Maria Wigbrant

Hej! Du kan absolut fortsätta. Ta bort hopp och övningar som bela...

Träningsrådgivare

Om man inte frågar får man inget veta...

Här får du stöd & tröst av andra som varit med om missfall.

Om man inte frågar får man inget veta...

Inläggav smulan_88 20 maj 2012, 00:16

Alltså jag har inte för avsikt att göra någon ledsen eller ifrågasatt, utan har en fundering pga ren nyfikenhet så att säga. Och ingen egen erfarenhet, så därför frågar jag här....

Till min fråga;

Det är ju extremt många som får sk "tidigt missfall" i ca v. 4+0- ca v.6+0.
Hur vet man då att det är just ett tidigt missfall? Har man hunnit plussa då eller? Och hur skiljer sig ett så tidigt missfall från vanlig mens?

Jag menar IOM att det är så nära inpå när man "skulle" haft mens igentligen..

Och hur kan man vara så säker på att man var gravid? Och att det inte "bara" är den vanliga mensen?

Ni får ursäkta mig men jag är en sk "filosof" och ibland kan jag inte sluta undra, och detta är en fråga som kommit upp under tidens gång jag läst på detta forumet. Har som sagt ingen egen erfarenhet, så därför frågar jag här. ;)
Bild

Längtan efter ett syskon till Louise är stor! <3
smulan_88
Alltid online

Status: Förlovad, har en liten dotter.

Re: Om man inte frågar får man inget veta...

Inläggav smulan_88 20 maj 2012, 00:31

http://www.blimamma.se/fragor-och-svar/ ... ar_inte_1/

Googlade lite och fan denna tråden...
Och som de då skriver att flera upplevt att de fått ett plus på Stickan fast de inte varit gravida och de inte har fått något tidigt missfall...
Hur är man då så säker?? Att det inte "bara" är fel på graviditetstesten?
Bild

smulan_88
Alltid online

Inläggav Mysmonstret 20 maj 2012, 11:43

Det är så svårt det där. Jag läste även länken här ovanför. Jag tror inte riktigt på det de skriver. Ett gravtest är till 99% säkert, så risken för falskt positivt är nästan obefintlig. Ett svagt streck på stickan visar att man är gravid, lika mkt som ett starkt streck. Det handlar om hur mkt grav-hormon man har i kroppen.
Det är dock väldigt vanligt att man får ett tidigt missfall, och de flesta har inte ens märkt att de har varit gravida för blödningen kommer vid tiden för mens eller bara några få dgr över tiden. Det blir då som en vanlig mens.
De som vet att de har haft ett tidigt missfall är de som har testat positivt.
Dock räknas ett tidigt missfall t.o.m vecka 12, så de är ju i princip säkra på att de har varit gravida. Men som sagt, kommer det i anslutningen till den beräknade mensen så vet man oftast inte skillnaden.
I april/maj startar vi vår bebisverkstad med förhoppning om ett barn tidigt år 2014.
Användarvisningsbild
Mysmonstret
Alltid online

Bor: Mörrum
Status: I april/maj 2013 startar vår bebisverkstad

Inläggav stajners 20 maj 2012, 22:26

Jag har fått ett tidigt (v6) och jag hade plussat några dagar innan. Dock trodde jag att jag hade mens men det var så konstigt att jag ringde min barnmorska som gissade på graviditet och lydde hennes råd och gjorde ett test dagen efter som blev plus. Gjorde även ett till sen när jag började blöda mer och det visade då ett svagare plus.
Tror inte på att testen ger fel resultat eftersom det endast är på hcg de reagerar och det finns ju bara i kroppen vid en graviditet.

Oftast är det nog som så att man missar att man är gravid och får ett tidigt MF. Att man tror att man har sin mens som vanligt bara att man kanske har ondare och blöder mer/längre.
Och att det är många som får MF så pass tidigt är ju snarare så att kroppen fungerar som den ska som stöter ut nåt som är fel så pass tidigt. Var tredje till var fjärde graviditet slutar ju i MF/MA så då är det inte konstigt att det är många.
Bild Bild
Inga fel enligt utredning
MF 30/4 2011, v 6
MF 22/2 2011, v 13 (trots levande foster)
MA 16/9 2010, v 9 (fostret dött v 7)
stajners
Alltid online

Status: Stolt tvåbarnsmamma!

Inläggav smulan_88 20 maj 2012, 23:21

Hmm intressant det där!
Måste vara extremt jobbigt ändå att få det där efterlängtade pluset. (hinna märka det) och dagen efter kommer en blödning.

Själv hade vi problem att bli gravida, tog tretton månader och månad på månad få inprintat att; nej, man kan inte bli gravid. Äntligen tillslut kom ju pluset och slutade med en liten Louise.

Har dock en svärmor som själv hade extremt lätt att få missfall, 4 eller 5 missfall. Vet dock inte exakt vad långt hennes graviditeten gick... Till räckligt för att inte kunna säga grattis när jag och min sambo äntligen lyckades iaf... :wink:

Om man viste vad människor i sin omgivning gick igenom, så skulle man nog bli lite mer sympatisk. Vet själv innan vi började försöka att vi trodde man skulle bli gravid typ direkt. "alla" runt omkring sprang ju runt och blev gravida "hur lätt som helst". Men är ju så olika för alla.
Och inget man talar om.
Bild

smulan_88
Alltid online

Inläggav stajners 21 maj 2012, 22:56

Hellre MF dagen efter plusset än senare. Då slipper man gå och hoppas i "onödan". Jag visste redan att det inte skulle gå med tanke på att jag småblött en vecka efter BIM. Kändes inte bra.
Jag har fått tre MF/MA och det i v 13 var sjukt jobbigt. Var en chockupplevelse när embryot levde ända till det kom ut men att min kropp inte ville ha det. Fruktansvärd smärta både fysiskt och psykiskt. Det i v 6 kändes så klart men inte alls i närheten som de andra två. Var mest skönt att det var det tredje och att jag visste att vi skulle få hjälp och bli tagna på allvar för en gångs skull.
Bild Bild
Inga fel enligt utredning
MF 30/4 2011, v 6
MF 22/2 2011, v 13 (trots levande foster)
MA 16/9 2010, v 9 (fostret dött v 7)
stajners
Alltid online

Status: Stolt tvåbarnsmamma!

< Återgå till Missfall

Support: support@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion: 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: Min bebis Allt för föräldrar, Kungsgatan 37, 111 56 Stockholm