-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Planerat kejsarsnitt
12 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Planerat kejsarsnittVåran bebis ligger med rumpan nedåt så därför har vi tid för ett kejsarsnitt om lite mer än en vecka. Jag tycker att det är jätteskönt att veta dag och tid (om inte förlossningen startar av sig själv tidigare) och skönt att veta att jag slipper långdraget värkarbete men nu börjar lite oro för själva snittet smyga sig på....så nu har jag lite frågor om någon som gjort detta har lust att svara på
Om man gör planerat kejsarsnitt så har ju inte förlossningen kommit igång av sig själv, tar det tid för kroppen att "fatta" att den inte är gravid längre? Har hört att det kan vara svårare att komma igång med amningen och kan tänka mig att det blir lite strul med hormonerna... På papperen med info man får från sjukhuset står det att de flesta är uppe och går bara några timmar efter snittet och att det med lite smärtstillande knappt känns alls....stämmer det verkligen? Jag opererade bort blindtarmen för några år sedan och smärtan i magen efteråt gjorde att jag inte kunde resa mig själv från sängen eller gå länge än till toan på flera dagar. Är det något särskilt jag ska tänka på som de kan vara dåliga att informera om på sjukhuset? Något ni önskar att ni vetat om innan ni åkte in.....tar tacksamt emot alla erfarenheter så att jag känner mig lite mer förberedd.
Re: Planerat kejsarsnittkan nämna att det är första barnet så någon förlossning har jag inte varit med om.
Re: Planerat kejsarsnittJag är snittad, dock var det akut kejsarsnitt. Första barnet för mig med. Men jag var uppe och gick snabbt och hade inte ont alls, kändes lite obehagligt och det kändes konstigt. Lite dragkänsla om du förstås hur jag menar, det stramade och var jobbigt att resa sig upp ur sängen. Elias är född 01.12 på tisdagen, runt 8-9-tiden började jag resa mig ur sängen och försöka stå, sov innan dess. Framåt eftermiddagen kunde jag gå ut till toaletten själv. Runt klockan 14 på onsdagen åkte vi hem, skulle åkt hem tidigare men de hade mycket att göra, jobbigt att gå till bilen men det gick. Hade smärtstillande, 2 panodil och 1 voltaren till torsdagen, sen bara panodil. På fredagen var jag smärtfri, bara obehagskänslan kvar. Jag hade otur med snittet så det tog nästan 4 månader innan det läkt. Tejpa det så länge du orkar, ju längre du tejpar desto ljusare blir det. Läkaren sa att jag inte fick sola på snittet, som om jag hade gjort det med ändå
Det är vad jag kommer på nu, har du några frågor så fråga på.. Har inte jag svaret har säkert någon annan Lycka till!
Re: Planerat kejsarsnittHej,
Själv blev det akut snitt för mig och det var första barnet så jag har inget att jämföra med. Men jag ska svara utifrån mina erfarenheter. Amningen kom igång bra, inget strul alls faktiskt, ingen skillnad från om jag skulle fött vaginalt. Däremot så är det ganska obekvämt att sitta upp och amma med snittet, ja det är det nog oavsett vilken förlossning du har haft;), ta med amningskudde! De skall jag definitivt ha nästa gång. Speciellt bebisar som har förlösts via snitt kan kräkas mycket fostervatten de första dagarna så vänta med att använda era egna bebiskläder. Vi stannade 3 nätter och det blev mååånga byten. Du är uppe på benen snabbt, det svider en del från snittet men inte värre än att du kan komma upp men du får också mycket smärtstillande! Du får en eller två (?, kommer inte ihåg) sprutor i låret om dagen för att motverka blodpropp, de tyckte jag nästan var värre. Ja, sedan är väl väldigt oömma kläder att åka hem i det jag kan komma på också. En sak till, gå till apoteket och be om sårförband till kejsarsnitt så att du har byta när du tar bort det första hemma. Lycka till!
Re: Planerat kejsarsnittHej vimsa!
Vet inte hur intresserad du är av att veta hur det kan gå!? Eller om du är mer intresserad av att veta hur det brukar gå!? Har lite andra erfarenheter (gjorde dock akut kejsarsnitt efter många timmars värkarbete vilket med all säkerhet påverkade hur min kropp mådde efteråt...) Min dotter föddes frisk å stark, önskar bara att jag hade vetat vad ett snitt skulle kunna innebära ( men läste aldrig på innan då det inte fanns något som tydde på att jag skulle behöva snitt...) Kan väl bara säga att jag inte var uppe å gick smärtfritt några timmar efter fl... Snittet gjorde så pass ont att jag endast gick runt här hemma eller max ut till soptunnan de första månaderna... Fick inga sprutor i benen mot proppar... Tappade känseln... Obehagskänslan i snittet kvarstår än idag... osv osv... Hoppas att allt går bra för dig! Lycka till med allt! Å hur det än är så är barnen värda det ens egen kropp får utstå!
Re: Planerat kejsarsnittTack för alla svar, jag suger i mig alla råd och erfarenheter som en svamp
Sprutor mot blodproppar visste jag inte att man brukar få, tur att jag har en i min närhet som är van att ge sputor om jag får göra det hemma
Re: Planerat kejsarsnittOm man gör planerat kejsarsnitt så har ju inte förlossningen kommit igång av sig själv, tar det tid för kroppen att "fatta" att den inte är gravid längre?
Nej inga som helst problem. Nu ammade inte jag med mjölken sprutade åt alla håll ändå. Jag hade heller inga eftervärkar. På papperen med info man får från sjukhuset står det att de flesta är uppe och går bara några timmar efter snittet och att det med lite smärtstillande knappt känns alls....stämmer det verkligen? Nej verkligen inte. Jag hade sjukt ont första två dagarna, fick alvedon och morfinprutor i benet. Kunde inte vända mig i sängen, kunde inte ta mig upp och kunde inte gå. Sakta men säkert kan man göra mer och mer saker. Men jag antar det är olika..men det är ändå ett stort sår man har på magen så det låter ju konstigt att man är uppe senare samma dag? Är det något särskilt jag ska tänka på som de kan vara dåliga att informera om på sjukhuset? Efter hela kejsarsnittet är klart så tar det flera timmar innan man får tillbaka känseln i benen. Har man otur blir man bedövad till ovanför brösten, i extremfall ännu längre vilket kan göra att man måste få hjälp med att andas. Läkaren sade att dom inte kan styra hur högt den tar. Något ni önskar att ni vetat om innan ni åkte in.....tar tacksamt emot alla erfarenheter så att jag känner mig lite mer förberedd Jag tyckte vi fick bra information. Men att man åker in tidigt på morgonen och sen får vänta länge innan man får tid för operation visste jag inte, vi fick vänta till 11 tiden från halv åtta.… sen fick vi vänta utanför op salen ganska länge också, alltså nere på operation där det också låg andra människor och väntade…en kompis till mig var in för några veckor sedan men fick åka hem då det aldrig blev plats på operation. Hon fick dock komma in nästa dag och då gjorde dom kejsarsnittet. Man kan ju läsa på hur mycket som helst och jag tycker man fick en bra uppfattning tex om att det är mycket personal med på kejsarsnittet..säkert 7-8 personer i grönakläder, att dom går i väg med bebisen direkt efter innan man får se den..ja osv Du får väl kejsarsnitt även om det startar tidigare? Jag gjorde KS för två år sedan i oktober så är det nått, bara fråga
Re: Planerat kejsarsnittJag fick ett akut kejsarsnitt efter 36 timmar förslossning som inte ledde någonstans så det som skedde efteråt är säkert påverkat av det. Dessutom var det 7 år sedan så det är inte säkert jag minns helt korrekt exakt hur lång tid allting tog.
Bedövningen tog på mig strax under bröstet och neråt. Det var stundtals svårt att andas så det gäller att vara lugn. Det känns när de rotar runt, dock gör det inte alls ont. Så fort min dotter var ute skrek hon till en gång och sen sprang de iväg med henne. Men efter typ två minuter var hon tillbaka i sin pappas famn. Från det att de la själva snittet tills allt var färdigt tog nog ca en kvart. Det gick verkligen fort. Efteråt sov jag förståeligt nog i flera timmar. När jag vaknade ville sköterskorna ha upp mig på direkten för att undvika blodpropp. Jag grät och vägrade för jag var utmattad men de tvingade upp mig ändå och då kändes det som att hela magen skulle trilla ut. Det drog i snittet och var allmänt obehagligt. Jag kunde stappla runt, dock inte gå som vanligt. Det var knappt jag orkade röra mig. Jag orkade inte hålla min dotter och det var knappt jag kunde gå upp och se till henne när hon grät, så det var väl det värsta. Jag fick inga sprutor alls. Det var inte ens tal om det. Jag fick åka hem efter två dagar och först då började jag må mycket bättre och kunna gå kortare promenader och hålla dottern. Amningen kom aldrig igång, dottern vägrade ta bröstet, men vet många andra som det funkat bra för trots KS. Ärret läkte ihop väldigt snabbt och efter två månader såg det fint ut. Tänk på att du inte kommer att få lyfta tungt och så på en tid. Trots allt detta så kommer jag nog begära KS denna gång också. Jag tror jag hade otur med ett otrevligt sjukhus bara. Nu bor man i en annan stad så.... Lycka till!
Re: Planerat kejsarsnittMin senaste Dotter låg med i säte och därav vart jag med snittad...
Jag vart snittad vid 9 på morgonen och Lunch dagen efter åkte jag hem Jag upplevde kejsarsnittet väldigt enkelt och positivt jag hade inte vidare ont heller och det läkte fint och väldigt fort för o vara en så stor operation.. Läste vad en ovanståendee hade skrivit ang att tejpa snittet... Efter op o dom hade sytt igen så hade dom satt på ett gigantiskt plåster men dagen efter innan jag åkte hem så tog dom bort det och därefter hade jag inget på snittet o de läkte jätte fint...
Re: Planerat kejsarsnittHej, fick kjesarsnitt för knappt 10mån sedan DD-sjukhus efter 20 timmars förlossning. Jag var så glad och tacksam över att jag skulle få snittet för jag var sååååå trött.
Efter hamnade jag på deras BB-avdelning med världens underbaraste personal. Var där i tre nätter. Fick mkt värktabletter och jag hade lite problem med amningen första dygnen men fick sådan uppbackning på avdelningen att jag kände mig frisk och säker på min amning när jag åkte där ifrån. De sa till mig att jag inte skulle träna magen på 3mån. Började väl efter 2 mån få tillbaka konditionen helt och efter tre mån mådde jag riktigt bra. Ärret idag syns inte mkt, knappt en vit rand långt ner, syns inte när jag har bikini! Så nöjd att jag hoppas på snitt om 6mån då nästa barn planeras! Lycka till! Du behöver inte vara orolig alls enligt mig!
12 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
|