Anna Wilsby

Hej Marie!Vad roligt att du hade glädje av boken ”Innan du föder” ...

Profylax

OROLIG 18-ÅRING!! TACKSAM om någon vill svara på frågor! :'/

Ta hand om din hälsa under graviditeten. Stötta varandra genom gravidteten - allt om psykisk och fysisk hälsa.

OROLIG 18-ÅRING!! TACKSAM om någon vill svara på frågor! :'/

Inläggav aaliyah 07 maj 2010, 10:03

Hejsan!
Jag har nyss fyllt 18 år och är gravid v. 19+4 och har lite frågor, som jag skulle vara OTROLIGT tacksam om någon kan svara lite på! :) har varit ganska orolig.... :(
vill veta om vissa saker är dåligt/farligt för fostret i magen...!

1.- Är det farligt om jag ligger på mage eller på sidan nu när jag är gravid?

2.- Är det farligt om jag springer fort när jag är gravid? Asså typ plötsligt, när jag ska springa för att hinna till bussen?? :?: :!:

3.- Är det farligt om jag fryser mycket när jag är ute? Typ häromdagen när jag skulle hem ganska sent från en kompis, så hade jag bara en hoodie men ingen varm jacka, så frös ganska mycket i väntan på bussen... det har hänt kanske 3 ggr nu, men ska aldrig göra om det igen..

4.- För kanske 3 dagar sen när jag låg i sängen, så fick jag en smärta i svanken som gjorde väldigt ont... Vad beror det på?!?! ;O
Det var första gången under hela graviditeten... men sen hände det på natten igen, när jag vaknade hade jag en sån smärta i svanken på ryggen igen....men somnade till slut och det var borta när jag vaknade..

5.-Typ i v. 15 började jag känna att bebisen i magen rör sig väldigt mycket, och sen kanske vecka 17-18 så började den sparka jättemycket, och jag kunde inte ens ligga ner i 1 sekund nästan utan att den rör sig runt hela tiden och sparkar jättemycket i hela tiden...
Sen gick jag på Ultraljud och då sa dom att allt ser jättebra ut och att det var en mycket aktiv bebis jag har i magen...
Men nu efter min smärta i svanken tror jag det var (v.19), så har rörelserna minskat mycket.... jag känner att den sparkar och så ofta, men inte så mycket rörelser som förut!! Den är mer lugn, jag KAN t.o.m ligga ner utan att den rör sig, men sen kanske den sparkar då och då, ibland 20 ggr i rad typ... men rörelserna har minskat mycket!
VARFÖR DÅ?! Vet någon?!

Jag ska till barnmorskan för jag är så orolig....den brukade va OTROLIGT livlig hela tiden.... nu är den lugnare men ändå sparkig!

Skulle va jättetacksam för svar!!!! <3

// Aaliyah ...
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
aaliyah
Nykomling

BF: 100926
Status: min dotter♥

Re: OROLIG 18-ÅRING!! TACKSAM om någon vill svara på frågor! :'/

Inläggav aaliyah 07 maj 2010, 10:05

+ är det farligt om jag sitter på något sätt? så magen kläms lite typ? typ om jag sitter lutad fram, eller sitter med benen uppe på stolen? :roll:
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
aaliyah
Nykomling

Inläggav HelenP 07 maj 2010, 10:42

1. Nej, men att ligga på mage kan snart bli väldigt obekvämt. i slutet kan du antagligen bara ligga på sidan.

2. Nej inte om du har en normal graviditet. Men räkna med att få mindre ork i och med att graviditeten fortlöper och din lungvolym minskar (lungorna pressas ihop).

3. Nej, bebisen ligger väl skyddad.

4. Omöjligt att säga. Om du är orolig så ring och prata med din barnmorska.

5. Det kanske börjar bli trångt i magen? Den kanske har vänt sig och sparkar mot moderkakan (känns mindra då). Så länge du känner att bebisen rör sig behöver du inte vara orolig. Ta gärna upp din oro med din Barnmorska nästa gång du träffar henne (men det kanske är ett par veckor till innan det besöket är inplanerat?).

6. Nej, men byt ställning om det känns obehagligt.

Lycka till med din graviditet. Om du vill få kontakt med andra som är gravida i samma vecka som du skulle jag rekommendera att du går in i trådarna under septembermammor septembermammor-248/
Wilhelm, 2 år (25 april 2008)
Bild
MF 17 december 2009 (v.10)
HelenP
Alltid online

BF: 110123

Inläggav helenaeg 07 maj 2010, 16:57

ska också försöka svara på alla punkter..

