Marina

Hej Jenny! Det kan vara så att din son ökade fint i vikt i början ...

Fråga BVC

P-piller och gravid

Plussa tillsammans! Peppa, tipsa och stötta!

P-piller och gravid

Inläggav Liss 18 apr 2012, 18:09

Hej!
Det här inlägget kommer säkert se galet ut i mångas ögon men eftersom jag vet att jag inte är ensam om att undra hur vanligt det är att bli gravid när man äter p-piller så tänker jag ta upp just det.

Jag äter p-piller och har gjort regelbundet sedan 3 år tillbaka och jag har under den tiden hållit mig gravidfri, även om det vore mysigt med ett litet barn i huset :)

Hur ligger det då till hos en 21-åring som varje dag tar sitt piller, även om jag råkar glömma det lite då och då, med chansen (eller risken) att bli gravid?

Jag skulle inte tacka nej till ett barn men min sambo är inte lika säker. Han vill iaf inte planer att skaffa barn, kommer det så kommer det :)

Tack på förhand!
Liss
Nykomling

Re: P-piller och gravid

Inläggav Rielly 18 apr 2012, 18:39

Jag vet inte hur vanligt det är men min son är en pillerunge =P Tog cerazette i 6 år och fick ingen mens under den tiden så fick inte reda på att jag var gravid förän i vecka 8 och bestämde oss för att behålla har träffat en hel del som blivit gravida på piller på sjukhuset tror jag vi var totalt 6 stycken så nog händer det även om sannolikheten inte är speciellt stor =)
BildBild
Rielly
Stammis

BF: 111003
Bor: Newcastle

Inläggav Rielly 18 apr 2012, 18:39

Jag var 21 när jag blev gravid förresten =P
BildBild
Rielly
Stammis

Inläggav Liss 18 apr 2012, 19:13

Tack för svaret :)
Om jag inte minns fel så är väl cerazette minipiller? Vet med mig att jag åt dem ett tag men det funkade inte alls, jag ville bli mensfri men blev motsatt effekt, tyvärr.
Men har för mig barnmorskan sa till mig då att de inte är lika "bra" skydd som ett p-piller.
Liss
Nykomling

Inläggav Rielly 18 apr 2012, 19:30

Jo det är minipiller har blodproppar i släkten så har inte fått ta vanliga ppiller. Men vad jag vet så tror jag att det är 1-2 % skillnad på säkerheten och klarade mig ju i 6 år iaf =P Även om lillplutten var en glad överraskning. Har fortsatt med cerazette nu också eftersom man inte får ta vanliga ppiller medans man ammar. och är nu mensfri igen var lite fram och tillbaka efter förlossning men nu har det ordnat upp sig igen =) Men tror att det är vanligare än man tror att råka bli gravid på ett glömt piller =)
BildBild
Rielly
Stammis

Inläggav EmmaStina 18 apr 2012, 19:36

Min son är ett p-piller-barn. Jag åt p-piller i 10 år (började när jag var 14år) men för snart två år sen (när jag var 24 år) blev jag gravid. Jag hade då inte missat ett enda piller. Men enligt min barnmorska så, träffar man rätt dag och så, så minskar "skyddet" med någon %. Men då gäller det att träffa rätt. Nu har jag p-ring och känner mig betydligt tryggare. Då kan man inte glömma eller missa. Känns skönt att kunna påverka själv när jag vill bli gravid.
BildBild
EmmaStina
Alltid online

Status: Mamma till en underbar son :)

Inläggav Liss 18 apr 2012, 20:50

Rielly - Jaså det är inte större skillnad på skyddet :) Jag hade mer än gärna ätit minipiller om jag bara hade kunnat. Lyckost dig :)

EmmaStina - Jag har egentligen ätit p-piller i ca 10 år eftersom jag från början fick dem för mensbesvär. Vem vet, det kanske kommer ett litet kärleksbarn till 2013 att tyda av era erfarenheter :)

För min skull äter jag p-piller för att lindra mina mensbesvär fortfarande men sambon vill vänta ett tag till med barn så det är lite för hans skull med. Man skaffar inte bara barn så där om inte båda är beredda.

Men alla glädje och lycka till er två :)
Liss
Nykomling

Inläggav anile 19 apr 2012, 08:53

Jag förstår inte riktigt frågan. Det finns ingen statistik på ålder, grad av p-pilleranvändning och ev sjukdom relaterat till förekomst av graviditet. Det står väl på förpackningen hur stor säkerheten är? Om man tar sina piller prickfritt så är riskerna extremt små.
Bild
MA okt -10 vecka 13 (v 9)
MA april -12 vecka 8 (v 6+0)
MF juni -12 vecka 5
MA jan -13 vecka 9 (v 8 )
MA april -13

Fertilitets -och missfallsutredning ua.
anile
Alltid online

< Återgå till Bli gravid

Support: support@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion: 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: Min bebis Allt för föräldrar, Kungsgatan 37, 111 56 Stockholm