Annons:

Orolig blivande(?) Pappa

Illamående, ultraljud & sparkar, här diskuteras graviditet.

Orolig blivande(?) Pappa

Inläggav Skyddsvakt » 23 jan 2015, 00:50

Hej!

Jag och min fru är i vecka sju+1 och vi har tidigare haft två MF och ett X. Oron är såklart gigantisk. Ena sekunden svävar jag på små rosa moln och nästa är jag på avgrundernas avgrund. Jag kan inte vara det stödet som min fru behöver när jag själv inte kan tro på det jag försöker intala henne (att allt kommer gå bra) och då känner jag mig riktigt värdelös. Jag älskar min fru gränslöst myket och vill vara det stödet hon så väl behöver. Att i denna graviditet även förekommer flytningar av mörkbrunt slag och en del molande värk gör ju ingen av oss mer lugna precis. Vi håller såklart alla tummar och tår och hoppas av hela våra hjärta att detta ska gå vägen. Min stora fråga till er där ute är hur hanterar ni er oro? Jag är såklart en sådan person att när något nytt dyker upp i graviditeten kastar jag mig in på Google och läser om det ena hemska ödet efter det andra. Jag vet att dom flesta graviditeter går bra, men eftersom vi haft så mycket motgångar tidigare vågar jag inte hoppas eller tro. Egentligen borde jag vara världens lyckligaste just nu, men att vara i vecka sju, känns som tusen, eller snarare miljontals maratonlopp ifrån målet. Snälla ge mig/oss några tips hur vi ska kunna tackla denna berg o dalbana som jag vet många fler än vi går igenom.....
Skyddsvakt
Rådgivare Minbebis

Mitt Krypin

Re: Orolig blivande(?) Pappa

Inläggav mammaemma83 » 23 jan 2015, 12:19

Hej och grattis till att ni är gravida!

Jag har inte varit med om något liknande som ni har, men tänkte ändå försöka skriva några lugnande ord.

Skönt att du försöker vara där för din fru som stöd. Tror att det betyder mycket för henne att du bara finns där, lyssnar till hennes oro och håller om henne när hon behöver det.

Jag förstår att ni är oroliga, jag har också varit orolig under de första 12 veckorna av mina graviditeter (även fast jag aldrig haft MF). Ett tips (som dock kan vara svårt eftersom tankarna hela tiden kretsar kring bebisen) är att hitta på mycket roliga saker och hålla er sysselsatta så att tiden går snabbt.
Ett annat tips är att INTE googla så mycket. Dyker det upp något ni undrar över så ring hellre BM eller 1177. 1177:s hemsida är ju också bra om man vill läsa lite- det är ju ändå sjukvårdspersonal som skrivit informationen där...

Om ni haft ett utomkveds innan så kollar de väl också upp er lite extra denna graviditet? Har ni fått göra något VUL för att se att det växer på rätt ställe den här gången? Om inte så tycker jag absolut att ni ska försöka tjata er till det. Då får ni ju också se det lilla embryot vilket kan lugna lite. (?)
Hur långt gångna var ni när ni fick era tidigare MF?

Ofta är man ju "säker" när man passerat 12 v. Ni har fem jobbiga veckor kvar, men försök håll ut! Som du skriver går det ju bra i de flesta fall, och just tidiga missfall beror ju på något kromosomfel hos fostret och inget man egentligen kan ha någon kontroll över (på gott och ont).
Molvärken som du skriver om är oftast HELT NORMALT och kommer av att livmodern växer. Är det mörka flytningar så kan det bero på torkat blod- det är om det är färskt blod (ljusare rött och kanske även klumpar) som det kan vara missfall. Och glöm inte att många kan blöda under graviditeten utan att det är något fel.

Jag tycker att det låter som att ni har haft riktig otur tidigare, och jag ska hålla tummarna för att det vänder nu så att ni får er lilla bebis :)
Lycka till!
Bild

Bild

Bild
mammaemma83
Alltid online

Mitt Krypin

Återgå till Gravid forum
Annons: