-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
panikkänsla!
10 inlägg • Sida 1 av 1
panikkänsla!Jag är 41 år och har tre barn på 17, 6, och 4 år vi hade inte planerat detta barn och jag blev gravid trots skydd. Vi blev båda glada åt beskedet samtidigt lite chockade.
Nu är jag i v. 8 och mår illa som tusan, är supertrött, magen är svullen och det ser ut som om jag vore i 4 månaden. Hade en tuff dag idag och fick plötsligt panik tänkte att det här kommer aldrig att gå jag kommer aldrig att orka. Jag fick en förbjuden tanke att om att jag hoppades på missfall och nu sitter jag här med jättedåligt samvete och panik. Får för mig att nu är det säkert inte normalt och allt det där som dyker upp. Och det blir ju inte bättre av att alla runt omkring kommenterar min ålder och undrar hur skall du orka. Vad skall du med 4 barn till du har ju tre friska osv. Gråt färdig just nu.
Re: panikkänsla!det är hormonerna .. jaghar också känt mej uppochner då och då.. jag är rädd samtidigt som jag faktiskt vill ha barn men det känns konstigt eftersom jag väntat iaf 5 år..
vad andra anser och tycker ska du enbart STRUNTA i.. deras åsikter ska du knappast följa utan du ska följa ditt eget hjärta då du knappast blir lycklig över att andra beslutar ditt liv åt dej.. du är kanske 41 men allt e ju relativt... för gammalt?? Hmmm känner du dej gammal? jag tycker inte det är gammalt! det finns ju dom som anser att 30 också är för gammalt! Ork det har du nog inom dej fast allt kan tillochfrån kännas meningslöst och hopplöst, dessutom e du ju inte själv och sen har du ju 2 stora barn som säkert kan hjälpa dig en hel del!? tycker du ska se fördelarna istället för bara nackdelarna och det negativa.. samt att tänka tillbaka på din första reaktion att ni blev båda glada? fast chockade.. ja vi blev med chockade här.. Lycka till och kramar
Re: panikkänsla!Tack det värmde
Re: panikkänsla!Träffade en kompis idag som precis fått sitt andra. Hon är 43, men tycker att det är toppen nu när bäbis väl är ute. Hon var inte överförtjust i själva graviditeten utan tyckte mest att det var jobbigt. Detta barnet var inte heller planerat, men han känns såklart självklar nu...
Tror säkert att du kommer ha massor "ups and downs" (det sitter nog inte i åldern egentligen, herregud jag är trettio och har haft massor att bearbeta i samband med denna graviditet), men det kommer nog bara att kännas bättre och bättre för dig, det är jag säker på. Känner du att det är ett alternativ att ta bort det så finns ju det...? Men OM ni ska behålla det så är jag övertygad om att den dagen du står där med den lill* kommer det nog kännas självklart för er oxå...
Re: panikkänsla!Känner igen mig precis i det du skriver, har tre barn sen innan, 12, 10 och 6 år. Har alltid velat ha fyra barn, men nu när jag är gravid i vecka 6 känner jag bara panik
Hur ska jag klara av det vad ska alla säga osv. Jag vet nämligen att folk runt omkring mej kommer säga som till dej... Vad gör man, är det hormonerna? Man vill ju vara glad! (Jag blev glad när jag såg plusset). Är också gråtfärdig
Re: panikkänsla!Hej!
Jag tror att det är hormonerna som spökar. När du har vant dej vid tanken så tror jag att du bara kommer att njuta. Ni blev ju båda glada av beskedet så det är ju klart att det blir en chock när man inte har planerat ett barn till. Tänk på den dagen då den lille ligger på din mage. Jag har också fått en del kommentarer om att jag är för gammal ( jag bli 44 i maj), skall du verkligen börja om nu när killarna är så stora mm... Å krämpor har jag också. Känner mej trött och orkeslös hela tiden. Har varit sjukskriven fån v 16. Men trotts allt detta så tycker jag att det skall bli roligt att börja om. Många goa kramar Helén
Re: panikkänsla!ÅÅÅÅ va underbart att få läsa det här,känner precis likadant..
Är 38 och ska ha min 4:de och är super glad ena sekunden nästa förtvivlad. Lite orolig för vad omgivningen ska säga( har flyttat till en små stad)
Re: panikkänsla!Hej!
Jag är 38 och väntar mitt först barn. När vi fick ett plus blev jag överlycklig, men redan dagen efter tog paniken över och jag bara grät och ville inte ens tänka på att jag var gravid. Tänkte också hemska tankar om missfall och att allt skulle vara fel på barnet. Det höll i sig i flera veckor och var hemskt - jag fattade ingenting och skämdes över mina tankar. Men min sambo var underbar. Vi pratade om det och han frågade mig: "Om du ser framåt 5 år i tiden... vill du stå där med ett barn då eller vill du stå där utan barn?" Svaret blev att jag ville stå där med ett barn. Och efter det samtalet så började paniken och skräcken släppa. Men som sagt - det tog några veckor för mig, så "hang in there" Du ska se att de värsta gravidhormonerna släpper snart och då kommer "plus-glädjen" tillbaka till dig. Och det där att folk pratar om din ålder och att du inte kommer att orka... det är bara avundsjukan från de som säger det. De kan vara avundsjuka på att du och din man har det så bra tillsammans att ni vill ha ett till barn, de själva kanske har urdåliga förhållanden och skulle aldrig kunna tänka tanken att "börja om" med sin nuvarande man. De kan vara avundsjuka på att du vågar satsa och känner dig "mammaung" medan de själva känner sig gamla och slitna. Oftast är elaka kommentarer bara ett uttryck för den uttalande personens egna rädslor. Jag håller tummarna för er och GRATTIS till att ett nytt mirakel är på väg till er familj - kram från andypandy
Re: panikkänsla!strunta i kommentarerna!unga mammor får dem, äldre mammor med 3 barn redan får dem----att ni redan har barn är väl jättebra, du är erfaren och vet vad du gör så att säga
sen är det väl säkert så att du ibland kan känna att du var piggare som 20....men du har mycket annat nu som du inte hade då- tex erfarenhet och mognad ... tror jag iallafall<! lycka till och kramar Re: panikkänsla!Hur kan de ha mage att säga "du har ju redan tre, vad ska du med fyra till"???? Man har väl inte barn till något speciellt och varje barn är unikt. Vad är det för mästrande och ifrågasättande av er kompetens att fatta beslut. Förstår om det spär på din panikkänsla. Problemet ligger iallafall uppenbarligen hos de som säger det. Själv väntar jag en sladdis och har tillbringat julen med syrrorna och deras småbarn. Har också blivit tvekande ett par gånger eftersom det verkligen är ett konstant halabalo men när man väl är uppe i det tänker man ju inte så mycket på det.
Lycka till!
10 inlägg • Sida 1 av 1
|