-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Orolig hjälp!!!
7 inlägg • Sida 1 av 1
Orolig hjälp!!!Hej
jag är 22år gamla och är gravid med min första. Jag är i v5 jag är i normal fall hyfsat aktiv och tycker om att röra på mig mycket, gå långa promenader och älskar att simma. Om allt stannade vid det så vore det ju frid och fröjd vad jag förstår så ska det vara bra träning för gravida. Så till mitt problem jag har dom 2 senaste veckorna inte kunnat motionera som jag vill för att jag får ont i magen och om jag pressar vidare så blir jag yr och svimfärdig. Jag pratade med MVC idag och hon trodde det var för att jag tog för långa promenader och gick för fort jag är skeptisk så jag provade fara och simma idag för att se om det gick bättre men efter 100m så sa magen stop då hade jag bara tagit det riktigt lugnt. För några år sen var jag tävlings simmare (inte så avancerad men ändå) så vet jag att jag borde klara så mycket mer... Jag blir så orolig för mitt lilla knyte och inbillar mig att något är fel. Jag har inte hört nån annan som haft det så här. Jag äter som jag ska så det är inte det. Har till och med börjat äta gröt till frukost. Är det någon annan som har det som jag??? och vet vad man ska göra.. vill ju börja träna igen och må bra... Tacksam för svar mvh /Paxs
Re: Orolig hjälp!!!Jag tror nog du ska lyssna på din kropp. Har lite samma bekymmer som du, har varit jätteaktiv innan graviditeten, har också tävlingssimmat, gillar att springa osv. Nu har jag lagt om min träning lite, eftersom kroppen säger ifrån, jag får yrselanfall och ont i magen om jag tränar magen för mycket. Löpningen är numera raska promenader på 2,5 km - det är vad jag klarar, simningen fungerar om jag tar det lugnt, mycket bröstsim och om jag vätskar upp ordentligt innan samt ser till att dricka vatten ungefär varje 100 meter. Sedan kör jag pass på gymmet, numera har jag ställt mig längst bak och drar ner på tempot när jag börjar känna mig trött. När det gäller magövningarna tar jag det mycket lugnt, eftersom magen säger ifrån.
Vad gäller mat äter jag något litet var fjärde timma ungefär, min kropp säger till att det börjar bli dags för ätbart så ofta, så jag har sett till att ha mycket frukt hemma. Jag låg runt 1200 kcal innan jag blev gravid, nu törs jag knappt räkna. Försöker låta kroppen bestämma. Nu är ju jag nybörjare inom ämnet graviditet och träning, men jag har försökt läsa så mycket jag kan inom det. Prova att vätska upp ordentligt innan träning, käka något med mycket energi innan träning och ta det lugnt med crawl och ryggsimmet, fjäril och bröst påverkar inte alls mig lika mycket - även om fjärilen känns grymt mycket tyngre numera... Lycka till!
Re: Orolig hjälp!!!Hej!
Jag håller med E-mma. Om du mår så dåligt när du tränar kanske du borde trappa ner rejält eller till och med se över vad det finns för andra alternativ. Jag gymade 4 gånger per vecka ungefär innan graviditeten men det har jag inte gjort sedan vecka 9. Det var dock mest på grund av extrem trötthet och illamående. Nu blir jag helt slut bara av att gå ut och gå, dessutom har höfterna börjat krångla och hoppa ur! Det är jättetråkigt men jag tror verkligen att man får lyssna och anpassa sig efter kroppen, speciellt om man vill slippa oron för att man på något sätt skadar fostret. Lycka till!
Re: Orolig hjälp!!!Tack Så mycket
jag ska ta det till mig och börja dricka mer vatten när jag tränar och lägga om min träning och lyssna mer på kroppen. Det kanske får bli väldigt korta promenader men flera samma dag om kroppen är med på det:D E-mma jag tycker också bröstsim funkar bäst Tack igen
Re: Orolig hjälp!!!Hej!
Jag tycker inte att du ska oroa dig för din lilla bebis, den ligger skyddat där den ligger och din träning och att du får ont tror jag inte kommer påverka bebisen. Men när jag var i början av graviditeten som du så hade jag också lite problem med håll, magont, illamående vid träning, men min MVC sa att det beror oftast på alla hormoner som håller på och utlösas i kroppen, och att det är det som man reagerar på. Om några veckor så kommer du känna att du kommer tillbaka mer till det "normala" eftersom att kroppen då vänjer sig vid hormonerna. Jag tycker du ska fortsätta simma genom hela graviditeten, det är verkligen toppen eftersom du inte sliter på ryggen. Lycka till!
Re: Orolig hjälp!!!linsan82 - Det låter ju logiskt
Jag kommer nog att fortsätta ta det lugnt tills det känns bättre. Men nu är hoppet tänt igen. Tack
Re: Orolig hjälp!!!Jag förstår dig! jag har tränat styrka på hög nivå i över 8 års tid och nu när jag blev gravid orkar jag inte alls längre!. När jag väl orkar och vill så försöker jag vara försiktig men ibland räcker det bara med att cykla i lugn tankt för att jag ska få sammandragningar.
Jag tror det är bäst att lyssna på kroppen. Min barnmorska sa att min kropp kanske vill och behöver ta det lugnt nu och därför känner jag som jag gör. Gör lätta saker som fortfarande går bra, det kommer nya träningstider var så säker! Mamma till Heiley (110123)
7 inlägg • Sida 1 av 1
|