-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Planerat kejsarsnitt, hjälp!
19 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Planerat kejsarsnitt, hjälp!Jag var idag på ett extra ultraljud i vecka 36+5 då min bebis inte låg med huvudet ner. Trots vändningsförsök så gick det inte att vända på bebisen, så nu är det bara 11 dagar kvar tills han ser dagens ljus. Den 14:e september är det dags om inte förlossningen råkar sätta igång tidigare. Bebisen ligger inte ens i säte utan han ligger tvärs över magen, med fötterna där huvudet borde ligga...
Jag är orolig då jag inte tidigare har förlösts med kejsarsnitt. Vad ska jag göra för att minska min oro? Är det någon som har tips? ![]() ![]()
Re: Planerat kejsarsnitt, hjälp!Mitt första barn låg också på tvären precis som ditt. Det var dock inte anledning till mitt snitt. Jag genomgår mitt andra snitt i början av oktober och visst är det en annorlunda känsla att veta när bebisen kommer. Ok jag har aldrig fött vaginalt och kommer aldrig få uppleva det heller men det är en annan historia.
Jag tycker att du ska läsa på lite om kjesarsnitt så du vet hur det går till samt att du är förberedd. Sen om du är väldigt orolig så tycker jag nog att du ska prata med din bm om det så kan hon förklara hur det går till. Det räknas ju som en rutin operation och från att du kommer till op salen till att bebisen är ute tar det 30 min-1 h sen är det lite olika på olika sjukhus hur det fungerar efteråt. Jag fick ligga på uppvaket medans pappan var med barnet men på vissa ställen så kommer mamman upp till avdelningen direkt. Var dock lite försiktig om du börjar googla om kjesarsnitt för det är lätt att komma över skräck historier, men planerade snitt är oftast en bra upplevelse. Det finns även en speciell kjesarsnitts tråd här på forumet under på väg till förlossningen tror jag det är. Där kan du läsa lite. Lycka till! Mf maj-07 v.8
Mf 11/11 -07 v.12 Oskar 2810g 48 cm 4/9-08 Alma 3090g 49 cm 9/10-09
Re: Planerat kejsarsnitt, hjälp!Tack Taweret, det ska jag göra, både leta själv och titta här på forumet.
Jag trodde att jag skulle få en helt vanlig förlossning igen, men så blir det inte. Jag har ju haft två vanliga förlossningar tidigare, så detta med kejsarsnitt kom som en chock. Sedan att min bebis inte gick att vända över huvud taget gjorde det inte bättre. Det verkar som om huvudet sitter fast, i alla fall så att läkaren inte kunde rubba det utifrån, medan bebisen själv kunde vända sida innan. När jag kom in låg huvudet under vänstra revbenen men när läkaren kom in några timmar senare låg huvudet på högra sidan. Mycket konstigt... Det enda som gick att flytta på var stjärten, men det hjälpte inte då huvudet var där det var och huvudet inte följde med. ![]() ![]()
Re: Planerat kejsarsnitt, hjälp!Jag förstår verkligen din känsla. Jag blev helt förkrossad förra gången då jag fick reda på att det skulle bli snitt, men då visste jag också att jag aldrig kommer att föda vaginalt så den här gången var det inte jobbigt för mig.
Konstigt att barnet kilat fast sig under revbenen så det inte går att flytta men det är väl kanske svårt att få tag på huvudet med så att det går att styra runt bebisen. Jag hoppas att du hinner få ordning på din känslor kring snittet innan det är dags. Du har ju bara 1,5-2 veckor på dig innan det är dags antar jag. Har du fått datum? Mf maj-07 v.8
Re: Planerat kejsarsnitt, hjälp!Jag är i precis samma situation som dig nonne. Väntar mitt tredje barn o det ligger i säte, gjorde ett vändningsförsök som misslyckades o har nu fått tid för ks den 15 september! Jag har oxå fött vaginalt innan så det här kom oxå lite som en chock. Jag trodde inte det var vanligt att omföderskor råkade ut för det här när barnen legat rätt under de tidigare graviditeterna. Undra varför bebisarna inte vänder sig??
I alla fall så är jag oxå väldigt nervös o orolig, har försökt läsa om det men hoppas verkligen att man får prata med någon innan operationen förutom sin barnmorska. Tänkte bara säga att du inte är ensam...
Re: Planerat kejsarsnitt, hjälp!Ni har ju inskrinvingssamtalet dagen före snittet där ni får svar på alla frågor men om ni vill ha svar innan så tycker jag att ni ska ringa till sjukhuset och fråga om ni inte kan få komma tidigare och prata om det.
Mf maj-07 v.8
Re: Planerat kejsarsnitt, hjälp!Jag har inte fått någon tid till ett inskrivningssamtal
Re: Planerat kejsarsnitt, hjälp!Så har iaf jag haft det på mitt förra men visst dom tar lite prover och så med men det kanske skiljer sig en del mellan sjukhuen.
Mf maj-07 v.8
Re: Planerat kejsarsnitt, hjälp!Jag har fått tid för kejsarsnitt på måndag den 14 september, dvs. exakt en vecka från och med idag.
När det gäller inskrivningssamtal så har jag inte hört något alls om det. Jag fick precis som Alyria endast en lapp där det står vad jag ska göra innan jag kommer på morgonen då snittet ska läggas. Iofs så pratade läkaren med mig när jag var på vändningsförsöket om vad som väntar mig och vad som kan hända. Då fick jag också ställa frågor. ![]() ![]()
Re: Planerat kejsarsnitt, hjälp!nonne72 då tyckte dom nog att det räckte.
Jag kommer att få lite medicin med mig hem som jag ska ta kvällen före med men det kanske du redan har fått med dig hem? Samt detta äckliga lavemang En vecka kvar bara vad spännande Mf maj-07 v.8
19 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
|