1. nej, du kan ligga hur du vill så länge det inte känns obekvämt. Om bebisen tycker det är obekvämt kommer hon/han att protestera kraftigt med sparkar och slag..
2. Nej, det är inte farligt att springa men du kommer förmodligen inte orka de så länge till =) Får du ont när du gör det ska du såklart undvika det.
3. Det är inte farligt att frysa.. du har samma temp inuti ändå och barnet ligger inbäddat där inne.
4. Smärtan i svanken kan vara vad som helst men är mest troligt helt ofarligt. Du belastar ju ryggen annorlunda när du är gravid så ryggont är vanligt. Kan ha varit hur du låg, kan vara lite känningar av foglossning men det lär inte vara något farligt så länge det inte är ihållande och inte går över. Men fråga BM om du är orolig.
5. så länge du känner bebisen är det förmodligen ingen fara. Bebisen vänder sig och sparkar ibland inåt och det känns mindre. den kan också vara inne i en fas där den utvecklas mycket vilket gör att den rör sig mindre. Barnet ändrar också beteendemönster under tiden den är i magen och det är helt normalt.

Bra dock att du bokat tid hos bm så du får ett ordenligt svar på allt för även om jag tror att allt det du oroar dig för är helt normalt så är det skönt att höra från en expert. Är normalt att vara orolig vid första barnet för man vet ju inte hur det ska kännas och vad som är farligt och inte.. fråga gärna på om du undrar mer saker.
BildBild
helenaeg
Alltid online

Status: Tove du är mitt allt

Inläggav helenaeg 07 maj 2010, 16:57

1. nej, du kan ligga hur du vill så länge det inte känns obekvämt. Om bebisen tycker det är obekvämt kommer hon/han att protestera kraftigt med sparkar och slag..
2. Nej, det är inte farligt att springa men du kommer förmodligen inte orka de så länge till =) Får du ont när du gör det ska du såklart undvika det.
3. Det är inte farligt att frysa.. du har samma temp inuti ändå och barnet ligger inbäddat där inne.
4. Smärtan i svanken kan vara vad som helst men är mest troligt helt ofarligt. Du belastar ju ryggen annorlunda när du är gravid så ryggont är vanligt. Kan ha varit hur du låg, kan vara lite känningar av foglossning men det lär inte vara något farligt så länge det inte är ihållande och inte går över. Men fråga BM om du är orolig.
5. så länge du känner bebisen är det förmodligen ingen fara. Bebisen vänder sig och sparkar ibland inåt och det känns mindre. den kan också vara inne i en fas där den utvecklas mycket vilket gör att den rör sig mindre. Barnet ändrar också beteendemönster under tiden den är i magen och det är helt normalt.

Bra dock att du bokat tid hos bm så du får ett ordenligt svar på allt för även om jag tror att allt det du oroar dig för är helt normalt så är det skönt att höra från en expert. Är normalt att vara orolig vid första barnet för man vet ju inte hur det ska kännas och vad som är farligt och inte.. fråga gärna på om du undrar mer saker.
BildBild
helenaeg
Alltid online

Inläggav helenaeg 07 maj 2010, 16:58

BildBild
helenaeg
Alltid online

Inläggav aaliyah 07 maj 2010, 17:56

Jaha okej! :) tack så mycket för att ni svarade!! :)
Känns bättre nu... men ska ändå till barnmorskan för säkerhets skull :)

en till sak jag undrar är:

- Är det farligt att äta för mycket när man är gravid? :O
typ flera måltider per dag, kanske för att man har lust bara? :?: :?
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
aaliyah
Nykomling

Inläggav helenaeg 07 maj 2010, 18:53

Nej det är inte farligt. Det bästa är att äta ofta, sen ska man för sin egen skull inte vräka i sig men det är mer för att man inte ska gå upp för mycket i vikt. Men att äta flera normala portioner och flera mellanmål är inget negativt. Men om man äter pizza och hamburgare och bullar och godis hela tiden så lär man själv ångra sig för att man kan få svårt att gå ner i vikt sen.. Det viktiga du ska försöka tänka på för barnets skull är att äta allsidigt ohc försöka få i dig både mjölkprodkter, protein, kolhydrater, grönsaker och frukt..
BildBild
helenaeg
Alltid online

Inläggav Andrea88 07 maj 2010, 19:16

nej att äta mer är normalt under graviditeten. Sen när magen börjar ta fart och bebisen är större och får mindre plats. Då kommer du inte vilja äta så mycket må ja lova! Du blir proppmätt på minsta lilla:P Men barnet behöver inte mer näring fören du kommer upp i kanske 6 månaden tror jag att det är då behöver du 1 matigt mellan mål mer och efter 8 mån 2 matiga mellan mål mer om dagen.. Men att äta regelbundet frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag är bra :D
Lycka till!
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
Andrea88
Alltid online

BF: 120324
Status: Mamma till Wilhelmina och en till på väg

Inläggav Loam 07 maj 2010, 19:47

Ät vad du vill utom det som finns på listan över saker man inte får äta. Jag går enligt devisen att min kropp efterfrågar vad den behöver. Att äta ofta är ju bra för då får man ju inte så mycket halsbränna. Lycka till!!
Bild

Bild
Loam
Stammis

BF: 100826

Nästa

< Återgå till Hälsa under graviditeten

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm