Madeleine Kil...

Det är en fråga som jag inte kan svara på. Du bör kontakta arbets-...

Barnmorskan

poff...????

Förlossnings ämnen - Smärtlindring, oro, ställning, partners roll och annat som rör förlossningen.

poff...????

Inläggav malin_masken 19 jun 2010, 06:22

Nu på morgonen när jag låg i sängen och hade en del sammandragningar kändes det som en smäll mellan bena, kändes som ett poff!! :S och så kom det en fläck lite större än en 5a i trorosrna?
Har gått 5 dagar över tiden just nu?

Vad ska jag göra??? Vad kan det va? Vattenavgång?
Bild
malin_masken
Alltid online

BIM: 090812
Bor: Haninge

Re: poff...????

Inläggav Elin83 19 jun 2010, 06:45

Hej Malin_masken,

Jättesvårt att svara på. När vattnet gick för mig verkligen rann det, men det kan ju vara olika. Det var inte en bit av slemproppen som kom ut? Just det där med att det knäpper till är det ju många som säger att de hört när vattnet går.

Jag tycker att du ska ringa till förlossningen och få en tid till bedömningsmottagningen. Då får du komma in för undersökning, ul och CTG-kurva.

Lycka till! Snart är bebben här! :D
Mamma till finaste Leo som kom 100210
Elin83
Stammis

Inläggav malin_masken 19 jun 2010, 06:59

Nu kom det ännu mer vatten! Nu är jag nästan 100 på att det är vattnet som gått. Men inga värkar?
Bild
malin_masken
Alltid online

Inläggav Elin83 19 jun 2010, 07:07

Hej,

Ja fostervatten luktar speciellt :oops: och om det rinner är det svårt att ta miste. Man måste inte ha värkar för att vattnet ska gå. Det kallas tidig vattenavgång och beroende på i vilket landsting du bor i får du gå max 2-3 dygn innan man sätter igång förlossningen (om du inte kommer igång av dig själv). Tidig vattenavgång medför också ökad risk för infektion för mor och barn. För att de ska kunna bedöma ditt förlossningsarbete, ev. tid för igångsättning samt ge dig information därför kontakta förlossningen för att få tid på bedömningsmottagningen. Du ska också få info om vad du ska tänka på, tex inte bada och ta tempen. Förlossningen har öppet dygnet runt, så jag föreslår att du ringer direkt... :D Spännande! Skriv gärna och berätta hur det går!

Elin
Elin83
Stammis

Inläggav grynet_å_jag 19 jun 2010, 07:12

Malin_masken, så började min förra förlossning. Vattnet gick och sen var det bara att vänta. Mina värkar kom igång av sig självt lite senare under dagen! :) Ring till förlossningen så de får koll på dig. Om värkarna inte kommer av sig själv får du en tid för igångsättning. Lycka till!
Användarvisningsbild
grynet_å_jag
Alltid online

Status: Mamma till Nils & Theo ♥

Inläggav Ilavon 19 jun 2010, 08:35

Spännande, precis så va det för mig me när det började, ett poff i magen o vattenavgång :D , fast för mig började värkarna strax därefter.... Som skrivet ovan, ring direkt o prata me förlossningen :) Lycka till
Bild

BildMake a pregnancy ticker
Välkommen lillebror!
Ilavon
Stammis

Status: Ett barn finnes nr 2 på väg!

Inläggav stajners 19 jun 2010, 14:10

Hur går det?
Grattis till "poffet"!!
Poffet tror jag absolut var att hinnan sprack, sen kan det vara så att bebisen lägger sej lite över hålet så det täps igen och att det var därför det inte kom mer. Sen kommer det mer ju mer man rör på sej.

Ta på dej en stor binda, blir den tung så är det definitivt fostervatten. Flytningar tränger inte in i bindan. Sen luktar fostervatten som sperma och är den ljust perikofärgad så är det tecken på att di börjat öppna dej.

