Anna Wilsby

Hej Anna, din fråga bör skickas till barnmorskan här på MinBebis i...

Profylax

Pergotime hösten 2011

Träffa andra som har svårt att bli med barn här.

Re: Pergotime hösten 2011

Inläggav Villnuu 01 nov 2011, 08:38

Hej,

Igår var jag och min sambo hos gyn igen. Vi fick svara på lite frågor och så fick vi massa remisser för att ta blodprov och han ska även ta spermaprov.
När alla prover är klara ställs vi i kö för IVF. Känns bra att få en plats i kön i alla fall då det är 6-7 månaders väntetid.

Men så fort proverna är klara ska jag få börja ta hormonsprutor i små mängder som förhoppningsvis ger bättre resultat än pergotabletterna.
Dessa sprutar ska jag ta själv i magen, så jag hoppas jag får en ordentlig kurs hur man gör innan=)

Nyctjej: Har du fått någon ägglossning? Jag håller tummarna.
Villnuu
Nykomling

Inläggav nyctjej 02 nov 2011, 08:31

Hej!

Igår kväll innan läggdags när jag skulle gå på toaletten såg jag att jag hade ägglossningsstickor kvar i badrumsskåpet. Har funderat på att slänga de innan men har liksom inte blivit av. Min läkare tyckte inte att jag skulle använda mig av stickorna eftersom man lätt bara fokuserar på det då hela tiden.
Igår bara tänkte jag att jag kan ju alltid bara testa en gång för skojs skull. Jag var helt övertygad att jag skulle få en rund ring (clearblue) dessutom var det kvällsurin.
Och gissa: Det var en glad gubbe! Jag blev så glad att det kom ett högt tjut av glädje så min man undrade vad som stod på. haha. Ni kan ju gissa vad som hände senare... :D
Nu är det bara att vänta! Jag är nyfiken så jag spricker men samtigit känner jag mig ändå lugn. Händer det så händer det. Annars kanske det blir nästa månad eller nästa igen.
Alla symptom som jag trodde var grav symptom är jag medvetna om att jag kommer ha denna månaden också. Det är bara Pergotime som spökar.
Jag hoppas innerligt på ett plus denna månaden! Men vi får se. Det viktigaste är att jag inte är så himla fokuserad på det.

Villnuu: Vad skönt att du ska börja ta lite hormonsprutor. Nu får vi hoppas att de hjälper bättre än Pergon. Också jätteskönt att ni snart har ställt er i kö för ivf. Hoppas att hormonsprutorna hjälper er väg till det efterlängtade plusset!!
nyctjej
Nykomling

Inläggav LoveJ 10 nov 2011, 13:58

Hej igen, behöver prata av mig lite mer,
Denna månad tog jag ingen pergo tänkte ta upphåll till Januari,
Förut har jag haft egen ägglossning och gissa att denna månad fick jag egen ägglossning oxå? Så glad,
Vi sexade på varje dag sedan i söndags och igår fick jag glad gubbe på morgonen samt på kvällen o jag sexade på natten och idag på morgonen, ska vi göra det imorgon oxå?
Sen undrar jag, jag har en cykel på 30, 31 dagar och får ägglossning dag 14 men enligt alla ägglossningskalender så borde jag ha ägglissning dag 17? Hur funkar detta?
LoveJ
Stammis

Inläggav Villnuu 13 nov 2011, 14:31

Hej,

Hur går det för er alla? Längesen man hörde något.
Nyctjej - snart är det dags för dig att se om det blivit något denna månaden va? Håller verkligen tummarna för dig.

Jag fick mens helt plösligt i veckan, första gången utan hjälp sen maj så det är ju ett framsteg. Man jag ju hoppas att man får ägglossning om nån vecka el två oxå=)

Ska tillbaka till gyn i början av december och gå igenom alla provsvaren och få resultatet på min sambos spermaprov. Får hålla tummarna att det inte är något fel på dom oxå för då kommer det nog kännas lite som en omöjlig uppgift det här.
Men om alla prover ser bra ut blir det att börja hormonbehandling med sprutor förhoppningsvis så snart som möjligt.

LoveJ - kan tyvärr inte hjälpa dig med din fråga då jag inte själv har någon regelbunden ägglossning.
Villnuu
Nykomling

Inläggav nyctjej 14 nov 2011, 10:46

Hej på er alla!

Igår när jag vaknade hade jag fått mens. Två dagar för tidigt. Irriterande men nu är det fortare tills nästa gång man kan försöka igen.
Jag är i alla fall glad att jag har ägglossning, steg i rätt riktning.

LoveJ: kan heller inte ge dig ett tydligt svar. Har du ringt gyn och frågat?

Villnuu: Vad skönt för dig att du fick mens! Ett steg i rätt riktning för dig! Håller tummarna för provsvaren.
nyctjej
Nykomling

Inläggav Villnuu 01 dec 2011, 12:49

Hej,

Hur går det för er andra?

Jag ska tillbaka till gyn om en vecka och få alla provsvaren och få veta när jag kan börja med hormonsprutorna.
Vill börja nu=(
Om man bara kunde få igång ägglossningen så att man kan få en ärlig chans att försöka bli gravid i alla fall.
I vanliga fall har man chans en gång i månaden, jag hade typ ägglossning i Maj sist. Så frustrerande, men men vad ska man göra.
Villnuu
Nykomling

Inläggav eemlei 15 jan 2012, 19:59

Jag är 26 år och vi har försökt bli gravida i ett år innan vi fick hjälp. Jag har pcos och därför ingen ägglossning.

Jag har ätit två kurer med Pergotime. Fick ägglossning båda gånger, men inget positivt resultat. Nu ska jag ha uppehåll från tabletterna en månad. Får se om jag får äl eller inte. Dagen efter jag fick min mens efter kur 2 ringer min syster och berättar att hon väntar sitt tredje barn. Jag är självklart jätteglad för hennes skull, men allt känns så orättvist... Försöker att tänka positivt men det är svårt.
eemlei
Nykomling

Status: Försöker

Inläggav Anis 29 jan 2012, 06:26

Hej!
Ny här på sidan. Skönt å inte känna sig så ensam i sina "problem". Jag är ej tjej på 29 år och fick i höstas 2011 reda på att jag hade PCO, då jag ej haft mens på ca 4 år. Detta är inget som stört mig, då jag ej haft planer på att bli gravid. Men nu har den biologiska klockan slagit till :) Började med en kur pergotime och fick ont i äggstockarna, och man såg att två blåsor börjat växa. KUL tänkte jag, då kommer ju mensen snart. Men tji fick jag. Ingen ägglossning - ingen mens. Frågan är då, vart tog dess ägg vägen? Ligger de kvar "i ett större format" i äggtocken? Jag hörde med min gyn och han sade att nu måste jag käka provera för att blöda ut dessa ägg, INNAN jag börjar med en pergotimekur igen. Detta var mkt viktigt. Men läser jag här på forumet, så verkar det som att vissa här fått rådet att äta en till pergotimekur, efter att "misslyckats" med den föregående. Jag blir lite förvirrad i budskapet. Någon med liknande erfarenhet? Har nu käkat Provera i 10 dagar. Slutade i Onsdags och idag är det Söndag och ingen mens har kommit :(
Anis
Nykomling

Inläggav polly81 29 jan 2012, 12:30

Anis: De gynekologer jag träffat har haft uppfattningen att en pergotime-kur alltid ska föregås av en blödning. Men jag har också sett här att det varierar. Fick du inte börja med provera innan pergotime? Äggen ligger nog kvar i äggstocken annars har du ju äl. Det som får mig att fundera är att du ska äta provera för att få ut dem, för provera ger ju ingen ägglossning... Fråga läkaren hur det ligger till, jag är också nyfiken. :)

Jag har också PCO typ aldrig äl och åt sista proveratabletten i torsdags, väntar på mens nu så jag kan börja första dubbelkuren pergotime. (Har ätit tre kurer enkeldos tidigare men den sista gav ingen äl) Av tidigare erfarenhet brukar mensen dyka upp inom en vecka efter sista proveran. Hur mådde du av pergotimen och ska du bara ta en tablett fastän du inte fick någon ägglossning? Jag bävar dock inför dubbeldosen med tanke på hur jag mådde av en tablett men det ska gå. Lycka till!!!
polly81
Stammis

Föregående

< Återgå till Svårt att bli med barn

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm