Anna Wilsby

Hej Marie!Vad roligt att du hade glädje av boken ”Innan du föder” ...

Profylax

Orolig

När börjar magen synas & vad får man äta? Diskutera kropp & kost!

Re: Orolig

Inläggav ensomlängtar 04 nov 2009, 21:43

Min BM tycker att man ska äta folsyra under hela graviditeten, men att det är viktigast i början. Det ska vara positivt för barnets hela utveckling. Men det är som sagt bara ett komplement, och det viktigaste är att man äter en varierad och hälsosam kost! Järn däremot är det svårt att få i sig tillräckligt via födan då man är gravid. Tyvärr ger järntillskott hård mage, men det får man lösa med fibrer och katrinplommon :D .
BildBild
Bild
Användarvisningsbild
ensomlängtar
Alltid online

BF: 100713
Status: Lycklig mamma 19 juli 2010!

Inläggav hampuzmamma 04 nov 2009, 21:56

Oj mina barnmorsker har aldrig ens nämnt varken under 1:a graviditeten eller den här. Dom har frågat om jag äter vitamintillskott o på det har jag svarat nej o sen inget mer snack om den saken, måste höra med den jag träffar nästa vecka
hampuzmamma
Nykomling

BF: 310110

Inläggav CeciBon 11 nov 2009, 09:11

Hej,
Min läkare rekommenderar:
800 mikrogram folsyra fram till v. 12
400 mikrogram (µg) resten av tiden SAMT tiden man ammar.

Folsyra är viktigt för att undvika ryggmärgsbråck.

Oroa dig inte, men börja ta folsyra nu! Finns på apoteket.
Användarvisningsbild
CeciBon
Stammis

BF: 120825
Bor: Utomlands
Status: 2:an på väg! :-)

Inläggav charizmah 11 nov 2009, 09:21

Äter man varierad kost och speciellt mycket frukt och grönt så får man ju i sig folsyra. Men behövs kanske lite mer. Men titta bara hur många som fötts under åren då de inte hade tillskott. Men som sagt, det har ju visat att det minskar risken för ryggmärgsbråck.
Järntillskott tar man ju om man har järnbrist, vilket många ofta får. Själv hade jag ett HB värde på 131 i v 21 och då känns det onödigt med tillskott. BM håller koll på detta. :)

Vitaminer är ju ett tillskott och ersätter inte bra mat. Framförallt ska man ju sköta sin kost och därigenom få i sig det mesta.
charizmah
Alltid online

BF: 120803
Bor: Lund

Inläggav lilla_snigel 17 nov 2009, 15:01

Helst ska man börja äta folsyra redan innan man blir gravid, just för att det minskar risken för ryggmärgsbråck hos fostret och misfall. Men det går självklart bra att börja äta det senare också. Men jag tycker absolut att du ska någon form av folsyrefillskott. Det är tydligen svårt att få i sig tillräkligt med folsyra i kosten. I USA tror jag till och med att de har berikat sitt mjöl med folsyra just för att alla kvinnor i fertil ålder ska få i sig tillräkligt. Lycka til!
lilla_snigel
Stammis

BF: 100711

Inläggav lilla_snigel 17 nov 2009, 15:06

Helst ska man börja äta folsyra redan innan man blir gravid, just för att det minskar risken för ryggmärgsbråck hos fostret och misfall. Men det går självklart bra att börja äta det senare också. Men jag tycker absolut att du ska någon form av folsyrefillskott. Det är tydligen svårt att få i sig tillräkligt med folsyra i kosten. I USA tror jag till och med att de har berikat sitt mjöl med folsyra just för att alla kvinnor i fertil ålder ska få i sig tillräkligt. Lycka til!
lilla_snigel
Stammis

BF: 100711

Föregående

< Återgå till Kroppen & gravidkost

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm