Teresa Hellgren

Hej Erika! För några år sedan pratade jag med en barnallergolog p...

Kostrådgivare

Orolig

När börjar magen synas & vad får man äta? Diskutera kropp & kost!

Orolig

Inläggav JennyH93 11 okt 2009, 07:45

Jag blev väldigt orolig när jag läste på internet att man ska äta folsyra redan innan man blir gravid. Men det måste ju vara fler som blir gravida oplanerat som inte ätit folsyretillskott innan. Ska jag äta folsyretillskott nu? Vad rekommenderar ni för folsyretillskott? (är i vecka 5+5)

Tacksam för svar! <3
JennyH93

Re: Orolig

Inläggav tuss2 11 okt 2009, 08:00

jag har aldrig gjort det men däremot så tog jag vitaminer för gravida. det innehåller väldigt mycket bra.. finns på naturapotek och vanligt apotek.
BildBild
0Bild
tuss2
Alltid online

Status: lyckligt gravid med barn nr 2

Inläggav Emma&Tobias 11 okt 2009, 08:00

min BM sa att från och med planerad graviditet fram till vecka 12 kan man äta folsyra PLUS om man hinner med vill säga för som du säger så är ju långht ifrån alla graviditeter planerade. det är den perioden fostret behöver järn för utvecklingens skull. från vecka 20 sen ska man äta nått som hon tyckte var bra som heter NIFERIX och det är mer för moderns skull för att järn behovet ökar hos kvinnan.
när du är på inskrivning så tas blodprover i samband med läkarundersökning och då kan du ibland få höra att dina värden är så bra så några järn tillskott behöver du inte äta.
jag åt bara folsyra några veckor och jag är inte ett dugg orolig för att mitt val ska ha skadat bebisen på nått sett- och det tycker inte jag att du heller ska vara. :)
Bild
Emma&Tobias
Alltid online

Inläggav Emma&Tobias 11 okt 2009, 08:01

Hemofer PLUS tror jag mitt hette som jag skulle äta.. glömde skriva det :shock:
Bild
Emma&Tobias
Alltid online

Inläggav JennyH93 11 okt 2009, 08:08

tuss2 skrev:jag har aldrig gjort det men däremot så tog jag vitaminer för gravida. det innehåller väldigt mycket bra.. finns på naturapotek och vanligt apotek.

Okej, tack för svaret. Men när jag läst på internet låter det som att folsyretillskottet är ganska viktigt. =)
JennyH93

Inläggav JennyH93 11 okt 2009, 08:09

Emma&Tobias skrev:min BM sa att från och med planerad graviditet fram till vecka 12 kan man äta folsyra PLUS om man hinner med vill säga för som du säger så är ju långht ifrån alla graviditeter planerade. det är den perioden fostret behöver järn för utvecklingens skull. från vecka 20 sen ska man äta nått som hon tyckte var bra som heter NIFERIX och det är mer för moderns skull för att järn behovet ökar hos kvinnan.
när du är på inskrivning så tas blodprover i samband med läkarundersökning och då kan du ibland få höra att dina värden är så bra så några järn tillskott behöver du inte äta.
jag åt bara folsyra några veckor och jag är inte ett dugg orolig för att mitt val ska ha skadat bebisen på nått sett- och det tycker inte jag att du heller ska vara. :)

Okej, det låter bra. Kanske borde äta det till v.12 ändå eftersom jag är trött ganska ofta.
JennyH93

Inläggav JennyH93 11 okt 2009, 08:09

Emma&Tobias skrev:Hemofer PLUS tror jag mitt hette som jag skulle äta.. glömde skriva det :shock:

okej tack! =)
JennyH93

Inläggav <pyret> 11 okt 2009, 08:53

folsyra är ju viktigt för fostrets utveckling och jag äter mitt val kvinna nu för att få i mig vitaminer o allt man behöver. Men om man äter varierad kost så får man i sig bra ändå.. så är liksom bara ett tillägg.. Men skadar ju inte
Bild

Bild

mf i v 8+3 sommaren 08
Användarvisningsbild
<pyret>
Alltid online

BF: 120123
Status: Syskon på bakning

Inläggav MariaTheres 11 okt 2009, 08:56

Hemofer plus äter jag också. Järn+folsyra i samma tablett. Sen har apoteket vitamin och mineraltillskott i samma som det också är folsyra i. Men som sagt, fråga din barnmorska. Det viktigaste är ju också att du äter bra! Grattis och lycka till :)
Användarvisningsbild
MariaTheres
Alltid online

BF: 100602
Status: Mamma till världens finaste gos!

Inläggav Emmsa 27 okt 2009, 12:22

Hej jag äter Mitt val Kvinna. Var hos BM igår och hon berättade hur viktigt det är att få i sig tillräckligt med Folsyra och ja fick en liten broschyr om de, att de har blandannat med ryggmärgsbråck at gö.
Men innan jag var där åt jag "vanliga" multivitamintabletter.
Emmsa
Stammis

BF: 100702

Nästa

< Återgå till Kroppen & gravidkost

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm