-
Graviditet
-
Snack om barn
-
Föräldrasnack
- Min bebis föräldragrupper
-
Föräldrasnack
- > Allmänna trådar föräldrasnack
- > Fotat & filmat
- > Inredning & trädgård
- > Inreda barnrum
- > Familj & livet som förälder
- > Shopping, mode & skönhet
- > Intressen & nöjen
- > Känsliga ämnen
- > Ångest & depression
- > Relations problem
- > Alkohol & missbruk
- > Sorg & saknad
- > Mat & recept
- > Hälsa & motion
- > Föräldrabloggar
- > Bloggtävlingar
- > Ekonomi & Jobb
- > Tips
- > Bröllop
-
Pappa forum
- Köp & Sälj på Min Bebis
|
|
Precis ALLT gick fel vid mitt MA...( *låååångt*
14 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Precis ALLT gick fel vid mitt MA...( *låååångt*Hej
Känsliga läsare varnas - skriver rakt och ärligt från hjärtat och med färska detaljerade minnen... Vet egentligen inte vad jag vill med denna tråd...men behöver skriva av mig. Kanske tröstar det någon som själv haft liknande eller samma problem att hitta andra som gått igen om det...kanske inte. Tråden kan kanske beskrivas som egotrippad, men behöver som sagt skriva av mig. Hoppas vid GUD att ingen känner igen sig... Jag har precis haft en av det allra värsta helger man kan ha... För en vecka sedan var jag gravid och överlycklig! Lyckligt ovetande om att jag bar omkring på ett dött foster... I fredags skulle vi gå in i vecka 13 och bli "officiella" med graviditeten...istället åkte jag in på gyn-akuten den dagen... Onsdagen den 23 november (V 12+5) fick jag brunt på pappret när jag kissade på morgonen...ytterst lite men tillräckligt för att jag skulle blir LIVRÄDD. Har tyvärr ett MA i bagaget sedan 2007 och paniken steg. Bestämde mig för att försöka hålla mig lugn och avvakta under dagen. Om det inte blev bättre skulle jag ringa gyn på eftermiddagen lovade jag mig själv. Allt eftersom dagen gick så försvann den bruna flytningen och på kvällen var flytningen normalfärgad igen...sköööönt...pustade ut! Det lugnade verkligen att jag ju dessutom vid VUL i v 8 (7+5) sett vår lilla räka med ett litet minhjärta som slog så fint...klart det inte var någon fara... Torsdag 24 november...som vanligt på morgonen. Flytningen såg heeeelt normal ut ingen färg alls på den...gick ut med hunden, käkade frukost och gjorde i ordning mig för jobbet. Det sista jag gjorde innan jag gick till jobbet var att kissa...då kom det blod på pappret när jag torkade mig! PANIK IGEN!!! Vad händer!!!??? Ytterst lite, men ändå....Drar iväg till jobbet och inväntar telefontid hos BMM för att ringa min BM och rådgöra med henne. Störtgrinade vid varje samtalsperson (det tar ju ett tag när man ska prata med någon specifik och jag fick berätta om min situation ett par gånger.) När jag äntligen fick prata med min BM så kändes det lite bättre, men fick ändå rådet att ringa gyn för att åka dit för kontroll. Om inte annat för att "lugna dig själv lite" som hon uttryckte det. Den blodblandade flytningen blev mindre och mindre...under förmiddagen försvann den också helt...blev lite lugnare och tänkte åter på mitt lyckade VUL och på de otaliga tjejer som peppat mig här inne och även goda vänner med blödningar under graviditeten som det gått bra för...varför skulle det inte kunna vara okej med mig också?! Peppad men nervös åkter jag in till gyn på utsatt tid. Fick prata med vääärldens gulligaste läkare...när hon sa att : "ska vi titta efter med ultraljud hur det ser ut" så bröt jag ihop fullständigt!!!! Fick frågan om jag ville ha abortpillret direkt eller vänta (det är ju inte farligt att vänta om man känner för det...) ville absolut inte vänta.. mitt psyke klarade inte det! Resten av torsdagen och hela fredagen flöt på utan några som helst problem...blödde i det närmaste ingenting och hade lite svag movärk till och från...helt utan problem att "leva med"... Fredagseftermiddgen blev lite stökig med vår lille son. Han var febrig och dan, så vi bestämde att min sambo skulle vara hemma med honom istället för att vi skulle lämna bort honom sjuk till farmor (han hade 38,5 i feber lillstackarn) när jag skulle till kliniken på lördagen. Min mamma skulle vara med mig istället. Det kändes tryggt och skönt att ha mamma med (hon var med även vid mitt förra MA) och samtidigt slippa oroa sig för hur 2-åringen mådde..om han sjuk längtade efter mamma och pappa som skulle vara borta hela lördagen och längre än så kanske. Nöjd med den lösningen förberedde min lillkille och jag oss på lite fredagsmys i soffan bara vi två...Pappan jobbade kväll (det var ju inget konstigt med mig tyckte jag, så han kunde ju lika bra jobba sin kväll liksom..) Fick till slut forfarande med horribla smärtor övertalas att gå från toan till sängen för att få morfin mot smärtan. Fick en morfinspruta...men den lindrade mer än tog bort smärtan...ont hade jag fortfarande På morgonen kom en Bm in och pratade med oss och sade att läkaren tittat på det som kommit ut och konstaterat att allt var ute nu..så vi kunde åka hem...frågade lite frågor och fick lite instruktioner och efter frukost bar det hemåt igen. När vi kom ut i friska luften (solig dag till på köpet) så tog jag ett par djupa andetag med kall luft och sa till min sambo (som var ett enormt stöd och en riktig klippa i all misär) nu är det över...nu väntar vi ut det här och sedan kör vi igen! Han svarade "Absolut" med ett stort leende och så åkte vi hemåt (pappa hämtade oss). Nu kan man ju tycka att det var nog liksom...men icke På lördagskvällen kände jag mig lite nedstämd och var lite ledsen i omgångar...min sambo och jag pratade om det förstås och jag sa att det kändes lite konstigt att en vecka tidigare var jag gravid...och nu sitter jag här med gravid kropp fast med en helt tom livmoder... Söndag 27 november vaknade pigg och utvilad faktiskt. hade minimal blödning och tänkte "det kanske går över riktigt fort det här". Tog en härlig morognpromenad med hunden och lillkillen. Min sambo jobbade som vanligt. Morfarn var över och fikade lite och sedan åkte jag och lillsnubben med farmorn på julskyltning och lite shopping!! MYS på hög nivå! Har ringt gyn idag och begärt att få tala med den läkare jag träffade på torsdagen för att få en förklaring till varför hon inte antecknat min rädsla pga tidigare MA och varför jag inte fick "varning" om att dessa båda saker "ev skulle kunna inträffa"...hade jag fått den informationen hade ju situationen sett helt annorlunda ut....jag hade ju definitivt inte varit ensam vid de två tillfällena till exempel...den läkare som "konstaterade" att "allt var ute" på kliniken...?? var det en prao eller??" Hur vet man som förlossningsläkare inte hur ett foster äldre än 8 v ser ut?!? Om man har minsta tvivel...kollar man inte en extra gång då?! Ska få framföra detta till verksamhetschefen på gyn och även få prata med den läkare jag träffade på torsdagen (hon är ledig men åter nästa vecka) för att få klarhet i varför detta tilläts hända!!? USCH vad jobbigt - vilken pärs hela denna helgen varit. Inte blev det lättare av att min mamma fick läggas in med "lättare hjärtproblem" på söndagen heller... Vet inte vad jag vill med mitt inlägg som sagt...med behövde som sagt bara skriva av mig... Jag har en teori...obekräftad men inte motbevisad! Vid båda mina MA har p-piller/mini-piller varit inblandat direkt eller indirekt. Första gången blev jag gravid trots at jag åt P-piller OCH tog dagenefterpiller Denna gång tog jag mitt sista minipiller 2 september, som också blev graviditetens första dag (ni vet sista mensens första dag) för 12-14 dagar senare var jag gravid. Min brors sambo blev gravid (tre år sedan) trots att hon åt minpiller och vid deras NUPP-test var fostret också dött fast de som vi sett hjärtat slå vid VUL innan. Hon fick skrapas... Även om det "inte ska vara någon fara" att man råkar fortsätta ta till exempel minpiller fast man blivit gravid så är jag övertygad om att det var detta som var problemet även denna gång för mig! Tack för att ni orkade läsa... Ha det gott! Kram
Re: Precis ALLT gick fel vid mitt MA...( *låååångt*Skickar en kram - fick själv MF i fredags i v7+5...
Re: Precis ALLT gick fel vid mitt MA...( *låååångt*Jag beklagar VERKLIGEN allt du har fått vara med om
Re: Precis ALLT gick fel vid mitt MA...( *låååångt*Åh fina PIPER!!
Vilken pärs du gått igenom! Stackars stackars dig! Finns inte ord att beskriva vad du just gått igenom! Skönt att du fick prata av dig hos kurator om det nu kan vara till liten hjälp kanse??? Fick ju också missfall i fredags kväll. Måste med få skriva av mig Piper om det är ok?? Började som en brunaktig flytning på tors em. Sen inget mer på kvällen... På morgonen när jag kissat kom det lite blod - Vaddå vänta och se!!!! - jag vill veta nu!!!! lipa jag Fick nummer till gyn om jag skulle komma in senare om det blev värre. Ok tänkte jag, kanske inte är så farligt.... - Ringde syster min och berättade vad som hänt. Hon sa att känns det inte som kramp så kan det ju bara livmodern som växer... försökte lugna mig. KLockan halv sju fick jag kramper. KRAMPER jättejobbiga som att vara i förlossning liksom... sen ställde jag mig upp från sängen. (sambon och lilleman satt vid tv:n) och blodet bara forsade ner för benen! PANG och jag kutade in på toan och skrek till Kalle _ det här ser inte bra ut hämta tele vi måste åka in till sjukhuset NU!!!! Han ringde syrran som lovat att ställa upp med lilleman om vi behövde åka in akut. in i bilen och andades som att man var i förlossning. Kände att det tryckte på liksom. ut ur bilen och kom precis innanför dörren på sjukhuset då nästa omgång med blodfors kom. smack! Ner i en rullstol och Kalle som sprang bakom kunde vi inte annat än att skratta mitt i all misär... herregud jag drog bara en slutsats.... MF... Eftersom jag blödde så mycket (med klumpar) och hade såna fruktansvärda smärtor i magen fick jag en morfinspruta rakt iin i magen. Sen hjälpte den efter 10 min. Blev lugn. Låg och kollade på postkodmiljonären med min sambo som kramde min hand och frågade om han kunde göra nåt. sen fick jag komma in till läkaren som hissade upp mig i en Gyn stol. Blodet rann ut hela tiden. Hon sa bara ok... sen tog hon fram verktyg och drog ur en stor klump ( foster) kände navelsträngen efter... bara skakade i benen... men det kändes inte så mycket bara skönt att få ur mig allt. Hon kollade VUL efter och konstaterade att allt troligen var ute.. svårt att se med allt blod... fick en massa tabletter sen att ta för att stoppa blödningen och för magen smärtlindring. Hon sa att det såg fint ut efter och att jag skulle ta ett nytt gravtest om en vecka så kroppen fatta att fostret var ute och att jag inte var gravid längre... Allt gick i 110 och sen bara kolla jag på min sambo som höll på att svimma. Han var alldeles vit hela han med blå läpppar! Läkaren fick springa efter nyponsoppa, joghurt och mackor.. herregud vilken kväll... Piper: Jag förstår att det måste kännas som ett totalt kaos för dig just nu... usch vilken traumatisk upplevelese du varit med om!!!! Åh tycker så synd om dig! Känner att jag kan inte klaga när läst ditt inlägg!! Usch tänk att få ut fostret i toastolen. Tur att din sambo kom hem i rättan tid. Vilka oproffsiga läkare och sjukhus!!! Tycker verkligen att du ska upprättlese för det som hänt dig! Ska inte behöva hända någon I Sverige!!!!! Piper: Vi får ta nya tag och jag hoppas verkligen att vi kan följas åt du och jag! Skriva till varandra och prata om allt. Känns så bra att ha någon som råkat ut för samma sak!!! De sa bara till mig att allt kommit ut och att fostret troligen dött i v7-8 och sen tillbakabildats som med dig Piper. Sen skötte min kropp resten liksom. Sen sa det att det vara bara att vänta tills nästa mens och fortsätta sen! Men jag vet inte få se hur jag käner. Måste gå ner lite vikt först känner jag. Gått upp 5 kg redan på denn grav. kul.... hoppas verkligen att allt löser sig för dig gumman! (Vi som skulle bli junimammor) ja vi får se till att hamna i nästa grupp ihop!!!! Massor av styrkekramar från en som varit hemma från jobbet idag!
Re: Precis ALLT gick fel vid mitt MA...( *låååångt*Jaa Fina Linosh!! Hur blev det så här???!
Klart du får skriva av dig här inne du också!!! Gråter en tår när jag läser det som hänt dig också...att hon bara drog ut fostret liksom... Jag har faktiskt skrivit till dig (PM) för att kolla om du kände för att fortsätta hålla kontakten här på minbebis....ja du kan ju läsa där anledningen och så Har också gått upp 5 kg sedan inskrivningen (surprise att vi hade DET lika också...som så mycket annat under våra graviditeter OCH missfall samma dag!) lite skumt är det väl??? Ska vi peppa varandra till motion??? Vill skicka alla kramar jag bara KAN till dig och de dina!! Fina, fina Linosh!!! *ljus och kärlek Kram Jessica PS. Jag tänkte först ta paus från minbebis...men känner att det känns bättre att komma in här och skriva av mig lite...hänger kvar här tror jag...så du vet ju var du hittar mig om du vill skriva lite.. DS
Re: Precis ALLT gick fel vid mitt MA...( *låååångt*Käraste Piper!
Jag är så fruktansvärt ledsen för din skull, det känns så hemskt att någon så fin som du ska behöva ha så här ont! Jag hoppas att du och din familj kan trösta varandra och på något vis lyckas ta er vidare när ni slickat era sår. Massvis med kramar Lottie
Re: Precis ALLT gick fel vid mitt MA...( *låååångt*Tack snälla Lottie för dina fina ord!!!!
Ta väl hand om fina magen Kramar
Re: Precis ALLT gick fel vid mitt MA...( *låååångt*PiperH och Linosh fy katten vad ni har fått gå igenom sedan förra veckan!
Hoppas att ni lyckas snart igen och att det då går bra hela vägen! Många kramar och lyckönskningar inför framtiden!
Re: Precis ALLT gick fel vid mitt MA...( *låååångt*Vilka resor ni (Piper och Linosh) varit med om. Massa kramar till er
Hoppas ni båda blir återställda snart så kanske vi ses i någon härligt positiv tråd nästa år.
Re: Precis ALLT gick fel vid mitt MA...( *låååångt*Tack Brummen och Catwomen!! Ja verkligen mycket man varit med om på några dagar. Först tänkte jag att det här tar man sig aldrig ur, men jovisst! Man klara mycket som man inte tror!!
Så härligt med alla fina kommentarer här inne och så SKÖNT att få skriva av sig! Man behöver någon som lyssnar ibland utan att döma en Catwomen: Klart att vi kommer att ses i nästa tråd, hade ju bara varit alltför roligt igen alltså!!! Piper+ Linosh+ catwomen 2012 se upp - here we come!!!!
14 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
|