar bort vikt kanslan lite. Vet inte om jag forklarar pa ett bra satt... Men for min del kommer jag nog inte kunna ges en ryggmargsbedovning och i och med att vattnet ska minska smartan och ha en lugnande effekt tror jag det kan vara hjalpsamt. Har ar i alla fall dom fordelar som jag blivit formedlad: sanka blodtrycket snabba pa forlossningen ger en storre kansla av kontroll under fodseln (eftersom du kan flytta runt i olika positioner lattare) avslappnande mindre smarta hjalper dig att spara pa energin under forlossningen ofta minskning pa smartlindrande--man ska ju kanne mindre smarta sags det mindre chans for kejsarsnitt mindre chans for uppklippning och annat trauma Kan ju inte sjalv saga om nagot av detta ar sant men som sagt har kollat in det en del eftersom jag sjalv funderat pa det... Hoppas det var hjalpsamt och lycka till!
ja jag tror också att de bara är omföderskor som får föda i badkar, men är absolut inte säker, men det har att göra med risken för barnet tror jag.. fö har du haft en problemfri första förlossning får du föda i badkar sedan, men har du inte haft det som min med akut snitt så tror jag att man inte får föda i badkar. Alltså för barnets bästa..men observera detta är vad jag tror ..
Jag har aldrig fått föda i badkar pga infektionsrisk (jag har genomgått 3 vaginala FL).
De besked jag har fått är att man inte får bada om fosterhinnorna brustit (vattnet gått) just pga infektionsrisken. Eftersom hinnorna alltid brister (antingen självmant eller genom att BM tar hål på dem under själva FL) så får man alltså inte föda i badet. Däremot får man bada under FL, om inte hinnorna brustit. Det kanske är olika vid olika landsting, eller vid privata kliniker?? Jag har fött mina barn i Borås.
Läste någon artikel om det där men säkrare än så är inte min info. Tydligen är det jätte vanligt i Norge men inte i Sverige, tydligen kunde det gå att ordni i gbg men inte i sthlm där man bara får bada under öppningsskedet men men jag kan ha fel. Men din barnmorska måste väl ändå veta?
12 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
|