Jag fick tidig vattenavgång i v 37+2 men inte en endaste sammandragning hade jag. Fick åka in på kontroll 2 dagar i rad och sen fick jag tid för igångsättning. Men när vi kom in var jag öppen 3 cm och sen gjorde de hinnsvepning och "masserade" upp mej 1 cm till och ett par timmar snare kom värkarna igång och det gick ganska så snabbt. Värkarnas start var kl 13 och kl 20.06 var jag mamma :)

Man får gå 72 timmar innan de sätter igång en pga infektionsrisken. Men allra helst vill de att det sätter igång av sej självt eftersom riskerna blir mindre då för ett ev kejsarsnitt.

Men jag antar att du antingen fått åka in pga värkar eller kontroll. De vill alltid ta en kik så allt ser bra ut.

Lycka till!!
Bild Bild Inga fel enligt utredning
MF 30/4 2011, v 6
MF 22/2 2011, v 13 (trots levande foster)
MA 16/9 2010, v 9 (fostret dött v 7)
stajners
Alltid online

Status: Stolt tvåbarnsmamma!

Inläggav malin_masken 21 jun 2010, 07:56

Hej allihopa :) gjorde som ni sa och ringde. Poffet kom kl 07:00 sen ringde jag vid 8 då det kom mer vatten. Dom
ville att jag skulle komma in, och jag va inne på
mottagningen kl 9:00. Fick göra ctg som
visade att min värkar va regelbundna. Hade aldrig gissat att det va värkar då jag har så ont på exakt samma sätt när
jag har mensvärk. Och eftersom jag är van så led jag inte så mycket. Men hon ville inte att vi skulle åka hem så vi gick och köpte mat. Kl 12:00 blev jag inlagd på förlossningen och va då öppen 5 cm. Sen när värkarna börja på riktigt och jag bara hade lustgas gick det åt helvete det värsta jag varit med om! Personalen blev orolig för jag va så borta så efter 2 timmar när dom fick kontakt med mig bestämde vi oss för Eda det va en lättnad! Sen kände jag nästan inte värkarna alls och jag öppnade mig mer och mer. Kl 19:00 va jag öppen 10cm. Men vår lillkillen orkade inte pressa sig nedåt. Så kl 00:00 blev det bestämt att det skulle bli sugklocka och det va riktigt jobbigt!!! Det gjorde ont. 01:23 va vår prins ute men hade problem med andningen så han fick ligga på barnavdelningen över natten och jag sprack så mycket av klockan så fick sy en del och under förlossningen spydde jag nästan 3 litet vätska så jag fick ligga kvar :( 05:00 fick jag träffa prinsen i ca 1 timme sen ville dom att vi skulle försöka sova. Klockan 10 dagen efter fick han äntligen komma till vårt rum!! :) sen dess har han mått bra!
Bild
malin_masken
Alltid online

Inläggav Elin83 21 jun 2010, 08:06

Hej,

malin_masken:Grattis till lilla sonen! Jag har undrat hur det gick för dig eftersom du inte skrev något mer efter sista inlägget om att det kom mera vatten. Gissade att du fått åka in med värkar. Kul att du skrev och berättade hur det gick. Jag tycker verkligen att det var väl kämpat av dig, med din intensiva förlossning. Skönt att höra att han hämtade sig efter dramatiken där på slutet. Hoppas att ni får det fint tillsammans nu hela familjen. Njut av din bebis nu!

Elin
Elin83
Stammis

Inläggav cicci77 21 jun 2010, 08:15

Stort Grattis till sonen!!!
cicci77
Stammis

BF: 100103

Nästa

< Återgå till Förlossningen

Insändare: info@minbebis.com - stina@minbebis.com     Press   Priser och info

Redaktion & Marknad 08 - 778 00 70 / 0761 - 625 584      Annonsering 08 - 20 79 58

Mail: info@minbebis.com     Adress: minbebis MSR Media Group, Gröndalsvägen 34, 117 66 Stockholm