Madeleine Kil...

Det är en fråga som jag inte kan svara på. Du bör kontakta arbets-...

Barnmorskan

PlaneringsfrEak som jag är

Här kan ni samla alla funderingar om namn, vad ska barnet heta. Svenska namn och utländska namn

PlaneringsfrEak som jag är

Inläggav Mrschiara2012 18 jan 2011, 03:09

Så har vi redan innan hittat ett flicknamn som vi båda är helt förälskade i blir det en flicka blir det en Luna och nu när vi fick plusset på stickan så vart det ganska angeläget för mig som planeringsfreak att ha ett namnförslag på pojke också så efter lite sökande och letande så kom vi fram till Vilde som vi båda kunde acceptera och känna oss bekväma med.

så just nu bär jag på våran Skatt Luna eller Vilde...
Vet sedan tidigare graviditet att det kan ändra sig men i detta fall handlade det om att jag inte kunde motstå namnet och det vara bara rätt från första gången det lämnade munnen på min syster Pebels och mycket riktigt ut kom en Pebels Och nu vill jag ha ett ovanligt namn till eftersom att jag jobbar som barnskötare och utbildar mig vidare som lärare och alltså kommer att gå och jobba med barn och då ha ett vanligt namn och gå jobba med kalle medans jag ska lämna "min" kalle på dagis det funkar inte för mig måste ha mycket liten chans till att det skulle kunna hända..

Men innan Pebels kom på tal så hade jag fidilie som flciknamn men kändes aldrig 100% men Pebels kändes rätt från dag ett
hugo var mitt reservnamn till pojke sen blev det Zackarias, Tiger etc men kände nog på mig hela tiden att det var en flcika jag vänatde... även om jag kände att det var viktigt för mig att ha ett pojknamn i reserv....

nu tror jag på en pojk och VIlde känns bra men misstänker att efter en sommar i sverige med de ensamna mammorna så är väl vilde ganska vanligt tyvärr... så jag vet inte tåls att tänka på tills sambon och jag hittar något annat namn som känns 100% rätt även om jag msistänker att ut kommer väl en lite vilde komma och jag inte kommer ha hjärta att döpa honom till annat... haha..
Mamma till en 06:a och blivande Fru -12
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Mrschiara2012
Alltid online

BF: 110923
Status: Mamma, gravid och blivande fru!

Re: PlaneringsfrEak som jag är

Inläggav Gotland 18 jan 2011, 12:24

v 4+4 och redan namnproblem? :lol: Förlåt om jag skrattar, menar inget illa. Det måste va dagens ilandsproblem. Du har gott om tid och kommer ändra dig flera gånger. Kanske dyker det upp nya bra namn senare i graviditeten? Försök chilla, en graviditet är svår att planera med alla symptom som kommer och går.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Gotland
Alltid online

BF: 120120
Status: Gravid mamma

Inläggav WEAREWATER 18 jan 2011, 13:40

Men om du ska bli lärare/barnskötare så kommer du stöta på hur många olika namn som helst. Och chansen/risken att du skulle träffa på en Vilde då skulle faktiskt vara där. Vad gör det om du nu råkar döpa ditt barn till ett namn som fem andra ungar redan heter där du jobbar?
Vill du inte döpa ditt barn till ett visst namn bara för att det inte är unikt? Eller är du rädd för att folk inte ska veta om du pratar om ditt barn eller ett barn på skolan där du jobbar?
Bild
WEAREWATER
Alltid online

Status: Vi ska få världens sötaste lillkille!

Inläggav Mrschiara2012 18 jan 2011, 22:15

Har inget med att göra med att jag är rädd att folk ska tro för det gör folk ändå utan mer att jag verkligen inte vill känna att jag har min kalle på det dagiset men själv jobbar jag med 10 kalle här och tsändigt bli påmind om att jag inte har råd att vara hemma med mina egna barn om jag inte jobbar med kalle... och sen så skapar man ju tyvär olika bilder av barn ut efter namnen man har jobbat med... även om jag försöker låta bli så vet jag att jag kommer ha kollegor som inte tänker så och antar att jaha du har en elias ja men då borde han vara så här och så här hänt mig flera gånger och jag vill inte att det ska bli så med mina barn...

Ja jag vet dagens i lands problem...
men för mig är det viktigt att få ett så ovanligt namn som jag/vi gillar som möjligt för att slippa antaganden, mer saknad känslor än nödvändigt etc.

mina barn är mitt allt och jag har sjuk ångest trotts att jag lämnar bort min snart 5 åring till mormor och morfar för att hon verkligen vill vara där en helg i månaden! då dag ut och dag in behöva höra samma namn på jobbet och hela tiden bli påmind nej tack!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Mrschiara2012
Alltid online

Inläggav equinox 24 jan 2011, 20:07

Hej,

Vi har också redan bestämt oss för ett namn om det är en tjej som tittar ut och det är Tilda. Inget direkt ovanligt men det kändes bra för oss båda och visst kan det ändras men vi tillåter oss själva att ändra oss isåfall :P

Vad det gäller namn till en kille är vi inte riktigt på det klara men för att vara lite rolig så måste jag säga att Vilde även kommit på tal här hemma, inte efter "ensam mamma" utan efter en väns systerson som heter Vide och sen gjorde jag om det lite :)

Ville bara säga att du inte är ensam om namnplanerna, jag är i v.17 så även jag har en lång bit kvar!
equinox
Alltid online

Status: Mamma till en liten prins

Inläggav Mrschiara2012 24 jan 2011, 22:41

Haha va skönt att jag inte är ensam :)
fina namn :)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Mrschiara2012
Alltid online

Inläggav Therese1983 01 feb 2011, 11:13

Hej!

Pga mina missfall så har jag inte riktigt vågat tänka på namn, men nu kan man ju inte låta bli. Om jag får en pojke så gillar jag Hannes starkt, flicka vet jag inte riktigt. Min dotter har ett ganska ovanligt namn: Belma, och hon är verkligen en Belma :D
Dotter född 2003
Son född 2004
Ma 24/2-2010 v 12
Ma 10/7-2010 ca v 10-12
Son född 2011
BildBild
Therese1983
Alltid online

BF: 110914
Status: Gravid med barn nummer 3!

Inläggav Mrschiara2012 01 feb 2011, 22:11

Det är som min Pebels hon är en pebels och finns ingen som är så mycket pebels som hon :P

Kul med ovanliga namn som barnen är rätt ensamna om på så sätt kan ingen dra ihop dem i en säck och tycka lika samma om dem så att säga...
Hannes är fint men tyvärr är det upptaget här då en av pebblans dagis kompisar heter det och ja dessutom ganska vanligt här så tyvärr men det är fint men förbrukat för mig tyvärr..
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Mrschiara2012
Alltid online

Inläggav videli 16 feb 2011, 09:32

Jag betsämde redan när jag var 15 att mina barn skulle heta Tova och Joel... men har nog hunnit tröttna lite på de namnen även om de finns kvar som förslag.

Just nu tänker jag på Lovis (som min sambo också gillar) och Vidar (men det gillar inte sambon).

Andra pojknamn jag funderar på är: Vide, Hannes, Nils, Olle och Viggo.

Andra flicknamn jag funderar på är: Livia, Tove, Lova och Vide.

Jobbar som förskollärare och det är faktiskt svårt med att välja namn då, för alltid är det något speciellt barn man tänker på. Det är många namn som fallit bort pga detta...
BildBild
Användarvisningsbild
videli
Alltid online

BF: 111002
Status: Lycklig mamma till lilla Lovis :)

Inläggav Mrschiara2012 16 feb 2011, 10:28

videli skrev:Jobbar som förskollärare och det är faktiskt svårt med att välja namn då, för alltid är det något speciellt barn man tänker på. Det är många namn som fallit bort pga detta...

Fina namn som är tänkta,..

Ja det är ju så för mig med. alltid finns det nått barn som heter eller hette det och man tänker på det och det... det är mindre kul ibland för det finns ju massa fina namn men som faller bort...

Vi har kommit på ett tjejnamn till och försöker oss på att leta på ett pojknamn till då vi är ganska säkra på risken/möjligheten att vi faktikst väntar tvillingar är ganksa stor.... så vi känner att vi gärna vill vara förbredda med fler namn utifall att...
då vi är väligt oense i många fall men hitintills så är vi överrens om

Luna, Vilde, Savannah

Sen tycker jag att
Vilda, Levis, Carmen, Alva, Josef, Ester, Linette
är fina men det är såna namn som faller bort ganska fort men namnen är fina.

men är ju ett par veckor kvar så förhoppningsvis så kommer vi väl på ett killnamn till och ev nått extra namn till varje kön så vi är klara när bebis/bebisarna kommer...
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Mrschiara2012
Alltid online

Nästa

< Återgå till Barnets namn

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm