-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Passiv rökning
18 inlägg • Sida 2 av 2 • 1, 2
Re: Passiv rökningnoodi: Tack för ditt svar. Ja, klart jag måste tänka på mig och bebis först och främst nu men jag är ju lite så också, hemma är hemma oavsett hur skit det är här. Det är ändå alltid det ställe där man känner sig trygg.
Just nu håller jag och pappa på bygga upp vår relation eftersom även han var alkis förut så just därför känns det lite extra viktigt att sköta det här bra. Nu när vi fått en andra chans så att säga så vill jag ju inte förstöra den Det ordnar sig alltid på något sett! Tack så mycket för allt!
Re: Passiv rökningJa, hemma är ju alltid hemma.. Kommer alltid att vara så.
Jag hoppas det löser sig i alla fall, och att du och din pappa får en bra relation nu!
Re: Passiv rökningHar läst alla inlägg och hoppas verkligen att det ordnar sig med allt
Lycka till med allt verkligen När det kommer till det här med passiv rökning så har jag också ett problem där... Är inte gravid än, men jag och killen ska börja försöka nu Nu röker jag själv, men ska minska och tillslut sluta. Har sagt till min kille att han ska minska också och helst sluta, men det är upp till honom. Däremot kommer jag säga bestämt till honom att jag inte vill att han röker bredvid mig när jag väl är gravid. Resten av alla människor får jag helt enkelt hålla mig undan, inte mkt jag kan göra där liksom :/ Tyvärr så är inte folk helt med på noterna överallt och förstår inte att andra skadas av deras cigarettrök, eller så är det ignorans (stavning?) för ens egens bekvämlighets skull.
Re: Passiv rökningSera: Ja man kan ju undra ibland vad folk tänker med egentligen. Det är ju faktiskt ingen hemlighet att rökning är skadligt och då även för andra runt omkring en. Jag kan minnas att jag kanske inte tänkte skitmycket på andra när jag rökte men just det här med gravida och barn osv var jag väldigt petig med.
Som gammal rökare vet jag precis hur jävla irriterande det kan vara med människor som tjatar om att rökare är idioter och blablabla så jag försöker själv att kanske dra mig undan också. Jag tycker absolut att man ska få röka om man vill det men jag tycker att det finns något som heter att man ska respektera andras önskemål osv. Men sen har man ju då som ickerökare ett eget ansvar också. Man kan inte bara skylla på rökarna heller. Det är skönt att någon känner igen sig iaf även om det är en rätt tråkig situation man är i
Re: Passiv rökningSera - Vem vet, om du slutar så kommer de ju att fråga varför, och om du då förklarar att du tycker att det är farligt och berättar om riskerna så kanske du blir respekterad för det på ett annat sätt när du blir gravid. Jag skulle råda dig att titta i andra röknings-trådar för gravida (inte bara här utan i andra forum också) så tror jag du upptäcker hur viktigt det är att sluta innan du blir gravid, då en hel del upplever att det är minst lika svårt att sluta (om inte ännu svårare) när man väl blivit gravid. Och jag skulle gissa att om du inte lever som du lär när du är gravid så kommer man ju strunta i din åsikt om att inte utsättas för passiv rökning.
Re: Passiv rökningAfasi - Jo visst är det så, jag har alltid försökt att gå undan en bit om man tex är på en allmän plats där man inte känner folk, det är inte schysst att blåsa rök på en människa som inte röker, och man vet ju aldrig om de har fysiska problem eller är gravida m.m.
anile - Ja absolut, jag är helt övertygad om att de skulle respektera mitt val att inte röka när jag är gravid, men jag tvivlar på att de skulle ändra sitt beteende för min skull. Min fäsman kommer självklart inte sitta och bolma bredvid mig, men han är ju bara en av så sjukt många som röker här :/ Jag har redan nu börjat dra ner, förut kunde jag röka en cigg i halvtimmen, men jag var på hemvisit i Sverige i en månad och där går jag ut och röker, vilket inte är så mysigt när det är -26 ute :S Så i och med det så minskade jag. Ska självklart minska mer och bli helt rökfri tillslut. Här i Turkiet har de så äckligt hemska reklamer på TV om hur rökning skadar kroppen, så visst blir de informerade. Men oavsett så är det jag som (förhoppningsvis snart) gravid kvinna får flytta på mig eller dra mig undan röken om jag vill undvika att andas in det. Vill inte skapa uppror i familjen pga det, utan får helt göra vad jag kan för att undvika det så gott det går
Re: Passiv rökningjag menade att om du förklarar hur starkt du känner för ämnet i fråga ( t ex att det är viktigt för dig att ditt barn ska få alla chanser att vara frisk, och att du så gärna vill ta väl hand om det..)så kanske de respekterar din åsikt om detsamma och därmed kanske i alla fall viss mån undivker att röka i din närhet.
jag tror inte heller att reklamfilmer har så stor inverkan i just den här frågan. Men kanske tänker de till eftersom de bryr sig om dig! kanske kan du förbättra situationen liiiite iaf...
Re: Passiv rökningJa absolut, det kommer jag göra. Problemet är egentligen bara vintertid då hela familjen samlas och bor i deras hemstad. Om en månad så kommer vi åka till turkiska rivieran och bo ensamma och framförallt vara mer utomhus så det ska bli skönt
18 inlägg • Sida 2 av 2 • 1, 2
|