-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
PCOS
2 inlägg • Sida 1 av 1
PCOSHej
Jag är ny är och hoppas att få lite feedback av er som är här Fick min diagnos för ett tag sedan att jag har PCOS !! Berättade detta för min sambo i sommras och det var tuff, men en sten har släpps från hjärtat iaf och det är skönt . Nu har jag slutat med p-piller och har ingen mens längre eller ja den har ju alltid levt sitt egena liv. I januari så ska vå gå på en kontroll tillsammans för första gången. spännande..Vi planerar inte barn nu utan har sagt blir det så blir det . Och vi kommer bli jätte lyckliga. Hur har det gått för er andra som också har pcos? Är det jätte svårt och vad har jag att vänta mig?! tack och kram till er
Re: PCOSHej!
Har själv PCOS och visste att jag hade det långt innan jag själv ville bli mamma så att det skulle bli tufft var jag förberedd på. Vet inte om jag ska säga att det var en fördel att veta det innan men jag var mentalt mer förberedd på att det skulle bli svårt, trodde inte ens att jag skulle kunna bli med barn. PCO och PCOS är mycket individuellt. Jag fick Hirsutism (ökad behårighet) redan i 16 års ålder som jag har behandlat sedan dess. Inte förrän jag var ca 25 så fick jag reda på att jag hade PCOS. Det har hänt en del på 23 år i hur man hanterar sjukdomen men mycket kan göras fortfarande. Jag och min sambo hade försökt i tre år innan vi "gav upp" och kontaktade sjukhuset för ett första samtal inför utredning. Samma vecka vi hade samtalet blev vi gravida : ) Det var fem år sedan och vår dotter är idag 4,5 år. Vi har nu försökt i tre år till med nästa barn och jag hade ett första samtal för två månader sedan för PCOS och ny graviditet. Jag hann inte längre än så och är nu äntligen med barn igen. Men det är jag och min PCOS. Jag trodde att det skule vara kört för egen del innan jag blev gravid för första gången vid 35 års ålder. När det gäller utredning så är i alla fall sjukhusen inte så intresserade av att lägga ner tid och kostnader om man inte är säker på att man vill ha barn. Utredningen är nämligen "färskvara". Det var det besked jag fick. Självklart ska man inte skaffa barn föränn man är redo själv men man får också vara beredd på att det kan ta tid. Just tid var det som stressade mig då jag började bli "gammal". Att vara mentalt förberedd på att det kommer vara tufft och krävas både tålamod och hantering av besvikelser är det bästa råd jag kan ge dig. Sen blir tydligen PCOS bättre med åldern, "man kan växa ifrån den", så att värdena kan bli bättre. Det fick jag höra och stämmer nog i mitt fall. Lycka till och kämpa på!
2 inlägg • Sida 1 av 1
|