Hejsan!
Jag har nyss fyllt 18 år och är gravid v. 19+4 och har lite frågor, som jag skulle vara OTROLIGT tacksam om någon kan svara lite på!

har varit ganska orolig....
vill veta om vissa saker är dåligt/farligt för fostret i magen...!
1.- Är det farligt om jag ligger på mage eller på sidan nu när jag är gravid?
2.- Är det farligt om jag springer fort när jag är gravid? Asså typ plötsligt, när jag ska springa för att hinna till bussen??
3.- Är det farligt om jag fryser mycket när jag är ute? Typ häromdagen när jag skulle hem ganska sent från en kompis, så hade jag bara en hoodie men ingen varm jacka, så frös ganska mycket i väntan på bussen... det har hänt kanske 3 ggr nu, men ska aldrig göra om det igen..
4.- För kanske 3 dagar sen när jag låg i sängen, så fick jag en smärta i svanken som gjorde väldigt ont... Vad beror det på?!?! ;O
Det var första gången under hela graviditeten... men sen hände det på natten igen, när jag vaknade hade jag en sån smärta i svanken på ryggen igen....men somnade till slut och det var borta när jag vaknade..
5.-Typ i v. 15 började jag känna att bebisen i magen rör sig väldigt mycket, och sen kanske vecka 17-18 så började den sparka jättemycket, och jag kunde inte ens ligga ner i 1 sekund nästan utan att den rör sig runt hela tiden och sparkar jättemycket i hela tiden...
Sen gick jag på Ultraljud och då sa dom att allt ser jättebra ut och att det var en mycket aktiv bebis jag har i magen...
Men nu efter min smärta i svanken tror jag det var (v.19), så har rörelserna minskat mycket.... jag känner att den sparkar och så ofta, men inte så mycket rörelser som förut!! Den är mer lugn, jag KAN t.o.m ligga ner utan att den rör sig, men sen kanske den sparkar då och då, ibland 20 ggr i rad typ... men rörelserna har minskat mycket!
VARFÖR DÅ?! Vet någon?!Jag ska till barnmorskan för jag är så orolig....den brukade va OTROLIGT livlig hela tiden.... nu är den lugnare men ändå sparkig!
Skulle va jättetacksam för svar!!!! <3
// Aaliyah ...